Време е Джони Деп отново да полудее

Напоследък едно от най-рискованите начинания в Холивуд е поемането на главна роля в нова поредица, за която всички са сигурни, че ще бъде много успешна или пък влизането във вече наложила се, която би трябвало да бетонира звездния статут на съответния актьор.

Срещу всеки филм като "Игрите на глада", който ражда нови холивудски икони, както стана с Дженифър Лорънс, или "Iron Man", който изстреля Робърт Дауни Джуниър до нови нива на звездна популярност, застава по един "Джон Картър", който не успя да размърда кариерата на Тейлър Кич или "Зеленият фенер", който нанесе още повече щети върху и без това необещаващото бъдеще в кинобизнеса на Райън Рейнълдс.

Има го и Джони Деп, който с успеха от "Карибски пирати" яхна шхуна към титлата на най-известния актьор в целия свят. За съжаление, от този момент нататък кариерата му е пълна почти изцяло с погрешни стъпки.

Последните му два нашумели провала са "Тъмни сенки", а сега и "Самотният рейнджър", който се издъни с печалби от само $48.9 млн. в първите пет дни след дебюта си при бюджет от $225 млн. Критиците също не бяха особено ласкави към тази роля на Деп, което вероятно е допринесло също за слабия боксофис.

Навремето нито един разговор за най-добре печелещите звезди на Холивуд не минаваше без споменаването на Джони Деп. Но може би е време да осъзнаем, че Деп от самото начало не е трябвало да бъде част от този разговор. С настоящото нестабилно състояние на кариерата му - колко още художествени и финансови разочарования може да понесе един актьор, преди вината за слабите филми, в които участва, да се пренесе върху самия него? - изглежда е дошло времето да направим сериозна преоценка на кинокариерата му.

Може би Деп просто не е кинозвезда - и всъщност никога не е бил такъв

Деп навърши 47 години до времето, в което четвъртият филм от поредицата "Карибски пирати" дебютира по кината през май 2011 г. До този момент приходите около филма бяха достигнали рекордните 2.6 милиарда долара по целия свят, която донесе на актьора титлата "една от най-доходоносните звезди на всички времена".

Самият Деп си направи проницателен самоанализ, посветен на достигането му до този статус: "Интересно е да изживея това след 20 години кариера, основаваща се на провал след провал. Изведнъж нещо се превключи и нещата просто се случиха, а странното е, че аз никога нищо не съм променял".

И това е вярно. Капитан Джак Спароу на Деп, въпреки че е главен герой в сензационна поредица на Дисни, много си прилича на всички останали ексцентрични герои, на базата на които Деп е градил кариерата си във филмите "Едуард с ръцете-ножици", "Ед Ууд", "Слийпи Холоу" и "Защо тъгува Гилбърт Грейп" - и всички те са, меко казано, странни.

Силата на Деп винаги е била в необичайните, специфични герои, което е и причината безумният му коктейл от донякъде женствена сексуалност и пиянски, побойнически чар в лицето на Спароу да е такова удоволствие за зрителя.

Но след това той действително започна да променя нещата

Вместо да продължава да играе ролята на ексцентричен главен герой, стоящ встрани от центъра на вниманието, Деп се посвети на редица проекти, които го лансираха като екшън-герой, но които му донесоха много малко реални успехи.

"Развратникът" пожъна скромните 4 милиона долара в САЩ, а и в глобален план не се справи много по-добре. "Обществени врагове" не успя да прекрачи прага на $100 млн. приходи в САЩ. "Туристът", въпреки че събра две от най-големите холивудски звезди - Деп и Анджелина Джоли - бе пълен провал, какъвто се оказа и "Дневникът на едно пиянде".

Като цяло същите тези филми бяха оплюти и от критиката. Номинацията за "Златен глобус" на "Туристът" се оказа солидна черна черна точка за самата церемония, иначе изпълнена със звездни имена.

Разбира се, това не означава, че кариерата на Деп след "Пиратите" е осеяна изцяло с провали. И все пак, печалбите от боксофиса и високото мнение на критиците, на които той се наслаждаваше през последните десет години (признания от киноакадемията за "Пътят към Невърленд" и "Суини Тод", както и огромни печалби от "Чарли и шоколадовата фабрика" и "Алиса в страната на чудесата"), произлизат именно от неговото завръщане към по-странните и откачени персонажи.

Тогава как бихме могли да си обясним последните два провала в лицето на "Тъмни сенки" и "Самотният рейнджър"- два филма, които перфектно разкриват всички странности на Деп? Вероятно те са просто симптоми за състоянието му като жертва на манията за касови филми - болест, която върлува из цял Холивуд и е способна да съсипва немалко солидни кариери.

"Самотният рейнджър" е въплъщение на всичко, което е сбъркано в холивудските блокбъстъри

Филмът е перфектна комбинация от най-изявените проблеми на съвременната киноиндустрия: мания по печелене на пари от филма, немарливост по отношение на предисторията, прекалено разчитане на насилие без кръвопролития и неспособност да бъде овладяно проточването на филма до безкрайност.

Ако напълните кината със куп евтини и лишени от реална стойност касови прищевки на продуцентите, твърде малка част от тях ще се задържат трайно и ще пожънат успех, независимо от ранга на звездите, които участват в тях. С други думи, време е филмовите студия да престанат да се шокират, когато някой посредствен филм се провали, дори и да е с участието на Джони Деп - "една от най-доходоносните звезди на всички времена".

Последният низ от провали за Деп убедително показва, че идеята за "гаранция за боксофис печалби" отдавна е надживяла времето си. Както много хора очакваха, златният имидж на Уил Смит се доказа като несъстоятелен с катастрофалния провал на "Земята: ново начало". Боксофис колебанията на Том Круз са доста сериозни (четвъртата част на "Мисията невъзможна" донесе огромни печалби, но "Забвение" така и не успя да натрупа 100 милиона в САЩ).

Сандра Бълок в момента е във възход, но пък тя твърде дълго отсъстваше от върховете на класациите. Новите подаващи надежди имена като Чанинг Тейтъм пък доказват, че името на дадена звезда може би просто вече не е достатъчно, за да продаде много билети за даден филм: до този момент "Белият дом: под заплаха" също далеч не покрива очакванията.

Най-добре за Деп е да приеме мисълта, че категорията "боксофис звезда" вече не важи, поне не и за него

Деп винаги е бил специфичен актьор за специфични роли, който се оказа в ролята на водеща фигура в екшъни единствено благодарение на успеха на "Карибски пирати". Да бъде екшънзвезда обаче е роля, която изобщо не му отива. Ето защо и проектите, които му предстоят в близко бъдеще, изглеждат многообещаващи.

Странният научнофантастичен трилър "Transcendence" поставя Деп в ролята на учен, чийто мозък бива откопиран в суперкомпютър. Още по-интересно е, че той е приел ролята на Улф в киноадаптацията на Роб Маршъл на мюзикъла "Into the Woods" - мрачна роля с аспекти на злодейство, за която Деп е буквално перфектният избор.

Има само един предстоящ блокбъстър, упоменат като "в процес на снимки" на IMDb страницата на Деп: поредна част от "Карибски пирати", в която поне сме сигурни, че той ще е превъзходен.

Предвид скорошните издънки и филмите, които му предстоят, можем само да се надяваме Холивуд да предефинира за себе си Джони Деп. И да осъзнае, че той е просто киноактьор, не кинозвезда или екшън герой... така че е крайно време да спре да се опитва да го направи такъв.

Новините

Най-четените