Смяната на летните гуми със зимни е едно от неприятните задължения за повечето шофьори в България.
Независимо колко е меко времето и дали има циганско лято или не, от 1 ноември се приема, че е добре автомобилът да се движи с гуми с по-дълбок грайфер. Това е така, защото при температури под 7 градуса, летните гуми се приемат за ненадеждни.
При изменения в Закона за движения по пътищата в средата на октомври, депутатите приеха, че използването на зимни гуми и вериги ще е задължително, когато на пътя има сняг и лед. Законът обаче не задължава шофьорите обезателно да сменят гумите през зимата, нито определя точни дати за това.
Съответно, поне на теория, при мека и безснежна зима в някои части на България е възможно да караш с летни гуми и да не отнесеш глоба от 50 лева.
Как седи положението с смяната на зимните гуми в другите европейски страни?
В повечето държави в ЕС използването на зимни гуми не е задължително разписано в закона, точно както и у нас. Има обаче и изключения.
Въпреки че би трябвало да се очаква в по-северните държави зимните гуми да са абсолютно задължителни, се забелязват доста различия в законите в страните от Скандинавския полуостров, препоръчващи това.
Във Финландия зимните гуми са задължителни между 1 декември и 1 март, а грайферите трябва да са минимум 3 мм дълбоки. Само между 1 ноември и първия понеделник след Великден може да се ползват гуми със шипове.
В Швеция зимни или всесезонни гуми с поне 3 мм дълбочина на грайфера са неизбежни между 1 декември и 31 март за всички МПС, включително и ремаркетата. Гуми с шипове могат да се ползват между 1 октомври и 15 април и при тежки зимни условия.
В Норвегия няма задължение колите да са със зимни гуми, но пък трябва да са годни за шофиране при зимни условия. От 1 ноември (15 октомври в северната част на страната) може да се използват гуми с шипове, но след Великден това не е разрешено.
Интересно е положението в Дания, където зимните гуми не са задължителни, но може да се ползват шипове от 1 ноември до 15 април.
Исландия не обозначава в закона си период за ползване на зимни гуми, но колата е добре да разполага с вериги за сняг или гуми с по-дълбоки грайфери при обилен сняг или лед. В по-южните райони и при мека зима могат да се използват и само летни гуми, но исладндците масово предпочитат всесезонни гуми. Веригите не се използват, ако причиняват щети на настилката.
В Централна и Северна Европа
В Холандия зимните гуми не са задължителни. Употребата на гуми с шипове не е позволена, защото уврежда настилките. Същото е положението и в Германия, където зимните гуми са задължителни, само ако по пътищата има поледици или снежна покривка. Грайферите трябва да са с поне 1.6 мм дълбочина, а при по-топло време, можете да карате и с летни гуми. Гуми с шипове не са позволени.
В Австрия между 1 ноември и 15 април е добре да оборудвате колата си със зимни гуми - защото природните условия ще го изискват, а не защото е разписано в закона.
Грайферите трябва да са не по-малко от 4 мм дълбоки и могат да се ползват гуми с шипове, но само между 1 октомври и 31 май, като шиповете трябва да прилягат плътно, за да не увреждат пътната настилка.
С гуми с шипове не можете да се движите с повече от 80 км/ч в града и с повече от 100 км/ч на магистралата, а превозното ви средство трябва да е маркирано със знак, че сте с такива гуми, който се купува от автомобилни клубове или бензиностанции. Глобата за неспазването на това е 35 евро, но ако сте изложили на опасност други участници в движението, тя може да скочи до 5000 евро.
В Полша не се изисква използването на зимни гуми, но силно се препоръчва употребата на зимни гуми или на т.нар. всесезонни гуми през зимата при по-тежки природни условия. Веригите са разрешени, в определени места са задължителни, като в тези райони на пътищата са поставени специални знаци. Употребата на гуми с шипове е строго забранена в Полша.
В Словения колите до 3.5 тона имат задължението между 15 ноември и 15 март и при силен снеговалеж или поледица да са оборудвани във зимни гуми и на четирите колела. Ако се кара с летни гуми в този период, задължително трябва да имате в багажника вериги за сняг, а грайферите ви да са поне 3 мм.
В Словакия зимните гуми са задължителни за автомобили под 3.5 тона - тоест, когато пътищата са покрити със сняг или лед.
В Чехия задължението е от 1 ноември до 31 март автомобилите да се движат със зимни гуми, ако на пътя има значително количество сняг и лед. Грайферите трябва да са поне 4 мм и не могат да се ползват гуми с шипове.
Балтийските републики имат различни закони относно слагането на зимните гуми.
В Естония те са задължителни между 1 декември и 1 март. Препоръчително е да се ползват обаче в по-дълъг период: между 15 октомври и 31 март - и дори между 1 октомври и 1 април. Допуска се и използването на шипове между 1 октомври и 30 април, ако има тежки или извънредни метеорологични условия. Шиповете обаче са забранени между 1 май и 1 октомври.
Подобно е положението в Латвия, където колите трябва да се движат със зимни гуми между 1 декември и 1 март, а грайферите трябва да са с поне 4 мм дълбочина. Шиповете също са забранени между 1 май и 1 октомври.
В Литва зимните гуми не са задължителни по закон, но е постановено, че не могат да се използвт летни гуми между 10 ноември и 1 април. Всесезонните гуми са предпочитани в страната. Не е позволено ползването на гуми с шипове между 10 април и 1 ноември.
Западна Европа
Във Франция зимните гуми не са задължителни, освен ако няма поставен специален знак на пътя. Подобно е и положението в Италия.
В Испания единствено има изисквания през периода 1 ноември - 14 април гумите да са с поне 3 мм грайфер.
Във Великобритания зимните гуми не са задължителни. Разрешена е и употребата на вериги за сняг, както и на гуми с шипове.
Ирландия пък не задължава гражданите да сменят летните гуми със зимни, но шиповете могат да се ползват само при дебела снежна или ледена покривка.
На Балканите
В Хърватия зимните гуми са задължителни между 15 ноември и 14 април, независимо вида на МПС-то и метеорологичните условия. В случай на нарушение на правилата за шофиране при зимни условия, шофьорите могат да бъдат глобени в размер на 700 куни (приблизително 95 евро).
Според най-новите промени в разпоредбите в Румъния от тази зима управление на превозно средство по обществени пътища, покрити със сняг или лед без зимни гуми, се счита за нарушение.
Има и държави, в които използването на зимни гуми изобщо не е задължително и не е описано в закона; Това са Белгия, Кипър, Малта, Португалия, Унгария и Гърция.
Ако желаете да прочетете още повече детайли относно къде, как и с какви гуми да шофирате в Европа през зимата, посетете сайта на Европейския потребителски център, където има подробен доклад относно последните разпоредби и промени в законите за движение по пътищата на ЕС.
Във всички случаи тази информация ще ви е безкрайно необходима, ако тръгвате на път из Европа тази зима.
Не съм чел законите ня всяка страна в която съм бил, но В норвегия в края на Септември всички са със зимни гуми със шипове. Вклячително камионие и автобусите, но те не винаги са със пипове. Аз лично съм карал камион, който и лятото беше със зимни гуми. В Швеция е същото, въпреки, че през последните години няма сняг в южната част. Преди две седмици заваля, малко и бях с летни гуми. Трудно се кара. Не мислете, че тези хора, които имат 6 месеца зима, са глупави. Да не говорим, че колите се използват много повече от колкото в България. Никой не е луд да тръгне зимата на път с летни гуми. Тези две страни са дълги около 2000 км. Ако се налочи да се чака путна помощ, може и да е дълго.