Европа може би смята, че историята със забраната на мюсюлманските забрадки няма какво повече да се дискутира, но тя виси със страшна сила на фасадата й. А в светска републиканска Франция, в която от март тази година влиза в сила пълната забрана за носенето на бурки на всички обществени места, едва ли има по-критичен хумор от този на неуловимата графити художничка Princess Hijab.
21-годишната стрийт артистка продължава да атакува парижките метро станции, поставяйки със спрей или черен маркер мюсюлмански воали върху полуголите жени (и мъже?) по рекламите в метрото.
"Хиджабизираните" реклами варират от похотливите кампании на Dolce & Gabbana за мъжко бельо до нецензурните реклами за книжарниците Virgin.
Заради старателността, с която парижкото метро пази рекламните си площи, изкуството й обикновено остава на показ около час, преди да бъде премахнато от властите. И докато за тези, които отговарят за модните кампании, атаките на Princess Hijab са реален проблем, за парижките галерии това партизанско никаб-изкуство е истинска находка.
Освен в галерии и дори музеи във Франция, фотографираните хиджабизирани реклами са показвани на изложби от Ню Йорк до Виена, предизвиквайки дебати за феминизма и фундаментализма.
Британският стрийт артист Banksy - популярен със суровата си трагико-комична откровеност в графити рисунките си - твърди, че е неин фен и се опитва да й уреди изложба в лондонска галерия.
Но самоличността на художничката остава загадка. Подобно на най-големия уличен художник на Париж - Blek le Rat, който е вдъхновител на британския Banksy, тя би могла да се окаже бял мъж на около петдесет, гласувал за Саркози...
"Джихад е моето изкуство. Аз си върша работата, защото ме забавлява", казва пред италианското издание Espresso Princess Hijab.
Тя не споделя какви са собствените й корени, но според почитателите й вероятно е дъщеря на имигранти.
Във Франация я наричат "визуален терорист"
Самата тя обаче се разграничава от определения като "лява феминистка, изразяваща позиция срещу експлоатацията на жените" или пък от предположенията, че е религиозна фундаменталистка, изразяваща позиции срещу разголването на женската плът. Все пак обича да оставя на показ части от дупето и корема на хиджабизираните си герои по рекламите...
"Ако забулените жени искат да изразят позиция, биха го направили сами", казва в e-mail интервю за Guardian мистериозната графити художничка и допълва, че същото се отнася за феминистките. "Воалът има много скрити значения - може да бъде както светски, така и свещен, както потребителски, така и лицемерно набожен. От арабския готицизъм до състоянието на човека - интерпретациите са безброй и естествено той има голяма символика на раса, сексуалност и реална или въображаема география..."
Сред доминирана от мъже графити сцена в Париж, Princess Hijab всъщност залага не толкова на особена техника, отколкото на провокация на фона на лицемерното обяснение на правителството относно забраната за носенето на бурки: това е начин за защита на правата на жените и предотвратяване на принудата от мъже да закриват лицата си.
Шест години след като всички видими религиозни символи бяха забранени със закон в държавните училища, правителството на Никола Саркози забрани носенето на никаб навсякъде, въпреки бурните скандали за правата на жените, ислямофобията и гражданските свободи.
Така простите и почти детински прояви на саботаж на Princess Hijab се оказаха толкова хапливи, че придобиха популярност и публика и извън Франция.
Метафоричните критики на артистично настроените французи всъщност стигнаха дотам две момичета, които наричат себе си "NiqaBitch", да се разходят в центъра на Париж по никаб, черни шорти, с голи крака и на високи токчета. Те пуснаха онлайн и филм, за да подчертаят "абсурдността" на забраната.
Но Princess Hijab е първа на този терен - още през 2006 г. рисува графити-воал на плакат за албума на най-известната френска рапърка Diam, която по странно съвпадение сега е приела исляма...
Изкуство срещу...
Освен срещу решението на френското правителство за забрана на бурката, изкуството на Princess Hijab е и срещу липсата на интеграция, желана от много мюсюлмани във Франция.
