Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмът "Наполеон": Няма как да побереш Наполеон Бонапарт в 157 минути

Няма как да се създаде филм за историческа фигура като Наполеон Бонапарт и всички да бъдат доволни.

Особено, ако се нагърбиш със задачата да покажеш в рамките на два часа и половина период от около четвърт век, който преобръща Европа с главата надолу и променя хода на историята.

Явно си има причина твърде малко режисьори да са се наемали с тежката задача да екранизират живота на една от най-влиятелните личности в човешката история. При това или с повече време под формата на няколко минисериала, или с по-фокусиран момент от историята на Бонапарт - филм за битката при Ватерло.  

Ридли Скот обаче опита да направи невъзможното... и се провали.

Неговият "Наполеон" е с много сериозен бюджет и идва с претенциите да бъде един от филмите на годината, но в крайна сметка така и не успява да побере в себе си Наполеон Бонапарт. Той просто е твърде голяма личност, че да бъде набутан в само 157 минути.

Тук отварям скоба, за да отбележа, че по-натам в стрийминг платформите най-вероятно ще бъде пусната и цялата 4-часова режисьорска версия на филма, така че за момента мога да коментирам единствено и само неговия "осакатен" вариант за голям екран.

Вероятно Скот е имал сериозни проблеми с това какво да остави и какво да изреже, защото от крайния резултат така и не разбираме каква е била идеята му.

Филмът е твърде повърхностен, с немалко фактологически неточности, за да бъде счетен за сериозен исторически разказ, и някак си остава твърде безчувствен, за да представлява любовна история.

Снимка: Александра Филмс

Всичко се случва ужасно бързо. Разни исторически фигури идват и си отиват, а зрителят едва разбира дори имената им, пък какво остава за нещо повече.

В един момент сме в най-мрачното време на Френската революция, след малко скачаме към периода на Консулата, 10 минути по-късно Наполеон вече си слага императорската корона на главата, а междувременно запълва времето си чрез секс с жена си Жозефин по един притеснително непохватен начин, който, между другото, май не е много далеч от реалността.

Една голяма част от филма е абсолютно повърхностно защриховане на етапите от издигането и падението на Наполеон, разгледани през призмата на бурните и сложни взаимоотношения между двама от най-известните влюбени в историята.

"Наполеон" няма как да бъде и военен филм. Да, показани са три от най-важните му битки - Тулон, Аустерлиц и Ватерло - наред с бегло представяне на кампанията в Египет, битката при Бородино и катастрофалното нахлуване в Русия.

Само че не остава време за нито дума за поражението при Трафалгар или пък Войната в Испания. Отново има само загатване и за дългогодишните му съперничества с херцог Уелингтън и руския цар Александър I.

Всичко е едно бързо препускане през живота на Наполеон, което лесно може да остави зрителя объркан за всяко едно от показаните събития и фигури, които от своя страна не изглеждат като нещо повече от генерични персонажи за пълнеж.

Снимка: Sony Pictures / Apple TV+

Няма как да се ангажираме емоционално към когото и каквото и да е, защото почти цялото екранно време отива за Наполеон и Жозефин, изиграни съответно от Хоакин Финикс и Ванеса Кърби.

Само че дори тяхната история изглежда празна и бездушна, въпреки добрата игра на двамата актьори и видимото им отдаване към ролите.

На много места в "Наполеон" ясно си проличават ексцентричността и талантът на Финикс. Въпросът обаче е доколко персонажът на екрана е Наполеон и доколко интерпретация от Финикс и Скот.

Знаем колко поляризираща личност е бил френският държавник и гениален пълководец. Малко повече от 200 години след неговата смърт той продължава да предизвиква противоречиви мнения за себе си, а това се е отразило в неговия популярен образ из различни филми и сериали.

Може да се каже, че Наполеон е представян по два начина. Първият е като една от най-влиятелните и харизматични исторически личности - за някои добър, за други лош, докато вторият е свързан най-вече с комедиите, които го показват като една комплексирана от ръста си карикатура със смешна шапка и още по-смешен акцент.

В пищен и амбициозен филм като "Наполеон" бихме очаквали Финикс да бъде първата версия, но някак си той е едновременно и двете - непоколебим лидер на Франция в публичния живот, а у дома е пародиен образ на ревнив съпруг, неуверен мрънкач, чудак и непохватен любовник с трудно контролируем сексуален нагон към жена си. Два трудно съвместими персонажа. 

Снимка: Александра Филмс

Ако има нещо, заради което филмът би си заслужил да се види, това са битките.

Тук наистина си личи колко много усилия и средства са вложени за детайлно (доколкото киното позволява) представяне на трите големи военни сблъсъка. Изглеждат мащабни, епични, доста брутални и по ефектен начин показват гения на Наполеон в начина на водене на война за онази епоха.

Но това не е достатъчно, за да оправдае всички претенции на филма "Наполеон".

Ридли Скот попада в собствения си капан да реши да прави филм върху цялата кариера на французина, вместо да се концентрира върху нещо по-конкретно. Хиляди, вероятно милиони страници хартия са изписани за влиянието и наследството на тази личност, а накрая режисьорът иска да я побере в няколко часа.

Вярно е, че Наполеон не е бил от най-едрите, но със сигурност не е бил чак толкова малък. 

ПРИСЪДАТА НИ ЗА "НАПОЛЕОН": 2 от 5 кафенца

Филмът "Наполеон" е по кината от петък, 24 ноември.

[[article:163584,]]

 

Най-четените