През една гореща августовска вечер преди 40 години Клайв Кембъл, известен като диждей Kool Herc, и неговата сестра Синди организират купон в апартамента си в западен Бронкс. Входът е 25 цента за момичета и 50 цента за момчета.
На пръв поглед партито не е нищо специално. Мястото не е нито особено широко, нито особено вдъхновяващо и няма как да събере повече от няколкостотин души.
Въпреки това случилото се онази нощ през 1973 г. се оказва повратна точка - искрата, която възпламенява световното хип-хоп движение и променя света на музиката.
Или поне така гласи легендата. Естествено, изгряването на хип-хоп културата в Америка е следствие на сложен микс от социални, политически и музикални фактори. Те са изследвани обстойно в книгата на журналиста и академик Джеф Чанг Can't Stop Won't Stop: A History of the Hip-Hop Generation.
"Хип-хопът не е започнал като политическо движение", казва Чанг пред BBC Culture. "Не е имало никакъв манифест. Създалите го младежи просто са търсели начин да се забавляват и да прекарват някак времето си.
Но те са израснали в среда на всеобща занемареност и затова развлеченията им са съдържали порив за масово културно съживяване."
Четирите стълба на хип-хопа
Изгряването на хип-хопа в началото на 70-те е свързано с намаляването на гангстерските войни и потъпкването на нюйоркските банди чернокожи от страна на ФБР.
Вместо чрез политическа реакция, младото поколение избрало да изрази себе си чрез диджейство, рапиране, брейк танци и рисуване на графити - четирите елемента на хип-хопа.
Според теорията на художника-пионер Фаб Файв Фреди, тези четири елемента са свързани в затворена верига, която доказва, че хип-хопът е повече от музикално или художествено движение и представлява цяла култура.
Внасянето на ямайската култура
Диджей Kool Herc, заедно с Afrika Bambaataa и Grandmaster Flash, е част от „Светата Троица" на ранния хип-хоп. Но Чанг настоява, че именно партито на Herc е началото на всичко: „Ако не беше той, въобще нямаше да си говорим за хип-хоп сега, 40 години по-късно".
В началото Herc диждействал на домашни партита, където усвоил някои важни иновации. Той намерил начин да направи своето озвучение най-силното в квартала, използвайки два грамофона и миксер, с който да превключва от един запис на друг.
Ямаец по националност, диджеят донесъл и културата на Ямайка със себе си, като основното бил обичаят да се рапира върху записаните ритми.
Партитата в апартамента му станали толкова популярни, че той вече не можел да побере всички желаещи на такова тясно пространство и преместил дейността си в по-големи клубове. В продължение на няколко години неговите купони били най-доброто от местната музикална сцена.
Но някъде към 1977-а звездата му вече залязла и първенството поели други диджеи като например вече споменатите Afrika Bambaataa и Grandmaster Flash от южен Бронкс.
Апартаментът е признат за забележителност
А каква е съдбата на блока на „Седжуик Авеню 1520", където се провело легендарното парти?
През 2007 г. Kool Herc взе участие в кампания да бъде спряна продажбата на блока. Така някогашният му апартамент и стаята за партита в него вече са защитени и официално признати за родно място на хип-хопа.
Днес Kool Herc продължава да живее тихо и усамотено, но продължава и да диджейства из Ню Йорк, където хип-хоп културата не спира да се развива.