"Aз съм против пасивността и бездействието на много, твърде много жени, но и западните медии трябва да спрат да свеждат всичко до насилието и тероризма."
Франция има най-многобройното мюсюлманско население в Европа. Доминиращият антиемигрантски дискурс и това, което мнозина възприемат като безсмислена забрана на бурките, e засилило усещането за маргинализация, изпитвано от младите мюсюлмани и малцинствата.
"Ако бяха свързани само със забраната на бурките, моите творби не биха имали резонанс особено дълго. Но мисля, че забраната на бурките извади пред целия свят проблема с интеграцията във Франция", коментира Princess Hijab.
"Не можем да продължаваме да излоримае групи, свеждайки всичко до едни и същи стари въпроси за религията или градското насилие. Нивото на образование е по-добро и не можем вече да използваме стария манихейски дискурс."
И все пак в нейните графити има и нещо особено френско - антиконсуматорската позиция на рушене на рекламата.
Освен това идеята за мюсюлманската забрадка се отделя от религията. Навлизайки в масовата култура, тя е обсъждана от гледна точка на свободата на избор и артистичното изразяване...
Много странна психологическа картинка са западняците. Държат тези хора Мюсюлманите в изолация. Не им позволяват да си развиват културната си идентичност, по начин приемлив и за двете страни. Религията им я споменават изцяло с враждебна насоченост. Където има насилие или убийства, винаги намесват името на Исляма, изграждащи му образ на зла религия, но съвсем умишлено не запознават читателите и зритилите си, въпросните медии с устоите на Исляма. Със системата на вярвания при Мюсюламните разграничени от пропагандният Ислям, със тенденциозност и силна предубеденост. Не позволяват да се разчупи фокуса на поглед спрямо Ислямската вяра. Не се правят и дори бегли опити за да се разчупи това статуково наложено от тях, медиите. Но инак се сърдят и протерстират като малки деца, че Мюсюлманите не искат да възприемат западните им кристални ценности. Разбираемо е защо се прави това нещо. Исляма да се предсатвя винаги в светлината на агресията и насилието. Така е. Защото ако започнат да запознават хората с истината за Исляма, всъшност Исляма какво защитава и изповядва като вяра, мнозина ще се обърнат към Исляма, а на техни нищожни величия, силните на деня, това изобщо не им допада като идея, че току виж Исляма е изместил по многочисленост католическата религия, и хората прогледнат в истината че чрез точно тази религия им манипулират съзнанията з ад аги подчиняват. Та той сам Наполеон Бонапарт е казал! Че ако не е религията, до сега бедняците да са изклали богаташите. Та за какво има тогава да си говорим защо не искат да се запознава западното общество, с фундаментите на Исляма. Защото ще им се отворят широко очите на хората, и тогава да му мислят хората и силите стоящи зад тези хора, какво ги очаква. Въпросните заблудени хора, и силно маргинализирани западни общества, налагат си представите пречупени през тяхната призма за права на жените, по изцяло католико-феминистичен начин. Но инак се сърдят и протестират че Мюсюлманите се били маргинализирали, по точно тяхната формула на самоизолация, и по никакъв начин не могат да въздействат на тяхната интеграция. Казват че Хиджаба бил нарушавал правата на жените. Предпочитам да гледам една жена с Хиджаб, поне има осанката на целомъдрена и смирена жена. А не да гледам разголени жени, или жени носещи се като долнопробни проститутки, но инак се имат за целомъдрени и интелегентни, и изпадат в една много смешна абсурдност, като им се каже че са си точно такива заради облеклото им, и заради поведението им на леки жени, тогава се надига вой до небесата, как така може да им се говори на такива жени с тези мръсни цинизми, а простата истината е, че им се казва самата истина в очите, че това не са изобщо никакви права на жените, е една безумна експлоатация на женското тяло и неговата красота и обаяние. Но явно някой хора и общества, са се нагълтали със съвременната отрова за разкрепостеноста и