Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Севернокорейците, които четат "Хари Потър", ходят на йога и разпръскват пропаганда

Инфлуенсърите на Северна Корея са новото оръжие на Пхенян Снимка: iStock
Инфлуенсърите на Северна Корея са новото оръжие на Пхенян

"Здравейте, аз съм Ю Ми от Пхенян...".

Това не са думи, които очакваме да чуем в YouTube от севернокорейка, но се оказва, че Ю Ми публикува съвсем спокойно съдържание във видео платформата. Клиповете ѝ би трябвало да предложат поглед към живота в КНДР, който изглежда далеч по-интересен, отколкото предполагаме.

В едно от видеата например Ю Ми показва любимите си неща за бързо похапване, произведени в Северна Корея.

С учудване виждаме богат набор от сладкиши, бисквити, шоколадови пръчици, сладки от многолистно тесто.

В друг клип, който вече има над 43 хил. гледания в YouTube, влогърката ни показва хладилна витрина за сладолед, също изумително разнообразна. В шарените опаковки има различни по вид сладоледи, ледени близалки и ледени сокове.

Освен това Ю Ми е облечена в модерни дрехи, дискретно гримирана и точно както западните си колеги ходи на ресторант, на фитнес и на увеселителен парк.

Влогът на младата севернокорейка датира от август 2022 г. и според първото ѝ видео тя иска да покаже какъв всъщност е животът в Пхенян. Според нея мнозина са любопитни какво се случва в една от най-изолираните държави в света и Ю Ми е на мнение, че има прекалено много заблуди за КНДР.

До момента тя е създала общо десет видеа, всяко от които представя севернокорейската столица като приятно и вълнуващо място за живеене, в което има заведения, лунапаркове, фитнеси, уроци по йога и всичко, което е интересно за младите хора.

Ю Ми не е единствената инфлуенсърка от КНДР в YouTube. 11-годишно момиче на име Сон А също бързо трупа последователи с изказвания като това, че "Хари Потър" ѝ е любимата книга.

Официално поредицата на Дж. К. Роулинг, както и почти цялата западна литература, попада под ударите на цензурата на Пхенян. Сон А обаче спокойно показва една от книгите за малкия магьосник в английския ѝ оригинал.

Момичето също показва столицата на КНДР като интересен град, на който нищо не му липсва, дори аквапарк, стени за катерене, заведения за бързо хапване и такива за улична храна и сладоледи.

И клиповете на Ю Ми, и тези на Сон А са изпълнени с усмихнати до ушите севернокорейци. Ресторантите преливат от народ, аквапаркът и лунапаркът са пълни, покрай количките за бърза храна се видят опашки, на които всички отново са с ослепителни усмивки. Без изненада обаче тази идилия е доста измамна.

Видеата, показани в социалните платформи, не са фалшиви, но са изключително подвеждащи и не отразяват реалността на Северна Корея.

Потребители като Ю Ми и Сон А са част от тънка прослойка на политически елит, която има достъп до блага като западни книги и филми, пътувания и забавления.

Докато обикновените севернокорейци са лишени дори от стоки като кафе и шоколад, инфлуенсърите демонстрират западен стил на обличане и охолен начин на живот, изпълнен с вкусна храна, интересни занимания и разнообразие.

Лунапарковете и аквапарковете в Пхенян съществуват, но до тях стигат единствено членове на привилегированата класа, близка до лидера Ким Чен Ун. По мнение на експерта Пак Сон-чол клиповете, които достигат до YouTube, са много внимателно режисирани.

В разговор за "Си Ен Ен" той обяснява, че подаването на електричество в севернокорейската столица не е достатъчно надеждно, за да се поддържат редовно такива скъпи съоръжения. По тази причина те се отварят от време на време и то само за избрани.

Британският акцент на севернокорейските влогъри също подсказва, че те не са представители на средната класа на КНДР.

Очевидно тези инфлуенсъри са новото пропагандно оръжие на Пхенян, което трябва да убеди света, че в Северна Корея се живее нормално.

На теория КНДР е отворена към туризъм и от няколко години страната упорито се опитва да привлече посетители. Ако чужденците видят един по-човешки облик на Пхенян, те ще са по-склонни да посетят града и да се опитат да се убедят на живо, че видяното в интернет е истина.

От друга страна YouTube няма никакви основания да премахва това съдържание, защото макар и силно подвеждащо, то по никакъв начин не нарушава правилата на платформата.

 

Най-четените