Претегли се, преди да хванеш самолета

Наскоро малката новосъздадена американска авиокомпания Samoa Air обяви, че ще таксува пасажерите според теглото им. Пътниците реагираха веднага, обявявайки този модел на ценообразуване като абсурден, непрактичен и дори дискриминационен. Но това е само един от новите и неприятни начини, по които полетите могат да бъдат таксувани оттук нататък.

Анонсът от Samoa Air за модела "заплащане според килограмите" не идва съвсем изневиделица. Ryanair, прочута с лансирането на различни новости в цената на билетите, предложи възможност за въвеждане на т.нар. "такса за дебели" върху пасажерите с наднормено тегло преди няколко години. Oсновната й цел бе по този начин да си спечели по-голяма публичност.

Southwest Airlines пък периодично привличат внимание през годините благодарение на политиката им да заставят по-едрите пасажери да си купуват две места в самолета.

Тежите повече, плащате повече

Само няколко дни преди Samoa Air да представи новата си ценова политика, норвежки професор публикува интересно изследване. Според него таксуването на пътниците спрямо общото тегло на тялото и багажа им е политика, която си струва да бъде обмислена от авиокомпаниите, за да бъде ограничено теглото в самолетите, а и за да се наложат справедливи цени на полетите.

"Много пасажери задават въпроса защо авиокомпаниите таксуват допълнително за по-тежък багаж, но не и за пътници с наднормено тегло, ако теглото действително е ключов въпрос при управлението на самолети. А и по-голямото общо тегло води до по-голямо потребление на гориво," пише Барат Бата в мартенския брой на изданието Journal of Revenue and Pricing Management.

"Системата "Плащай според теглото си" може да донесе значителни ползи на авиокомпаниите, пасажерите и обществото като цяло," коментира той.

Нднорменото тегло е важно за "вдигането на самолета"

Изпълнителният директор на Samoa Air Крис Лангтън изглежда е съгласен с това заключение. След шума около вестта за новата ценова политика на компанията, Лангтън защитава този модел в статия за "Ройтерс". И твърди, че очаква скоро и други компании да последват примера им.

"Самолетите винаги зависят от теглото, а не от броя на заетите места. Според мен няма съмнение, че това е концепцията за бъдещето. Това е най-справедливият начин, независимо дали пътувате със семейството си или сами", пише той.

Напълно възможно е тази практиката някой ден да се окаже общоприета, но шансовете това да се случи скоро в големи мащаби са нищожни. Samoa Air работят с много малки самолети (с по 12 места), а клиентелата им масово е тежичка (повече от половината самоанци са с наднормено тегло), така че пасажерите на тези самолети съставляват доста по-голям процент от общата маса на летателния апарат в сравнение с големите самолети на по-масовите авиолинии.

Освен това, при повечето авиокомпании, които събират стотици пасажери за един полет, претеглянето на всеки пътник заедно с багажа би се превърнало в логистичен кошмар. А също така и в PR кошмар - с редица бойкоти и обвинения в дискриминация.

Затова вместо ценова политика, базирана на теглото, вероятно ще станем свидетели на все по-целенасоченото "ликвидиране на пакетното заплащане" на въздушните превози - тенденция, която се наблюдава повече от десетилетие.

В основата й стои разбирането, че продуктите и услугите - от чекиране на багаж до резервиране на места - се таксуват поотделно. Ново изследване, направено от IdeaWorks, изтъква три модела за ценообразуване при авиокомпаниите, които целят да повишат т.нар "печалби от допълнителни екстри" - всяка услуга или продукт, закупени над базовата цена за полета.

Бизнесът със самолетни полети търси всякакви начини да припечели "допълнително"

Един от тези модели предлага продажби поотделно, които обикновено са практика при нискобюджетните компании. Всичко останало, освен основните разходи по полета, струва допълнително и се таксува индивидуално.

Други два ценови модела, набиращи все по-голяма популярност, предоставят на пасажерите обхват от възможности за таксуване - те са много по-големи от стандартното разделение на първа и икономична класа, което позволява на клиентите да изберат (и платят) полета и пакетните услуги, които най-добре отговарят на нуждите им.

