На учителите с любов

Най-характерното нещо за българското образование е, че всички много разбират от него. Аз няма да пропея в общия хор, че образованието ни за нищо не става. Наясно съм още от своите ученически години, че ученето не е процес на насилие, а на воля и осъзнати усилия.

Започнах първи клас трагично.

Майка ми отказа да ме запише на занималня и се наложи да се справям съвсем сама, защото така или иначе никой вкъщи нямаше време да се занимава с моите първолашки задачи. Месец по-късно баща ми реши все пак да провери как вървят нещата и когато видя тетрадката ми с ченгелчета и лулички, дълго мълча. Вечерта я показа на майка ми, а тя се тръшна на дивана като героиня от филм на Алмодовар и се разплака.

Последствието от тази емоционална кино сцена беше, че седмица по-късно се сдобих с баба Люба - бивша начална учителка, пенсионерка - която всеки следобед прекарваше с мен над учебниците и тетрадките. Така стръмното ми плъзгане надолу по пътя на образованието беше спряно, ученическите ми навици бяха създадени, а родителите ми можеха спокойно да си отдъхнат, че детето им не е чак толкова тъпо, милото.

Впоследствие цялото ми обучение се оказа базирано на ето тази първа година.

И най-вече на баба Люба, разбира се, която някак успя да ми създаде основния цивилизационен навик - в очовечаването си да балансирам между задължителното и това, което лично ми е интересно. В следващите години в училище научих и най-смисления си урок - че най-важни не са нито методите на обучение, нито предметите, нито системите за оценяване.

Определящо за бъдещата ти образованост и грамотност са най-вече хората, които срещаш в онези 12 години върху чина - Учителите.

Когато срещнете съученици на улицата, никога не си говорите по каква система сте учили. Винаги обаче става дума за някой даскал и неговите странности. Аз имах учителка по химия, която се казваше Неприенкова, имаше гарваново черна дълга коса, обличаше се ужасно модерно за времето си и беше уникално разсеяна и спокойна. Не помня почти нищо от предмета й, освен онези неща, които влизат в понятието „обща култура", но няма да забравя уханието на парфюма й и думите „Трябва да имаш много ниска самооценка, за да си мислиш, че не можеш да разбереш химията".

Като възрастен често съм си повтаряла това изречение, като на мястото на химията съм слагала всяко нещо, което в една или друга степен ме е затруднявало. И ми се е получавало.

Математичката ни имаше някакъв тик с устата и навика да повтаря по няколко пъти части от едно изречение, като например „Ще ви изпитам всичките, ще ви изпитам!". Фамилията й не помня, но малкото й име беше Мата, което веднага и докара прякора Мата Космата. Всички тези подробности около личността й я правеха идеална за школски подигравки, още повече че беше строга и изпитваше всеки по всяко време.

Това, което помня от нея обаче, е как, когато последните ни часове за деня бяха по алгебра или геометрия, тя пращаше някого до магазина да купи пет франзели хляб и две майонези и докато решавахме задачи, минаваше и ни оставяше по чиновете залчета за залъгване на обедния глад. „Хапнете преди задачите, че иначе задачите ще ви хапнат!", казваше - и сега съм повече от убедена, че се е изразявала метафорично.

Разбира се, имах и учители - идиоти.

Най-неприятната беше историчката от прогимназиалния курс. Върла комунистка, вечно гладна и с вродена омраза към деца с таланти. Видимите проявления на тези нейни особености бяха, че не приемаше никакви „обидни" въпроси относно комунистическата доктрина (само смей да питаш, например като нямаме пари един ден, с какво ще си пазаруваме хляба и ставаше революция, защото сме се били съмнявали в правотата на идеологията) и държеше да наричаме винаги другар всяка историческа личност, свързана с онова време („...когато другарят Димитров прочел трудовете на другаря Ленин и се запознал с работата на другаря Благоев"...).

Ядеше непрекъснато някакви неща, които носеше от вкъщи в кутии от ванилов сладолед и беше най-ведро усмихната, когато някой черпеше с шоколадови бонбони. Не приемаше никакви извинения за ненанучен урок, заради занимания в каквото и да е изкуство, а мен наричаше „народната артистка", защото един път отсъствах от часа й заради репетиции в театрален състав. И не бях само аз - един съученик тромпетист беше „Свирача", а най-добрата художничка на класа беше шумно наричана „Драскачева".

Но и от тази жена научихме - не по история, за съжаление. Когато един ден на Свирача не му издържаха нервите от подигравките й, стана, извади тромпета от под чина и така го наду в ухото й, че цялата комунистическа идеология излезе на талази от другото й ухо и завибрира по другарски в стаята. Историчката, разбира се, опита да го накаже, но целият клас въстана, което бързо трансформира яда й в тих рев над поредната кутия с домашна баница върху бюрото й.

Така се научихме, че има смисъл да се съпротивляваш, колкото и за неоспорими да ти натрапват авторитетите понякога.

Училището, както и да го преформатират като място, в което децата се социализират и образоват, всъщност е най-вече платформа за среща на характери.

