Само през 2022 година, само във Франция, на пазара са пуснати 3,3 милиарда дрехи, обувки и чаршафи.
Средно на глава от населението годишно се падат по 10,5 кг купен нов текстил. Ежегодно в страната се изхвърлят 700 000 тона облекло, от които две трети директно отиват на сметищата.
Това са много боклук и много емисии и неслучайно една от актуалните тенденции в устойчивостта е и "забавянето" на модата и търсене на начини за ограничаване на въглеродния ѝ отпечатък.
За Франция един от отговорите е промотирането на поправките на дрехи. В опит да стимулира хората да не изхвърлят облекло и обувки заради малки повреди като счупен ток и цип или липсващи копчета, страната стартира от октомври схема за "бонус за поправки".
Тя ще субсидира поправките на облекло със суми от 6 до 25 евро в шивашки и обущарски ателиета, които работят по схемата. Парите са от фонд на правителството, в който са предвидени 154 млн. евро за следващите 5 години, обясни Беранжер Койяр, секретар на министерството на екологията.
За нов ток на обувка например "помощта" ще е 7 евро, а за нова подплата - от 10 до 25 евро според дрехата. Субсидията ще се приспада директно от сметката на клиентите, а ателиетата след това ще се отчитат и ще получават парите си в рамките на 15 дни.
"Това може да накара хората, които са си купили например качествени обувки или дрехи да решат да ги поправят, вместо да се отърват от тях", поясни Койяр. Тя допълни, че ако модната индустрия продължава с настоящото темпо, към 2050 г. ще е отговорна за една четвърт от парниковите емисии и ще се превърне във втория най-замърсяващ бизнес в света.
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Проектът ще се управлява от еко организацията Refashion, а другата цел на схемата е и да се подкрепят работилниците, които осигуряват поправките, както и да се стимулира повече предлагане на подобни услуги и появата на нови работни места.
От Refashion пък искат да накарат хората не само да поправят и използват по-дълго дрехите си, но и да намалят количествата, които купуват. Идеята е да се насърчат и даренията на облекло. Оттам са изчислили, че 56 на сто от дарените дрехи могат да се използват още, а 32% - да се рециклират в нещо ново.
Схемата за субсидиране на поправките е част от по-голям проект на френското правителство за реформиране на текстилната индустрия и ограничаване на бързата мода.
От бизнеса обаче не са особено очаровани. Негови представители предупредиха, че не бива така да се стигматизира толкова важна част от френската индустрия, а десният депутат Ерик Паже припомни, че държавният дълг вече е 3 трилиона евро и правителството трябва да спре да пилее обществени средства.
Следващата част от плана на Франция за по-устойчива мода предвижда промяна в етикетите на дрехите. От началото на 2024 г. те трябва да съдържат информация за въздействието си върху околната среда. Производителите ще са длъжни да описват колко вода е била нужна за направата на облеклото, какви са употребата на химикали и рискът от отделяне на микропластмаса и дали са вложени рециклирани материали.
Бонусите за поправки пък следват друга популярна в страната схема - за субсидии за ремонти на домакински уреди.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инестбанк, Hitachi Energy.