Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво би ни струвало, ако решим да сменим мобилния оператор заради вдигнатите такси

Според Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" такава промяна в момента излиза крайно неизгодно Снимка: iStock
Според Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" такава промяна в момента излиза крайно неизгодно

Увеличението на месечните такси на телекомите заради индексацията на годишна база породи множество гневни реакции сред потребителите. Какво обаче ще ви струва, ако решите да изпълните заплахите си и да се прехвърлите на друг мобилен оператор?

Според Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" при потребителите на срочен договор цената за това ще е неустойка в размер на до три стандартни месечни такси.

"Това е абсолютно неизгодно за клиента и на практика в настоящата ситуация човек няма полезен ход", коментира тя пред сутрешния блок на телевизия Еuronews Bulgaria.

По думите на Руменова единствено онези потребители, чиито договори са безсрочни и успеят да открият по-изгодни условия при някой от конкурентите, имат някакъв шанс за по-различен изход.

Според нея обаче този сценарий е малко вероятен, тъй като повечето хора предпочитат да се възползват от промоциите, заложени в срочните договори. По този начин мнозинството от абонатите винаги остават със срочни договори.

Руменова беше категорична, че другите два телекома могат също да приложат индексацията във всеки един момент.

Още един елемент се явява пречка при напускането на досегашния мобилен оператор за голяма част от потребителите.

Ако при подновяване на договора клиентът е закупил телефон, таблет, лаптоп или друга техника заедно с абонаментен план, предсрочното прекратяване ще означава, че ще трябва да заплати разликата между пазарната цена на устройството и тази, на която го е придобил.

Представителят на "Ние, потребителите" обяснява, че този момент е възможен заради наличието на въпросната неравноправна клауза, която не позволява на потребителя да прекрати договора без неустойки при едностранна промяна на условията от търговеца.

Затова според нея е важна превенцията - задължението на институциите да извършват преглед на общите условия на дружествата от различни сектори преди тези условия да влязат в сила.

"Комисията за защита на потребителите, освен че може да изисква от дружествата да коригират и отстраняват клаузи в общите условия към договорите, които създават неравновесие в правата и задълженията на двете страни, може и да заведе колективни искове в съда за прогласяването им за нищожни заради тяхната неравноправност", обяснява Руменова.

Според нея в случая може да се намеси и Комисията за защита на конкуренцията, тъй като става въпрос за клауза, която присъства в договорите и на трите телекома, а това може да означава потенциално съгласуване на действията между тях.

Руменова смята още, че този въпрос е можело вече да бъде решен още през 2021 г., когато възникна напрежение около вдигането на цените на услугите на мобилните оператори

"Ако КЗП се беше произнесла за наличието на неравноправна клауза (вместо да тръгва в посока нелоялна търговска практика), дори телекомите да не я бяха признали за такава, то сега колективният иск вече щеше да заведен и да е в съда, а картината - може би малко по-различна", посочва тя.

По думите ѝ при евентуално признаване на клаузата за неравноправна от съда автоматично ще я направи нищожна и съответно невалидна.

Това пък, от своя страна, би позволоило на потребителите не само да не плащат занапред недължимите от тях суми, но и да си върнат неправомерно надвзетото в миналото заради фигурирането на тази клауза в общите условия към договорите им.

Вчера вицепремиерът по управление на европейските средства Атанас Пеканов изрази мнение, че ролята на КЗП и КЗП за защита на потребителите и на конкуренцията трябва да е доста по-активна в контекста на инфлационните процеси.

Но това се отнася и за останалите сектори и сфери, в които двете институции имат функции.

 

Най-четените