Някога учителите бяха олицетворения на предметите си, защото заедно с учебниците, носеха цялата информация за това, което преподаваха. Днес можеш да научиш и химията, и физиката, и математиката без дори да стъпваш в училище - достатъчно е просто да имаш интернет и да не те мързи. Учителят не просто не ти е източникът на информация, ами често дори се оказва по-слабо информиран от теб самия.

Затова и училищната среда не може да се регулира чрез старата система на заповеди и изпълнения, нито чрез наказания и заплахи - след като критерият „информираност" се изпразни от съдържание, а критерият „възраст" далеч не е достатъчен, трябва да има друго, което да движи това общество.

Колкото и тривиално да звучи, това е учителят.

С всичките си човешки качества и недостатъци, с пропуските в материята, с нагласите и отношението, с методите да те стимулира да правиш неща или с вредния навик да те дистанцира от  това, което преподава.

Нещото, което остава да помним от учителите си, дори и ние, за които те все още бяха ходещи химии, физики, биологии и истории, са най-вече личностите им. Днес знам, че най-голямата полза от собственото ми училище е щастието да срещна и преживея онези години със забележителни човеци с уникални характери и присъствие.

На 15 септември следобед ще се видя с учителя си по рисуване Иван Янков.

Наричахме го Козела, защото имаше брада - в онези соц години той се ползваше от тази привилегия само, защото беше истински художник, а на тях някак тия неща с по-„неопрятния" външен вид им се прощаваха.

Беше от даскалите, които не следват програмата на министерството, а правят своя собствена. Благодарение на това още като дете научих какво е три четвърти перспектива, екслибрис и модернизъм. Благодарение на него лично научих и че е важно да си внимателен с хората.

Вече 25 години този човек ми се обажда на Богородица, за да ми честити имения ден. Прави така не само с мен - звъни на сума хора, които е обучавал през годините, за да ги поздрави по някакъв личен повод. „Да си жива и здрава, казва. Козела по рисуване се обажда!". По-миналата година се появи с бастунче. И все така с кръглите очилца, художническата брада, самоиронията и безбройните теми на разговор, в които потъваш.

Та, така са те, учителите по призвание. Продължаваш да учиш от тях, дори и когато отдавна училището не е твоята среда. На тях благодаря.

#1 MarkModel13 13.09.2015 в 14:54:38

ВНИМАНИЕ ! - ОПАСНОСТ ОТ ТОТАЛНО ОГЛУПЯВАНЕ ! ВИЖ ИМЕТО НА АВТОРА ПРЕДИ ДА ЧЕТЕШ !

#2 mima 13.09.2015 в 16:51:26

Този път е хубаво четивото. Когато пише за себе си нещата й се получават добре.

#3 Никой 13.09.2015 в 19:04:47

Касимова стана добър журналист след няколко фалстарта. Да й пожеаем успех в професионалното поприще.

#4 popleta 13.09.2015 в 22:45:30

Да си дойдем на приказката,че даскала е важен.

#5 bodko 13.09.2015 в 22:50:03

изглежда учителите по изобразително изкуство са формирали не малка част от нас .Поздрави и за Милан Миланов не сме се чували отдавна,но за това пък той ми показа как може преподаването да е твоята мисия,а не начин на печелене на пари.

#6 Ролинс 14.09.2015 в 00:32:33

Много добра статия. Право в десетката. Тези перипетии с "историчката" доказват две неща, за които споменах преди. 1. Трябва да се позволява на учениците да оценяват техните учители в края на учебната година. Ако преподавателят получи ниски оценки, директорът може да го привика или да го/я уволни. Целта на тази практика е да се спре налгото/комунистическо държание на някои самозабравили се комплексирани преподаватели. Целта на преподавателят е да предаде знания на учениците, а не да се прави на педагог, родител или да остроумничи или обижда децата.... Такива ги имаше бол през 90-те, а и все още не са изкоренени от образователната система. И пречат. 2. Не трябва да се позволяват глупавите изпитвания на дъската, където ученикът трябва да рецитира назубрения урок. Всички оценки трябва да бъдат на базата на писмени контролни или тестове. Така на учителят няма да му се удаде възможност да излага и унижава своите ученици пред целия клас (като тази "историчка"). А и е по-честно и е по-малко вероятно да оценките да се пишат на базата на "предубеденост".

#7 Georgi Marinov 14.09.2015 в 02:33:45

1. Трябва да се позволява на учениците да оценяват техните учители в края на учебната година. Ако преподавателят получи ниски оценки, директорът може да го привика или да го/я уволни. Целта на тази практика е да се спре налгото/комунистическо държание на някои самозабравили се комплексирани преподаватели. Целта на преподавателят е да предаде знания на учениците, а не да се прави на педагог, родител или да остроумничи или обижда децата.... Такива ги имаше бол през 90-те, а и все още не са изкоренени от образователната система. И пречат. ========================================== Американска практика е такава от десетилетия. Знаеш ли какъв е ефектът? Той съвсем не е неочакван -- всеки един учител/професор, който се осмели да натисне учениците си и да ги накара да учат здраво получава ниски оценки. Което води до масово снижаване на стандартите. Това звучи много добре и демократично, но също както недисфункционалното функциониране на политическата демокрация зависи от наличието на грамотни, образовани и мислещи избиратели, каквито мнозинството не са, и затова системата естествено се срива към идиокрация с времето, така и в училище оценяването на учителите от учениците може да работи единствено ако учениците са в състояние да оценят какво преподаване ще им бъде от ползва в дългосрочен план. Което огромното мнозинство не са способни да направят -- те искат да им леко, а ако ти е леко в училище, това означава, че преподаването не е на ниво.