Тези преработени ценови модели са се доказали като изключително изгодни за авиокомпаниите. Счита се, че компаниите като Ryanair - авиолинията, която е известна по целия свят с любовта си към допълнителните такси за какво ли не - са едни от най-доходоносните напоследък. Според едно изследване средностатистическият клиент на Ryanair плаща средно по 100 евро допълнителни такси на пътуване.

И макар някои пасажери да се оплакват от малките допълнителни такси за всяка "прищявка" като бутилка вода например, то на други им харесва идеята да могат да избират какви услуги искат и за какво да плащат. Дори американски гиганти като Southwest Airlines, които дълго време налагаха пакетната си политика "Багажът пътува безплатно", наскоро започнаха да добавят допълнителни такси за индивидуални услуги.

Така че не очаквайте скоро завръщане на цени, включващи чекиране на багажа, храна, напитки и резервация на места с всяка покупка. Тези дни си отидоха и вероятно никога няма да се завърнат.

Новостите не прекъсват

Наскоро се появиха още две възможности, а клиентите вероятно ги считат за още по-странни и дори по-отблъскващи от идеята да бъдеш таксуван според теглото си. Малка авиокомпания от Лас Вегас с името Allegiant Air предлага т.нар. „система на променливи цени", според която клиентите се съгласяват да плащат въз основа на променлив показател - цената на горивото непосредствено преди излитане. Клиентите плащат една цена, когато запазват билетите си, а след това доплащат, ако цените на горивото се повишат между времето на покупката и самия полет.

Другата възможност е моделът на "персонализираното плащане", според който цените на билета при търсене в уебсайта на дадена авиокомпания се формират на база предишните пътувания на клиента, както и други фактори като брачен статус и националност.

Някои експерти възразяват, че подобна ценова схема прилича на "профайлинг" и е особено дискриминираща срещу пътуващите по работа и други пътници с ограничена гъвкавост по отношение на времето и сроковете на полетите.

Едни от най-големите авиолинии в световен мащаб подкрепят "Резолюция 787", предложената инициатива за допускане на подобно "персонализирано" ценообразуване. През пролетта се очаква американското транспортно министерство да обяви дали въпросната резолюция е одобрена.

#7 Оня Дето Го Трият 10.04.2013 в 15:31:54

Дано не се сетят и в киното да таксуват по-високите граждани по-скъпо, защото по-ниските отзад не виждат

#8 Danisco 10.04.2013 в 15:36:21

Който пътува бизнес класа, няма такива проблеми! Там седалките са широки и удобни. Направо са си кресла. Мястото за краката е също много широко. Съдейки от практиката, заслужава си! ПС: А в случая с двойната седалка, още при букването на билета клиентът трябва да заяви, че е със специални нужди. Демек - дизейбъл.

#9 Danisco 10.04.2013 в 15:38:02

7 Оня Дето Го Трият | 10.04.201315:31 Дано не се сетят и в киното да таксуват по-високите граждани по-скъпо, защото по-ниските отзад не виждат Направо да им раздават дюшеци и да гледат филма легнали на стъпалата!

#11 Danisco 10.04.2013 в 16:49:04

Днес е Световен ден за борба с ... шизофренията! Що ли се сещам веднага за онзи "многопрофилния"!? Къде ли е сега, завалията, да ни разкаже за провалената си терапия, за нескопосаните си хапчета... Пък ние да го успокоим, че има и други терапии - арт- и мюзик-терапии, да вземе да ги пробва и тях, та белким хванат дикиш! И да го забравим до догодина, по същото време...

#24 Оня Дето Го Трият 10.04.2013 в 22:50:32

Тоя вашия спор тука верно е забавен Ти питаш Прас дали ще плащаш допълнително за да сереш. Прас обаче пита теб дали искаш да плащаш възможността да сереш, въпреки че може и да не ти се присере в тоя полет. А средно положение май няма Кой ли е прав?

#30 Jordan 11.04.2013 в 17:20:20

Статията е гаднярска и кенефчийска. Очевидно съвременният менджмънт е неспособен да генерира идеи и се захваща със заяждане и драки по модела на катаджиите

Новините

Най-четените