Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Напомпването като оргазъм

Напомпването като оргазъм Снимка: IMDb

Арнолд Шварценегер сравнява напомпването във фитнес залата с екстаза на сексуалната кулминация. Говори разпалено и с акцент по-плътен дори от легендарните му мускули.

Епохата е края на 70-те години на миналия век. Златната ера на бодибилдинга, родила някои от най-титаничните легенди на желязната игра. Кадрите с вече митичната метафора на Шварценегер са от документалния шедьовър Pumping Iron, излязъл през 1977-а година.

Излез от застоя! Влез във форма!

Скъпи читателю, този текст е част от Get in Shape³ - новото издание на инициативата на Webcafe.bg, с която искаме да те мотивираме да се откажеш от оправданията, да се сбогуваш със стреса и да влезеш във форма. В това ни партнират:

Next Level Fitnes Club, Asics, DEVIN Mineral & Vitamins, Vitabiotics, Heineken, Huawei, Спорт Тото, Reina.

И до днес този филм остава най-доброто и цитирано произведение за вдигане на тежести и правене на мускули. А монологът на Арнолд за помпането в залата като оргазъм в леглото е чисто злато. Без да го е мислил много предварително, "Австрийският дъб" и носител на седем титли "Мистър Олимпия" улавя и облича с думи едно от най-важните явления в света на тренировките - напомпването!

През годините се изгражда митична фитнес аура около този биологичен процес, който прелива в популярната култура и зарежда безброй модерни артефакти от всякакъв порядък.

И в България явлението доминира специфичния спортен жаргон. Нацепени батки и напомпани животни обитават фитнес фауната и вдъхновяват безчет млади хора, които нямат търпение да видят първите изпъкнали от сгъване на шанга или гира вени по бицепса и да възкликнат, ударени от адреналина: "Леле, как се напомпах, братооооо!".

Снимка: Getty Images

Но какво точно е напомпването и как да го стимулираме? Това е фитнес жаргон за биологична функция на мускулите в процес на работа. Говорим за феномена на преходна хипертрофия - или с други думи онзи момент, в който мускулите видимо, но временно нарастват и набъбват по време на солидна тренировка.

Напомпването се получава, когато под стрес мускулите се изпълват с кръв и вода. Те се нуждаят от кислород и хранителни вещества, а приливът на течности ги издува и ги кара да изглеждат осезаемо по-големи и твърди от обикновено. При напомпването се получава особено задоволителен психологически ефект - пълни мускули, готови да експлодират.

Науката е много колеблива по отношение на връзката между напомпване и реален траен растеж на мускула. Не всеки добре напомпан мускул задължително ще увеличи силата и размера си за постоянно, както и не всяка тренировка без зрелищно напомпване е загуба на време.

Но моментните психологически и естетически ефекти на напомпването не са за пренебрегване.

На теория може да накарате даден мускул да се издуе с всяка активност, която чувствително повишава циркулацията на кръв към него. Но има няколко безотказни метода за търсене на желания и пристрастяващ ефект:

Правете серии с повече повторения или повече серии като цяло.

Съкратете времето за почивка между сериите.

Пробвайте да тренирате до отказ. До онзи момент, в който всяко следващо повторение става все по-болезнено, а накрая и чисто физически невъзможно.

При напомпването е страшно важно да се установи връзката съзнание-мускул и да се концентрирате върху самата контракция на тъканта.

Хидратацията е ключова за постигане на желания ефект. Някои изследвания показват връзка между вземането на креатин преди тренировка и увеличаването на напомпването, но те не са достатъчно ясни и убедителни.

Аминокиселината Цитрулин обаче е с доказано действие. Дозата е между 3 и 10 грама чист Цитрулин, често вкарван в различни предтренировъчни формули на прах. Има го и под формата на капсули. Приема се преди тренировка и спомага за напомпване. Цитрулинът засилва производството на азотен оксид в организма, който от своя страна разширява кръвоносните съдове и спомага драматично за кръвопотока към работещите мускули.

Това е процесът на вазодилатация - желаният ефект, който се рекламира във всеки предтренировъчен продукт, съдържаш Цитрулин или Цитрулин малат. Аминокиселината Аргинин също е сочена за помощник в стимулирането на азотния оксид.

Цитрулинът се съдържа в диня, но трябва да излапате килограми с вкусния плод, за да си набавите ефикасната доза. Затова се предлага като суплемент.

Естествената храна, която помага за развихряне на азотния оксид, е червеното цвекло. Често трениращите пият фреш от червено цвекло преди тренировка.

Снимка: IMDb

Не е ясно дали и Арнолд го е правил по време на Pumping Iron. Но той пръв формулира задоволителните ефекти на издутите с кръв мускули по време на вдигане. Индустрията просто последва Златната епоха и реши да маркетира напомпването като върховен фитнес акт.

Има реална биологична основа на повечето твърдения, но те често са преувеличени от рекламата и цялостния културен пейзаж в света на мускулестите тела, подхранван от кино, телевизия, а вече и от инфлуенсъри в Instagram, готови винаги да позират след брутална серия сгъване за бицепс или разтваряне встрани за средно рамо.

Временното издуване на мускулите не е чудодейна формула за траен растеж. Но все пак си струва. Приятно помпане!

---

Приключението Get in Shape³ започна! Как се справят официалните участници в нашето предизвикателство за един по-активен живот, съвети за трениране, хранене и по-малко стрес, както и още много любопитна информация ви очакване и в специалната платформа на Get in Shape.

Най-четените