Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Големите градове се отварят все повече за колелета и се затварят за коли

Париж също се амбицира да се превърне във велорай Снимка: Getty Images
Париж също се амбицира да се превърне във велорай

"Бих ходил на работа с колело, ако не ме беше страх от колите". Всеки е чувал това от колега, познат или пък от собствената си уста. Покрай карантините и пандемията, както и растящите опасения за климата, тези хора стават все повече и повече. И ако живеят в нужното място по света, градските власти може и да ги чуят.

Все повече мегаполиси и големи градове разработват и започват да прилагат планове за разширяване на велосипедната инфраструктура и намаление на достъпа на коли до централните си части. И да превръщат временните ленти за колелета, появили се покрай локдауните, в постоянни. Защото така е по-чисто и по-здравословно. 

Наскоро френската столица и един от най-задръстените от коли градове в Европа - Париж, обяви намерението си да се присъедини към Копенхаген и Амстердам и да стане вело град до 2026 г. За целта ще бъдат инвестирани 250 милиона евро за значително подобрение и разширение на колоездачната инфраструктура.

За 4 години в Париж трябва да се появят и хиляди нови велопаркинги и стойки за колелета, както и да се увеличи драстично дължината и броят на велоалеите.

Понастоящем френската столица вече има над 1000 км велоалеи, включително 52 км "коронаписти", които се появиха временно по време на пандемията. Идеята е те да станат постоянни и към тях да се прибавят още 130 км. Целта е да се улесни преминаването през целия град на колело през алеи, които кръстосват града и стигат до предградията.

Ще бъдат обезопасени и местата, където колоездачите трябва да пресичат натоварени пътища с голям автомобилен трафик, както и ключовите входове към центъра. И така да стане безопасно да се преминава на колело от единия до другия край на Париж. Нещо, което допреди няколко години беше немислимо.

Тъй като през миналата година кражбите на велосипеди са нараснали с 7 на сто, а 80% от хората, които не искат да карат колело твърдят, че основната причина е, че се опасяват от кражба, градските власти търсят решение и в тази посока. Предвижда се изграждането на обезопасени паркинги за колелета, с които да се осигурят 100 000 места за паркиране, включително и 1000 за колелета за доставки. Паралелно с това ще се премахнат 70% от паркоместата за автомобили.

Кметът на Париж Ан Идалго започна втория си мандат през лятото, а част от предизборната ѝ програма беше именно продължаването на зелената революция и на плана за осигуряване на повече възможности за колоездене и ходене пеша. Защото "велореволюцията" в Париж вече започна с инвестиции от 150 милиона евро. От 2015 година Париж вече има ден без автомобили, при който голяма част от трафика в центъра бива спрян. Столицата освен това наложи ограничение на скоростта на колите до 30 км в час, а планът за орязване на местата за паркиране на коли вече беше стартиран.

Снимка: Getty Images

За социалиста Идалго залогът е голям. Тя е кандидат за президент и зелените политики са основополагащи за кампанията ѝ, припомня Euronews. И предстоящите избори ще покажат печеливша ли е зелената карта. Ако съдим по Париж - вероятно да. Освен че избраха Идалго за втори мандат, парижани с радост излизат навън с колело и велосипедистите по улиците се увеличават.

В друга европейска столица - Берлин, където колоезденето отдавна е начин на живот, пък се опитват да стигнат още по-далеч. Преди месец гражданското движение "Берлин свободен от коли" започна петиция за пълна забрана на колите в основната част от града от 88 кв. км. Тя събра над 50 000 подписа и цели законодателни мерки. Ако планът успее, германската столица ще разполага с най-голямата урбанизирана територия без коли в цял свят.

Целта е по-чист град, както и освобождаване на мястото, заето от колите. От движението освен това не настояват за тотална забрана, каквато е и невъзможна. Според активистите може да се допускат коли за хора с нарушена подвижност, спешните служби, както и по 12 пътувания с кола годишно на всеки жител на града.

За да стане закон, предложението трябва да събере подкрепа в правителството, а ако това не стане, може да се подложи на референдум. Дали идеята ще успее предстои да видим. Факт е, че според анкета на федералното министерство на околната среда, 91% от германците казват, че биха били по-щастливи без кола.

И всичко това при положение, че Берлин отдавна е отворен за велосипеди и се смята за един от най-добрите градове в света за придвижване на две колела. Градът, подобно на Париж, също запази временните алеи от пандемията и ги направи постоянни. И също така наскоро обяви, че смята да разшири велосипедната си инфраструктура до 3000 километра като удължи и подобри съществуващите вече 1500 км алеи.

Будапеща също смята да запази временните велоалеи, които бяха регламентирани в началото на пандемията като начин хората да пазят социална дистанция и да се ползват вместо обществен транспорт. В Рим се очакват нови 150 км велоалеи като част от плана за градска мобилност и целта градът, също печално известен с трафика си, да се развива по-устойчиво. Федерацията на европейските колоездачи твърди, че заради пандемията са се появили 2300 км нови алеи, като половината от тях са запазени.

В САЩ и Канада също има подобни тенденции. Магазините за колелета в Торонто, Калгари и Халифакс отчитат ръст на продажбите на колелета, а в Торонто са добавени нови 40 см велоалеи.

Проучване сочи, че през 2020 г. 29 на сто от хората в Торонто са карали колело за пръв път или да се качили на две колелета след дългогодишна пауза. Ръст има и броя на членовете на програмата за споделяне на колелета в града, който отчита половин милион пътувания повече. В опит да отговорят на търсенето, местните власти добавят нови 160 велостанции и близо 1900 колелета към проекта. Предвиждат се и нови алеи към по-бедните квартали.

Според индекса Copenhagenize за най-подходящите за пътуване с велосипед градове в света, челното място за последната измерена година - 2019-та, се държи от Копенхаген, където 62 на сто от жителите ходят на работа или училище с колело. Следват Амстердам, Утрехт, Антверп и Страсбург.

А София? В София явно още дълго ще се страхуваме от колите.

 

Най-четените