2018-a беше годината, която технологичната индустрия предпочита да забрави. Но проблемите от изминалите 12 месеца не могат просто да се изпарят на 1 януари 2019-а като с вълшебна пръчка. Това беше годината, в която ни стана ясно колко малко можем да разчитаме на Facebook и колко сме пристрастени към екраните си.
Беше година, през която онлайн омразата и дезинформацията се превърнаха в постоянно присъствие в Google.
Microsoft и Amazon се сблъскаха с бунтове сред собствените си служители заради етични казуси като дискриминация и сексуален тормоз. Apple се превърна в първата компания за трилион долара, след което изгуби една четвърт от това, докато ние бяхме вперили поглед в новите модели iPhone.
Видео-обзорът на YouTube стана най-мразеното видео на всички времена. Трудно е да подминем неприятностите, които технологичните гиганти ще имат и през новата 2019-а. Нови технологии като 5G-мрежа, алтернативен транспорт и изкуствен интелект обещават да променят живота ни, но в краткосрочен план носят и много въпросителни със себе си.
И все пак трябва да сме оптимисти, че технологиите ще променят света към по-добро. Ето малка доза оптимизъм и голяма доза реализъм какво да очакваме в идните 12 месеца...
Шерил Сандбърг ще се осмели да напусне Facebook, докато проблемите на социалната мрежа продължават
Facebook беше замесен в цяла дузина скандали през 2018-а. Доверието на потребителите в способността на сайта да опази данните им падаше с главоломна скорост, което означава, че Facebook има нужда от драматична промяна.
След като никой не може да свали от трона му съоснователя Марк Зукърбърг, не е трудно да си представим друга сериозна промяна - напускането на дългогодишния главен оперативен директор Шерил Сандбърг.
Сандбърг, която има зад гърба си десетилетие във Facebook, е твърде талантлива, за да търпи застой и постоянни обвинения заради грешките на Зукърбърг. Тя би могла да бъде на ръководен пост в друга голяма компания, което ще й помогне да си възвърне добрия имидж.
За Facebook подобен катаклизъм може да е от полза, за да промени модела си на наблюдение над потребителите и дори начина на логване в сайта. Не е ли по-добре да си плащаме за Facebook, вместо да бъдем шпионирани през реклами и приложения?
Запитан за Сандбърг, Зукърбърг казва, че се надява да работят съвместно още десетилетия напред.
Tesla ще оцелее, но конкуренцията ще става все по-жестока
Независимо дали го харесвате, или не, Илон Мъск е новият Стийв Джобс. Благодарение на маниакалното му фокусиране върху качеството и дизайна на продуктите му и понякога напук на променливото му поведение Tesla премина през "производствен ад" на масовия Model 3 и дори излезе на печалба.
Но пред компанията тепърва предстоят изпитания. Автомобилите й трябва да се докажат като годни за автономно самоуправление - нещо, за което Мъск говори от години. А и скоро марката ще има сериозна конкуренция на пазара за електромобили.
От Volkswagen казват, че могат да произведат до 15 млн. електромобила за няколко години и най-вероятно още през 2020-а ще бъде представен хечбекът, наречен I.D., който може да живее с до 370 млн. зареждания.
Във високия клас идват Jaguar I-Pace, Porsche Taycan и Volvo Polestar. И това са само няколко от имената.
Apple ще "изцеди" още пари от потребителите си
Клиентите на Apple чакат все по-дълго за ъпгрейди на устройствата си, което означава, че компанията вече не се интересува единствено от продажбата на хардуер.
Сега тя ще се стреми да продава и услуги, а не само устройства. Каталогът й вече включва Apple Music, iCloud и AppleCare+. Сега е ред на абонамент за новини и видео.
Но заедно с усилията да навлиза все повече в развлекателната индустрия, Apple ще се нуждае и от подкрепа, за да се настани трайно в домовете на потребителите си.
Гигантът обикновено не се сработва добре с други технологични гиганти, но през декември направи сериозна крачка - Apple Music заработи с най-продаваните смарт-колонки на Amazon - Echo.
Електрическите скутери ще претърпят провал
Да караш електрически скутер е забавно и дори се превръща в нещо като мода. Но скутерът носи със себе си и доста рискове при придвижване, особено в градска среда, която не е толерантна към алтернативните методи на транспорт. Повече методи за придвижване са нещо прекрасно, а да ограничим колите е добре.
Само че електрическите скутери няма да успеят да завладеят 2019-а така, както се очакваше. Все още твърде много хора се чувстват некомфортно на тях. Затова велосипедите под наем може би ще претърпят своя разцвет. Това все пак е крачка напред за големите градове.
5G-мрежата пристига
След години на очакване следващото поколение 5G-мрежа, първоначално предоставяна от Verizon и AT&T, вече е в американските градове с обещанието за светкавично бърз интернет в телефоните, колите и всякакъв тип други устройства.
Но по всяка вероятност 5G няма да промени особено живота ви през 2019-а. Към момента 5G-клетките се появяват само на отделни места. Ще трябват години преди те да станат толкова разпространени, колкото 4G LTE.
Има го и хардуерният проблем. Първите устройства, които могат да ползват новата мрежа, са единствено WiFi хотспотовете. Apple ще изчака до 2020-а, за да пусне iPhone, който поддържа 5G. Samsung обещава такъв още през тази година, но нуждите на новата мрежа ще изтощават батерията доста бързо.
Samsung ще представи сгъваем смартфон
След дългата скука и еднообразие дизайнът на смартфоните ще стане отново интересен. През 2019-а Samsung възнамерява да представи смарфон, който се разгъва като книга, за да разкрие 7,3-инчов дисплей.
С него фирмата трябва да докаже, че Infinity Flex дисплеят не е просто ефектен трик, чиято идея е да притежаваме наистина голям телефон за работа и забавление, който се превръща в удобен за носене джобен телефон.
Ако сте заинтригувани, можете да започнете да спестявате отсега. Samsung, точно както и Apple, определя цените на смартфоните си както се определят цени на лаптопи. С целия този хардуер няма да е чудно цената на сгъваемия смартфон да надскача 2000 долара.
Тръмп срещу Amazon, рунд пореден
Едно от най-лесните предсказания за годината е, че Amazon ще стават само все по-могъщ. През 2019-а хората ще купуват още повече онлайн, а броят на физическите магазини на Amazon също ще нарасне и може би ще надскочи границите на САЩ.
Това значи, че скоро компанията на Джеф Безос ще се сблъска със сериозен враг в лицето на Доналд Тръмп (отново). Подобно нещо вече се случи, когато Тръмп обвини Amazon, че унищожава дребния и среден бизнес.
Докато Amazon пуска пипалата си все по-надалеч, американският президент ще има все повече поводи да го атакува по теми от експлоатацията на работна ръка до това дали компанията не е "твърде влиятелна".