#8 Georgi Marinov 14.09.2015 в 02:38:24

2. Не трябва да се позволяват глупавите изпитвания на дъската, където ученикът трябва да рецитира назубрения урок. Всички оценки трябва да бъдат на базата на писмени контролни или тестове. Така на учителят няма да му се удаде възможност да излага и унижава своите ученици пред целия клас (като тази "историчка"). А и е по-честно и е по-малко вероятно да оценките да се пишат на базата на "предубеденост". =============================== По-ефективен метод на контрол върху наученото от изкарването на дъската няма. 1) Там няма преписване. 2) Унижението служи като много ефективен мотивационен инструмент (е, има такива, на които дотолкова не им пука, че колкото и да ги унижаваш, ефект никакъв). 3) Изпитването на дъската има образователна функция и за целия клас -- по принцип материалът не се усвоява напълно само чрез научаване на нещо написано, много важно е да се поправят погрешните разбирания, които могат възникнат след четенето и слушането. Това става чрез дискусия и чрез изпитване на дъската, като във втория случай ползата не е само за изпитвания, а за всички останали в стаята.

#9 pixie 14.09.2015 в 08:55:58

Ролинс, за съжаление на учителите се налага и от тях се изисква да са педагози. Това е разликата между тях и преподавателите в университетите - трябва и да възпитават децата, че и за пример да служат. Вече какви методи се използват, това е друг въпрос. Естествено, че унижаването се изключва. Но повярвай има доста нагли деца, с които е ужасно досадно да губиш време да се разправяш. Личи си, че не си учител. Отстрани винаги е лесно, но учителят не може да угоди на всички, колкото и да се старае, и все на някого ще е крив, щото са много тези, които имат претенции към него и на моменти е непосилно, изброявам ти ги - ученици, родители, колеги, директор, експерти, обществото като цяло. Най-важното е учителите да научат децата да бъдат хора, да се научат да учат, защото човек се учи цял живот, и да ги мотивират да дават най-доброто от себе си. Стига някой да не им пречи. На учителите, де.

#11 паяка 14.09.2015 в 13:05:54

Приятно ми беше да го прочета. Всеки има такива реликви, запазени между ушите и косата и под лявата си гръд.

#14 паяка 14.09.2015 в 14:08:51

Ще се окаже май , че даскалите по химия са най-атрактивните персони. Нашата Йонка Узунова казваше: " По улицата не ща да ме поздравявате!" и нарочно се обръщаше на другата страна. И "за мен понятието звънец, не съществува". А на екскурзия из Европа с влак в спалния вагон, през нощта се изпъчи по нощница срещу органите, дето проверяваха паспорти и каза: "Що бе!? Че нощницата си ми е съвсем морална." А иначе се водеше за едно от страшилищата в МГто.

#15 скучко 14.09.2015 в 14:52:47

А мойта даскалица по химия в 6 клас ми писа 2 и изгони от час щото като учехме за сероводод и пита на какво мирише казах -на пръдня. Ейййй, оттогава намразих химията. Иначе даскалицата беше мазница!

#18 Борката 14.09.2015 в 19:33:11

Па мене млоу ми аресА онаа мойта по информатика у 11 ио клас.Сгънааме чуршафете,ка шиле млага юцерна!До там бе расъл,прос у теа занаяте, оти бе чувал мининко от Ронка Бацило от наше село.А она, не,че е чумава ,ама е ала голема и на мъж на сгода не е простила! Те така ... ,инак е зафатна статията, ама кой на къв резил го училе.

#19 deowin 14.09.2015 в 20:13:51

>всеки един учител/професор, който се осмели да натисне учениците си и да ги накара да учат здраво получава ниски оценки Според моя личен опит - не и във висшето образование, защото студентите са значително по-склонни да не позволяват на личните си пристрастия да надделяват при оценяване на преподавателите. Имал съм немалко случаи, в който слаби до много слаби студенти ми дават добри до отлични оценки, въпреки че съм ги натискал през целия семестър и съм им писал заслужено ниски оценки (как знам - разпределение на иначе анонимните отговори). >Унижението служи като много ефективен мотивационен инструмент Не ставай педагог, моля те. Биенето с пръчка също може да е много ефективен мотивационен инструмент. Причината да не го прилагаме вече е, че има значително по-добри такива.

#20 balchovalkov 14.09.2015 в 20:27:43

Уффффффффффффф пак ли ти кисимова на всяка мандйа мерудия .Такъв ерудит не се е раждал столетия.

Новините

Най-четените