феминизма, и никаква противотрова не им помага, не защото противотровата не действа, а защото те самите не желаят да я приемат протиоотровата за да се излекуват от недъзите си. Не случайно е казано от много по мъдри от нас хора! Че пътя към ада, е осеян с добри намерения. И всичкото това го имат за права на жените. Да се експлоатира женската красота и голота, по начин крайно унижаващ човешкото достойнство на жените, да ги смятат хората за развратни животни, но е нечувано престъпление жената да ограничи достъпа до себе си, закривайки си срамните часто от тялото си. Но инак е право на жената да е обект на сексуална похотлива мисъл и агресия. Хайде разбирам лицемерието на западналото общество спрямо морала си, че това лицемерието им е станала втората им културна самоидентичност. Но изобщо не мога да разбера, като те са лицемери и са тръгнали към дъното да се разбиват, защо така яростно държат и други да ги последват в походът им към пропаста и бездната. Ако на някой хора им понася дъщерите им да бъдат постоянен обект на похотливи пожелания, а за някой неконтролируеми и от самите себе си нагони и обекти на сексуална агресия, и след това психопатите и сексуалните маниаци и насилници, се били множали тревожно много. Ами нека тогава проблемът да се ограничи само до тази категория хора, захвърлили си морала на сметището на съдбата. Но да не подвеждат и останалите хора в техните криви пътеки, защото това изобщо няма да им се позволи от консервативните среди в този свят, независимо каква религия изповядват. Защото има и много християнки, който и те се носят доста консервативно, и си забулват телата, че и лицата дори. Но това не се счита за акт на нарушаване на правата на жените, но се гледа постоянно в Мюсюлманският Хиджаб. Ами то проблема тогава, не е в тази категория хора, изповядващи Исляма като своя вяра на сърцето си. А проблема е, в провокативноста на поведението на едно сексуално западно мнозинство, за сметка на целомъдреното нежно малцинство, подложено на унизителни атаки, за да се разголват насилствено и принудително, за да им се били спазели правата им на тези жени, отказващи телата им да са машина за правене на пари.
Reptil mutant, извинявам се че не ти прочетох целия пост, но не смяташ ли че и самите мюсюлмани доста добре работят върху образа си такъв какъвто е
Tea И аз не четох твоя коментар до края, но излизала ли си скоро извън София.......коленето на животни на улицата е също и изконен български обичай по Коледа ..и не само
Теа, твоята некомпетентност просто най-накрая ще пробуди уважение заради безкрайността си
...
Понеже има голяяяяма вероятност да не се досетиш , предходният ми изблик е за теб Теа .
pueblo, що така бе пич , ти да си чувал за думичката "толерантност"....що не се възмущаваш от тия дето ходят по цици (не ми отговаряй), а ти пречат забрадките (нинджите не се обличат според Исляма само да те светна). И понеже говориш за "директен" сблъсък с тях , ми аз съм се сблъсквала , и то не веднъж , и то на тяхна територия , и трябва да ти кажа , че са значително по толерантни от нас. Умно момче ми се струваш, но да се изказваш така крайно за неща , за които имаш индиректни впечетления , не ти прави чест. А центъра на Лондон познава далеч по-страшни неща от тези, за които говориш , не ли
Теа, ще вдигна кръвно от теб мацко , не четеш ли бе пиле...Кой те кара да си обличаш Твоето момиче като нинджа , що гледаш в чуждата паница и искаш да я "поправиш" , и Стига с тоя Париж , Лондон и пр. Забий се в някоя пустош някъде из Близкия Изток , живей , работи и съществувай като местните и след това ела да си поговорим
Пуебло , много си прав ! Аз живях почти една година на Еdgware road и там се нагледах на такива чудесии , че и сега като видя жена с бурка и ми се обръщат вътрешностите . Най-са ужасни тия , дето си слагат и желязна маска освен покривалото . Мъжът и я смазва от бой на улицата и като дойде полиция да го арестува , тя скача да се бие с ченгетата . Това са наистина промити мозъци . Не искам да коментирам повече , гадно е .