Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летящият ферибот, който Стокхолм ще ползва за градски транспорт

Корабчето е с подводни криле и с него няма морска болест Снимка: Candela
Корабчето е с подводни криле и с него няма морска болест

Стокхолм е град на вода. Шведската столица се състои от 14 острова, отделно край нея има огромен архипелаг на Балтийско море, както и езеро.

Това са доста водни пътища, което означава и доста фериботи и лодки.

Това е и идеалното място за тестване на изцяло нов тип обществен транспорт - летяща лодка, която се движи над водата. Или за да сме по-точни - електрически пътнически кораб с подводни крила, който от 2024 г. ще се ползва като ферибот от централната част на Стокхолм до предградието Екерьо, което се намира на остров на езерото Меларен.

Пътят до Екерьо в момента е около 55 минути - и с ферибот, и с наземен градски транспорт. С летящата лодка ще е 25 минути, което значи и по-малък енергиен разход, и спестено време.

Освен това корабчето се движи на батерии и не използва дизел.

Технологията е на шведска технологична компания - Candela, и тестовете с корабчето Candela P-12 приключиха успешно наскоро. Очаква се летящата лодка да започне работа като обществен транспорт от лятото на 2024 г.

Обикновено проблемът за електрическите плавателни съдове е, че няма как да бъдат бързи без огромен разход на енергия и съответните батерии - заради по-голямото съпротивление при плаването по вода. Толкова много батерии е физически невъзможно да се поставят на ферибот, тъй като той ще потъне от тежестта им, ако трябва да се осигури наистина бързо придвижване.

Candela обаче твърдят, че тяхната P-12 е най-бързият електрически пътнически кораб - той е в състояние да развие 30 възела, или 55 км/ч.

Хвалят го и като първия електрически пътнически кораб с подводни крила. Той може да превозва 30 души.

Това е нещо революционно в областта на устойчивото плаване - светът още търси начин да замени дизела, който е основното гориво за корабите.

"Зелени заедно"...

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Успехът на иновацията се дължи на трите тесни крила от въглеродни нишки под корпуса на лодката. Те я повдигат над водата, което намалява разхода на енергия за придвижване с цели 80% в сравнение с обичайните бързи плавателни съдове, тъй като тук липсва силно съпротивление от водата.

Това пък значи и че няма нужда от прекалено мощен двигател и електрически батерии са достатъчни. 

Максималният обхват с едно зареждане на електрическия ферибот е 50 морски мили, или около 90 км, а батерията е 252 киловатчаса.

Във водата крилете се спускат под нужния ъгъл, който се изчислява през сензори, и осигуряват стабилност, което пък дава още един плюс - няма клатене и морска болест за пътниците.

Корабчето "лети", което позволява по-малък разход на енергия.
Корабчето "лети", което позволява по-малък разход на енергия.

Системата наблюдава и променя позицията на крилете постоянно, за да поддържа нивото, на което корабчето "лети" и се държи над водата.

Заради бързината и екологичната си съобразност лодката може да възроди морския транспорт като начин за придвижване на места с много вода като Стокхолм, смятат създателите ѝ.

В столицата на Швеция, както и на още много други места по света, придвижването по вода отдавна е изместено от по-бързите и евтини сухоземни варианти.

"Днес в много градове шосетата са задръстени, а най-старият вид инфраструктура - водните пътища - не се използват за бързо придвижване", коментира Густав Хаселског, основател на компанията Candela.

Според него P-12 позволява водните пътища да се използват като зелени магистрали, с бърза връзка между градовете, тъй като често най-бързият път е по вода.

За това вероятно ще помогне и изчислението на компанията, че разходите на транспортните фирми за превоз на пътници по вода биха намалели с поне 50 на сто в сравнение с плавателните съдове на дизел - заради редуцирания разход на енергия.

Може пък наистина летящите кораби да превземат моретата някой ден. Ако проектът на Стокхолм се окаже успешен, този ден може да е и доста скоро.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg, Инвестбанк, Hitachi Energy.

 

Най-четените