Дали ГМО-продуктите наистина са толкова лоши

За много активисти всичко генетично модифицирано е неприемливо. Тъжно е обаче, че много поддръжници на практиките на устойчивото земеделие и мислещи "зелено" възприемат идеи, които са извън научната реалност и антинаучните фанатици вече контролират екологичното движение.

Реалността е, че хората генетично модифицират растения от повече от 10 000 години

Земеделието само по себе си е неестествено. На нашите предтечи са били нужни много време и усилия, за да разчистят горите и да отворят място за открити поля, да засадят растения и да изградят надеждни източници на храна.

Но тези тежки усилия са били от огромна полза за човешката раса и са силата, създала и стимулирала развитието на цели цивилизации. Хората вече не са били ловци и търсачи, и са могли да изграждат стабилни общества, тъй като базовата потребност от храна вече като цяло била удовлетворена.

Надали някой е имал проблем с този нов лукс на сигурната храна по това време, което прави страстните позиции за генетично усъвършенстваните храни в наши дни особено учудващи.

Съвременните земеделски биотехнологии са естествено развитие от по-простите им корени на естествена и земеделска селекция. Преди хиляда години, ако земеделците са попадали на особено полезен вид, те са се опитвали да възпроизвеждат това растение, вместо това, което не е растяло добре или не е имало приятен вкус. От тези скромни корени е дошла способността за изучаване, селектиране, експериментиране, идентифициране и създаване на полезни растителни видове.

Сега можем да ги получим, като заложим една желана черта и я възпроизведем многократно.

Откриваме все повече доказателства, че генетично усъвършенстваните храни всъщност са "по-екологичният" вариант

В последните две десетилетия от възникването на тази нова глава в историята на земеделието, две характеристики присъстват в мнозинството от тези генетично усъвършенствани растения. Първата е т.нар. "Round-Up" или устойчивост на хербициди, която позволява на фермерите да третират полята си, за да убиват плевели, без препаратите да засягат отглежданите растения.

Аргументът срещу тази характеристика е, че се увеличава употребата на тези хербициди. Вярно е, че употребата на глифозат (активната съставка в Round-Up) се е удвоила в сравнение с 1996 г. Но това, което се губи в този дебат, е че глифозатът е относително нетоксичен в сравнение с алтернативите му; за сравнение, глифозатът е два пъти по-малко смъртоносен от оцета, препоръчван като "естествен" хербицид за домашно градинарство.

Глифозатът не е достатъчно силен, за се задържа в природата повече от няколко дни след прилагането му. Нещо повече, той е позволил на фермерите да прилагат нулева обработка на почвата и други земеделски техники за запазване на почвата, с което се пестят милиарди тонове ценен горен пласт на почвата от ерозия и увеличаване на органичното съдържание. От масовото разпространение на посевите с "Round-Up", употребата на тези запазващи околната среда технологии се е увеличила с над 40%.

Втората характеристика се нарича "Bt" по името на бактерията Bacillus Thuringiensis

Растенията, модифицирани с добавяне на ген от тази бактерия, произвеждат естествен протеин, наречен Cry1A, който е безвреден за хората, но смъртоносен за определени насекоми. Иронично е, че Bt/Cry1A спрейове са одобрени за употреба от органични фермери, които имат проблеми с щети по реколтата заради насекоми. Тоест анти-ГМО активистите приемат, че е безпроблемно да бъдат пръскани растенията с този спрей, но не е правилно да се разработи растение, което да може да създава свой собствен протеин Cry1A?

Ползите за околната среда от Bt посевите също са подробно документирани - употребата на силно токсични инсектициди е намаляла десеткратно в САЩ, и изненадващо, разнообразието на полезни насекоми в полета в Китай се е увеличило след възприемането на такива видове.

