Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Не им е за парите: Как Австрия полудя по ремонти на електроника на половин цена

ЕС готви мерки за "правото на поправка", което да намали боклука Снимка: iStock
ЕС готви мерки за "правото на поправка", което да намали боклука

Средно в Европа животът на един смартфон е 1,8 години. Телевизорите се задържат при собствениците си по 7,3 г., прахосмукачките - 8 г., а пералните - 8,3 г.

Това е средно с 2,3 години по-кратко, отколкото е било предвидено да са годни за употреба при производството им, сочи доклад на Европейската агенция по околна среда от 2020 г.

Или с други думи - тонове уреди и устройства са били изхвърлени на боклука и милиони хора са платили милиарди евро за нови по-рано, отколкото би могло или дори трябвало. Според агенцията има сериозен потенциал подобни продукти да се употребяват по-дълго, включително и с поправки.

Днес обаче никой не се занимава с ремонти - това често е трудно, дори невъзможно при някои уреди, и всеки предпочита да си купи нов телефон или телевизор.

Но не и в Австрия. Там от април 2022 г. е в сила схема, финансирана от фондовете за пандемията на ЕС, с която правителството покрива половината от разходите - или до 200 евро, за поправки на повредени уреди и устройства - от смартфони и лаптопи до кафе машини и перални.

Интересът на потребителите към подобна възможност се оказва доста по-голям от очакванията на властите - по данни на министерството на климата за година са раздадени 560 000 ваучера за ремонти. Това е доста над планираните 400 000 ваучера - и то до 2026 г. и сега властите допълват финансирането с 50 млн. евро.

Под 2 г. е животът на един смартфон в ЕС. Снимка: iStock
Под 2 г. е животът на един смартфон в ЕС.

В схемата са се включили и близо 3 500 работилници и бизнеси, които осигуряват поправките.

Изчисленията на министерството сочат, че с подобна схема 2600 тона уреди са останали в употреба вместо да бъдат изхвърлени.

Най-висок е интересът към поправки на телефони - раздадени са над 225 000 такива ваучери. Следват миялните машини - 45 000, пералните - 42 000, кафе машините - 41 000, и лаптопите - 23 000.

Австрия има опит в инициативите за насърчаване на ремонтите на уредите, а идеята за ваучерите е заимствана от инициатива в столицата Виена през 2020 г. Тогава градът започва да доплаща по 100 евро за поправки на редица стоки.

Тази схема също се оказва успешна и от нея се възползват хиляди хора. Данните от пилотния проект на Виена сочат, че в над 90% от случаите повредените стоки е можело да бъдат поправени успешно и да продължат да се ползват.

Правителството оказва подкрепа и в още една посока - преди 3 г. е намален и ДДС за поправките на велосипеди, дрехи и обувки.

Подобни схеми може да се появят и на други места в Европа покрай новите мерки, които Европейската комисия предлага във връзка с т.нар. "Право на поправки". Целта му е именно да се намалят електронните отпадъци и да се наблегне повече на ремонти и удължаване на живота на продуктите, отколкото на замяната им за нови.

ЕК предвижда общи правила в съюза, които да принудят компаниите да дават възможност на потребителите за ремонти на уредите и устройствата - или при самите производители, или от други фирми.

Така поправките трябва да са по-лесни и по-изгодни като вариант спрямо настоящите практики.

Част от плана е да се ограничава и т. нар. планирано излизане от употреба и краткият живот на уредите, защото те спират да работят или по други причини, например излизане на нов модел, както е например при телефоните.

В момента изхвърляните продукти в Европа често са още годни за употреба и могат да бъдат ремонтирани, но отиват преждевременно на боклука, отбелязват от ЕК. Само този отпадък годишно е 35 млн. тона в ЕС и формира 261 млн. тона парникови емисии.

Потребителите пък губят 12 млрд. евро годишно от купуване на нови уреди вместо по-евтините поправки на старите.

Ако предложенията на ЕК минат следващите нива - Европарламента и Съвета на ЕС, производителите ще са длъжни да предлагат поправки в рамките на периода, в който продуктът е в гаранция.

До 10 години след покупката също ще трябва да има възможност за ремонт при производителя, макар за сметка на клиента.

Компаниите обаче ще бъдат принудени за разкриват информация как могат да стават ремонтите на уредите и устройствата им, за да нямат монопол върху това. Идеята е така да се стимулира появата на повече малки бизнеси, които да се занимават с поправки и да намалят и цените на тези услуги.

Нещо подобно вече прие Великобритания - там от 2021 г. е в сила закон за правото на поправка, който задължава производителите да осигуряват резервни части и информация за поправки и към потребителите и други фирми.

Законът обаче не касае телефони и лаптопи, а само телевизори, хладилници и съдомиялни.

 

Най-четените