Швейцария е страната на влаковете в Европа.
Хората там пътуват най-много с жп транспорт в сравнение с останалата част от континента, а железопътната мрежа също е най-развитата, с най-много релси на квадратен километър.
Става дума за хиляди километри релси и сериозна неизползваема площ между тях - нещо особено ценно в планинска страна. Защото е трудно да измислиш как да употребиш пространството между релсите, без да пречиш на движението и безопасността на влаковете.
Швейцарски стартъп обаче е намерил решение.
Sun-Ways иска да разположи соларни панели между жп релсите и така да усвои тази площ.
Засега компанията е получила разрешение за тригодишен пилотен проект в кантона Нюшател и работата по него ще започне през пролетта на 2025 г.
Проектът е един от малкото по рода си в света, а компанията е първата с патентована подвижна система за полагане на панели по релсите. "За пръв път соларни панели ще се инсталират на жп трасе, върху което преминават влакове", цитира местният Swissinfo изпълнителния директор на Sun-Ways Йозеф Скудери.
Задължително за подобно начинание е панелите да са подвижни и да могат да се поставят и вадят от трасето, тъй като релсите имат нужда от периодично почистване и поддръжка.
Полагането на фотоволтаиците пък ще става или ръчно, или механично - от специално проектиран влак, който ще пътува по трасето, поставяйки панелите върху него, така, както се постила килим.
Мотрисата е в състояние да "реди" до 1000 кв.м. панели на ден.
Тригодишната тестова фаза ще е скромна - с 48 панела върху 100-метрова отсечка.
Токът от панелите ще се отвежда към електропреносната мрежа.
От компанията уверяват, че системата им остава стабилна и при скорост на влаковете до 150 км/ч. Тя обаче ще се тества в участък със скорост до 70 км/ч.
"Зелени заедно"...
е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Малката площ и дългият тестов период целят именно и Sun-Ways, и транспортната компания, която оперира по линията, да проучат на терен важни за бъдещето на проекта въпроси като как се отразява наличието на панели на трасето и какви са предизвикателствата за поддържането и наблюдението му.
Плановете на компанията обаче са големи.
Релсите в Швейцария имат обща дължина от над 5300 км. и соларни панели върху всички тях биха покрили площ колкото 760 футболни игрища.
Така, според изчисленията на компанията, жп мрежата може да произвежда един тераватчаса енергия годишно, т.е. около 2 на сто от цялото потребление на страната.
Плановете на Sun-Ways са дори още по-мащабни. "По света има над 1 млн. км. жп мрежа и смятаме, че 50 на сто от тях могат да бъдат снабдени с нашата система", казва съоснователят на фирмата Батист Данихер. Засега оттам участват в подобни проекти, планирани във Франция, Испания, Румъния и Южна Корея.
Първоначално властите в Швейцария отхвърлиха проекта заради липса на яснота за предложената технология. Sun-Ways обаче предоставиха прототипи и технически доклади и убедиха федералното бюро по транспорта, което даде зелена светлина.
Тепърва при тестването на системата ще трябва да се оборят и притесненията на Международния жп съюз. Оттам смятат, че соларните панели върху релсите могат да се пропукват, че има по-голям риск от пожари, както и че отраженията от фотоволтаиците ще пречат на машинистите.
След няколко години ще е ясно ще обори ли тази технология скептиците и ще станат ли жп линиите място за генериране на ток.
___