Като цяло употребата на тези технологии през последните две десетилетия е намалила употребата на земя с над 100 млн. хектара, запазвайки ценни природни ресурси и биоразнообразието. Ако само две характеристики имат толкова огромен положителен ефект, можем да си представим потенциалните ползи, които бъдещите видове могат да донесат на фермерите и потребители - понасящи суша видове, пестящи вода, произвеждащи повече витамини зърнени видове и фъстъци, които не предизвикват алергия са само няколко от потенциалните примери.

И все пак остават опасенията, че този страхотен напредък в земеделието е вреден за крайните потребители

В случая не говорим за краставици с вкус на кисело мляко или гумени домати. По-скоро за продукти, които могат да бъдат значителнно по-лесно отглеждани с помощта на генна модификация. А преди която и да е от тези храни да достигне до пазара, тя преминава през регулаторен процес, който трае десетилетие, и трябва да бъде одобрена като "безопасна за употреба" и "в голяма степен еквивалентна" на традиционните видове, преди да бъде разрешена за култивация в САЩ от институции като Министерството на земеделието, американската Асоциация за храни и лекарства и Агенцията за защита на околната среда.

Никоя друга технология за разработване на посеви, независимо дали е селективно кръстосване или развъждане чрез мутация, не е била толкова старателно проучвана.

Човечеството е изминало дълъг път от мъчително бавното и внимателно селектиране и възпроизвеждане на полезни видове посеви и този процес не трябва да бъде прекъсван поради предубеждение или незнание.

#80 John Smith 18.03.2015 в 10:55:16

Ся, Хари, тва за Blackwater е конспирация На 21 април 2005 те не свалят български въртолет и не загиват българи над Багдат. Соломон Паси тогава каза ,че няма информация за инцидент. Обществеността проспа събитието...

#81 Сърце Червено 18.03.2015 в 11:13:36

Nqmа значение дали са лоши и добри в случая. Идеята е,че определена корпорация има монопол върху тях и може да си прави каквото иска.

#83 паяка 18.03.2015 в 11:24:34

Другарчета! Напоследък ми прави все по-фрапиращо впечатление занемаряването на прасето. Което от една страна може и да се окаже здравословно за него, предвид евентуалното му, макар и все още едва забележимо очовечаване. Почва да намира сродни души, допуска понякога самият да е той несъвършен . Ама знае ли човек, може да не е резултат от социалните му контакти тук, а да е вследствие ГМО. " ДНК-то на всички живи организми и, конкретно, всики на хора съдържа части от ДНК на други организми. Всички сме ГМО. Това, че може би имаш гени от картоф, не е проблем. Трагедията е когато ти почне да ти личи. "

#84 Xaoc 18.03.2015 в 12:12:23

Статистика в реално време - продавачка от Петрич, двама варненски всезнайковци, един маниак на конспиративните теории и някакъв хипар спорят без аргументи по темата микробиология. О, извинете, цитират сайтове! Едно време телевизията беше великият научен капацитет, а сега гугъл. Фактът, че основно необразовани хора от малките населени места са най-сериозните врагове на ГМО, а предимно учени са защитници на толкова вредната интервенция, ме кара да вярвам на вторите. Също както когато съм болен предпочитам да отида на лекар, вместо на знахар или врачка.

#85 Оби Уан 18.03.2015 в 12:16:27

Harry | 18.03.201508:21 Идиоти сте вие, които си мислите че собствениците на корпорациите са добри хора, които не спят за да мислят как да направят живота ви по-добър! Те мислят единствено, как да ни убият! ......................... Хари, тук не съм съгласен (отчасти)! Не си прав с твърдението, че корпорациите мислят как да ни убият. На тях въобще не им пука за нас.... Те си гледат само печалбата.

#88 alf 18.03.2015 в 13:05:30

хахаха то афторкъртъ сигурно яде само марули от собствената градинка, дето са десето поколение домашно отгледани, аи нещастник

#89 Xaoc 18.03.2015 в 15:14:39

Хората, които ходят на врачки, вярват в НЛО и рептилите, както и че синьото конче/мънисто пази от лош късмет, също така смятат, че цъкането на минуси на чужди коментари ги прави по-могъщи. Дерзайте! Усещате ли колко ми пука за мнението ви?

