Всеки ден 5000 огромни товарни кораба кръстосват световния океан, пътувайки с доставки от единия до другия край на света - от чипове, през банани до суровини за лекарства.
До каква степен сме зависими от тази логистика стана ясно, когато кораб заседна в Суецкия канал и се оказа, че затварянето на този транспортен канал може да доведе до световен недостиг на тоалетна хартия.
Само един от тези 5000 гигантски транспортни кораби произвежда над 5000 тона въглероден диоксид при едно дълго пътуване, тъй като огромната част от тази флотилия използва изкопаеми горива.
Корабоплаването е гръбнакът на световната търговия и допринася за 3% от въглеродните емисии. Затова целта е до 2050 г. индустрията да стигне нула емисии, което означава, че трябва да се намери ново гориво.
Възможните решения са няколко - биогорива, втечнен газ, водород и амоняк. Нещо повече - смята се, че до средата на века 30 на сто от горивото, което ще се използва в морските превози, трябва да е на основата на водород, което включва и амоняка, който е съединение на водород и азот.
Всички те имат плюсове и минуси, но според някои отговорът, особено по отношение корабоплаването, може да е амонякът - токсичното вещество с неприятна миризма, което се използва в почистващите продукти и за торове в земеделието.
Но това е и вещество, налично в изобилие и не произвежда никакви емисии. Енергийната му плътност е с почти една трета по-висока от тази на течния водород и е по-лесен за превозване и съхранение.
Използването на амоняк като гориво и в земеделието не е нещо ново - употребата му за задвижване на трамваи започва още от XIX век в Америка, а през Втората световна война е преоткрит - когато се появява дефицит на петрол и горива, в Белгия газът е използван за автобуси.
Въпреки че е сред най-търгуваните и употребявани химикали в световен мащаб, доскоро той не е бил използван за производство на енергия.
Това обаче е на път да се промени. Няколко компании по света търсят отговора на въпроса амонякът ли е решението в търсенето на по-чисто гориво.
В Япония NYK Lines разработва първият в света влекач, задвижван с амоняк. В Норвегия пък тече преустройството на презокеанския кораб Viking Explorer, който също да се движи с този газ.
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
"Амонякът е решението с най-много предимства, защото няма парникови емисии, освен това вече имаме известен опит с транспортирането му", обяснява пред "Евронюз" Йокояма Цумоту, генерален мениджър на NYK Line's Green Business Group.
Един от главните проблеми с това вещество е, че то е отровно за хората и за организмите в морето, което е предизвикателство при проектирането на плавателни съдове, задвижвани по този начин.
В момента компанията прави точно това - оценка на риска, след което има план и за възможното бъдеще.
И в Япония, и в Норвегия целят производството на "зелен" амоняк. При изгаряне съединението само по себе си не мърси - в атмосферата се освобождават азот и водород. Проблемът обаче е в синтеза и производството му, за което е нужна енергия.
В Норвегия за целта се използва природен газ.
В страната се намира един от най-големите производители на амоняк в света - Yara, и компанията постепенно планира да замести природния газ с възобновяеми източници, което да направи използването на амоняк вече наистина зелено.
Там са толкова уверени, че това е горивото на бъдещето в морето, че през тази година от Yara обявиха и планове за строеж на 15 терминала за доставка и съхранение на амоняк в Скандинавието. С тях ще се доставя именно гориво за корабната индустрия. Очаква се мрежата от терминали да е факт от 2024 г.
Проектът е ключова част от цялостния план за превръщането на амоняка в гориво, част от който е и строежът на подходящи плавателни съдове, обясняват от Yara.
За съоръжението в Норвегия отговаря компанията Virdis Bulk Carriers, която е получила и обществено финансиране, за да създаде първата флотилия с нула парникови емисии, задвижвана от амоняк.
Двигателите на техните кораби ще горят амоняк, за да произвеждат енергия, а специални системи ще контролират остатъчните газове, така че да няма замърсяване с потенциално токсичния газ, уверяват корабостроителите.
Съдовете им ще имат и батерии, така че реално ще се задвижват от амоняк и електричество.
От Yara не отричат, че проблемът с този газ е летливостта и токсичността му, както и нуждата от мрежа терминали за зареждане. Според компанията обаче тези проблеми са решими и работата с амоняка няма да е толкова трудна.
Все пак и в момента газът се транспортира и разтоварва по цял свят, макар и за целите на химическата индустрия.
Плановете в Япония в това отношение са насочени към Института по възобновяема енергия във Фукушима, където две компании произвеждат "зелен амоняк", за който се използва електричество от възобновяеми източници.
Едната от тях - JGC, смята да направи завод в района на Фукушима, в който да се произвеждат "зелени" химикали от ВЕИ. "Амонякът може да се използва и за сектори като корабите, това е нов пазар за енергия и можем да постигнем огромно намаление на въглеродните емисии", обяснява Кай Мототака, мениджър на компанията.
Има и нещо, наречено син амоняк. За него се комбинира природен газ с т.нар. улавяне и съхранение на въглерод, така че той не се отделя при производството на съединението.
Проектът на най-големия производител на ток в Япония - JERA, също предвижда подобен подход. ТЕЦ на компанията, който е на въглища, ще опита да замести 20% от производството с амоняк, като цялостният план е да мине напълно на производство на ток от амоняк до 2050 г.
Количеството трябва да стига за електричеството на близкия град Хекинан, в който живеят 70 000 души.
За доставките на амоняк ще трябва да се изгради газопровод, а за производството на енергия освен традиционния газ ще се ползва и методът за улавяне на въглерод - т.нар. син амоняк.
Засега обаче всичко това идва на висока цена и зависи и от недостатъчната енергия от възобновяеми източници. Затова и амонякът има огромен потенциал, но и изисква разрешаването на още предизвикателства, преди да стане едно от категоричните решения на бъдещето.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.