#90 mima 18.03.2015 в 16:59:36

Лъжа 1: Препаратите, с които се пръскат ГМО са безопасни. Да, ама не! Свидетелства на стопани отглеждащи ГМО култури продължително на земята си казват, че обикновените култури вече не се развиват нормално на тази земя. Лъжа 2: Какво толкова ни пречи ГМО. Да, ама не! Генетично променени култури "пуснати на свобода" променят генетичния код на нормални растения живеещи в близост до тях. Последиците реално са неизвестни. Но да допуснем, че в даден район всички растения станат "бръмбаро-убийци". Това ще доведе до измирането на бръмбарите, които ние не обичаме, но са добра храна за птици и малки животни. Това на свой ред може да доведе до измирането на птиците. А това до какво ще доведе никой не знае.

#91 паяка 18.03.2015 в 17:13:24

"У Фу живял заедно с други врабци край едно оризище. Китайците обработвали оризището, а врабците пък требели насекомото, дето нанасяло вреди на ориза, и тъй от памтивека съжителствали миролюбиво и птиците, и хората. Но един ден врабците дочули, че се задава голяма дунанма. Селяните от оризището носели разни тенекии, разни опънати кожи и кречетала, удряли тенекиите и кожите, надували свирки и мъкнели огромни прътове. Врабчетата помислили да не би да е избухнала войната, но никъде не се чувал никакъв гърмеж, само това думкане и пищене. Селяните наближили към врабците, а врабците треперят, та сърцата им ще изхвръкнат от страх - толкова била страшна тълпата, дето идела насреща им. Китайците погнали птиците, дюдюкали подире им и викали с все сили: Мао! Мао! Мао! Врабците полетели презглава към едно съседно оризище, като си говорели по пътя, че никога повече няма да се върнат на старото място, нека там се въди вредното насекомо, та да нанася вреда на ориза. Добре, ама тъкмо наближават съседното оризище и виждат, че и там също тича една голяма тълпа, въоръжена с тенекии, прътове и кречетала, дюдюка и вика що сили има: Мао! Мао!, и така нататък. Врабците възвили и потърсили спасение в трето оризище, но за зла участ и при третото оризище срещнали същото. Нямало вече къде да кацнат, единственото им спасение било да летят колкото сили имат под небето. Те летели доста време, като се държели все в куп, и гледали никой да не изостава, а преследвачите им тичали пряко оризищата със своята дунанма и кречетала, като не спирали да скандират. ................. У Фу почакал под сламената шапка, докато всичко затихнало, после излязъл навън, огледал избитите си събратя и разправяше, че сърцето му едва не се разкъсало от мъка пред ужасната гледка. После си поправил тоалета и тръгнал пеша, като се промъквал тихо през оризищата, докато мръкнало. У Фу не посмял да се вдигне във въздуха да не би преследвачите да го забележат и да го погнат по петите. По пътя си той забелязал, че вредното насекомо веднага се възползвало от отсъствието на врабците, излязло от своите скривалища, наточило си зъбите и почнало да нанася страшни вреди на ориза. Така им се пада на тия китайци, помислил У Фу и продължил да се промъква на север. ..................... Драги ми господине веднага се въодушеви, качи се на върха на дървото и отгоре започна да се кара на китайците. Ей вие, китайците, мигар сте чували някъде, драги ми господине, някой да си треби врабчетата! На какво прилича тая ваша гонитба и кому служи тая жестокост? Мълчите, не отговаряте. Добре, аз ще ви кажа, че на врага служи тая жестокост, драги ми господине! . . . Като си произнесе речта, Драги ми господине се върна отново при нас

#92 паяка 18.03.2015 в 17:46:57

"Човечеството е изминало дълъг път от мъчително бавното и внимателно селектиране и възпроизвеждане на полезни видове посеви и този процес не трябва да бъде прекъсван поради предубеждение или незнание." Можем да продължим тази поанта и с други абсурдни сентенции като например: Цигарите, алкохолът и мазната храна убиват бавно. Ала ние за никъде не сме се разбързали? Или пък: Да пием за здраве е същото като да се бием за мир. Но човек трябва да има мисия и цел. Наздраве!

#93 deowin 18.03.2015 в 18:01:21

Поредните две станици абсолютно малоумни коментари.. Съжалявам ви, всички вас необразовани, неграмотни работници, било то корабен персонал, сервитьори, земеделци, продавачки, строителни работници, шофьори, военни и прочие, които сте напълно убедени в правотата си, независимо че е практически невъзможна. Всъщност, може би сте толкова яростно, свирепо убедени в нея именно защото е практически невъзможна. Вие сте модерната версия на необразования и пълен с предубеждения и суеверия селянин от Средновековието. Просто сте заменили религиозната вяра с напълно еквивалентната сляпа, необразована вяра във всевъзможни други конспиративни теории и приумици, но в същността си сте абсолютно същите неразумна, неподвластна на рационална аргументация гневна тълпа, която охотно тръгва с вили и факли в ръце да гори на кладата всеки, осмелил се да достигне интелектуално ниво над нейното, и, естествено, по този начин станал неразбираем, страшен, нежелан. Добрата новина е, че няма нужда никой да се занимава с вас, защото времето съвсем естествено, макар и бавно, ви изхвърля там, където ви е мястото - на бунището на историята, потъващи в забвение.

#95 mima 18.03.2015 в 18:47:48

Слагам ти плюс!

#96 паяка 18.03.2015 в 18:54:24

това не е оригиналът

#98 Дара 18.03.2015 в 21:13:19

``Вие сте модерната версия на необразования и пълен с предубеждения и суеверия селянин `` Xa - Xa Да ти пропомня виц , част от него е използван и в the big bang theory https://www.youtube.com/watch?v=sauxaWJynHo Селянин забелязва , че кокошките му не снасят . Вика биолог, химик и физик да кажат какъв е проблемът. биологът ги наблюдава известно време и казва , че може със сигурност да потвърди, че има проблем, но не може да каже каква е причината. Химикът взема проби от кръв и пр. изследва ги и казва, че може да каже от какво са заразени, но не може да каже как са се заразили. Физикът пише и драска и накрая крещи ``Открих решение! Обаче важи само за сферична кокошка вув вакуум.`` ТА да попитам на базата на какви изчисления ( или наблюдения) учените твърдят , че ГМО не са вредни за хората или за околната среда? На базата на изчисленя, базирани на сферичен човек в условие на вакуум, ?

#100 Дара 18.03.2015 в 21:57:33

`` ГМО не е нищо повече от моментната корона на усилията да се нахраним с максимално количество храна. Без ГМО здравият западняк, здравата му съпруга и трите му здрави деца няма да имат достатъчно храна за основно хранене по 3 пъти на ден`` Пак глупост ! Гaлина , хубаво е да се чете . Особено от много и различни източници. 2013 от UN http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=45816#.VQnUXeEl9Us Една трета от произведените храни се из хвърля, като на всичкото отгоре създава екологични проблеми, като замърцяване на водоте , например Хаиде сега ти кажи къде прочете , че западнякът нямало да имаям какво да яде. 2014 The world bank http://www.ibtimes.com/world-bank-takes-food-waste-seriously-estimating-third-production-wasted-1559247 Специално в Северна Aмерика около 61 % от храна се изхвърля от консуматорите. Явно има прекалено много 2015 отново UN Отново една третаа се губи и изхвърля. Предложение - по малки ферми, по близо до консуматорите Т.е. обратното на огромните индустриални производства , за които ГМО са създадени.

Новините

Най-четените