Вицовете за басисти са нещо твърде разпространено в музикантския фолклор и в тях тенденциите са кристално ясни: да бъдат описвани свирещите на бас китара като по-низши музиканти от всички останали, а понякога и направо като втора ръка хора.
Разбира се, подобни схващания няма как да са по-далеч от истината и басистът си остава фундаментална фигура за една рок група.
Някои от басистите не просто владеят до съвършенство ниските музикални честоти, а и са сред лидерите на своите състави в композиционно отношение.
Има случаи, в които басистът е човекът, който пише цялата музика и от него са излезли най-големите хитове на съответния легендарен състав.
Днес ни интересуват именно примерите за най-добрите композитори сред рок и метъл басистите.
Защото те заслужават да бъдат почитани по-често.
Пол Маккартни (The Beatles)
Каквото и да се каже за него ще е малко, но като начало е трудно да се установи дали Маккартни е по-велик като певец, като автор на песни или като властелин на бас китарата.
Създателят на някои от най-неустоимите мелодии, които въобще някога ще бъдат измислени, има изключително влияние и върху цялостната роля на бас китарата в попа и рока.
Затова е някак неизбежно всеки списък с басисти композитори да започва с него.
Брайън Уилсън (The Beach Boys)
Прочут е не толкова като басист, колкото като творчески лидер на The Beach Boys и като един от най-брилянтните и иновативни поп композитори на XX век.
Притежава невероятни вокални способности, владее различни инструменти, а усетът му за хармонии, акордови структури и аранжименти е легендарен.
Но не бива да забравяме, че Уилсън е и човекът, който свири на бас китара в емблематичната американска група.
Леми Килмистър (Motorhead)
Известен колкото заради песните си, толкова и заради визията и начина на живот, Леми Килмистър е емблема на рокендрола.
Той е не само певец и основен композитор на групата си Motorhead, но и неизменният басист в нея, а звученето на неговата бас китара придава сериозна част от облика на групата.
Неговите композиции не се отличават с излишна сложност, но той носи рок звученето в кръвта си и неслучайно Motorhead са създатели на някои от най-суровите и безкомпромисни химни на жанра.
Не е за подценяване, че Леми има и принос за качествен материал извън собствената си група - например е съавтор на Mr Tinkertrain и Mama, I'm Coming Home на Ози Озбърн.
Ди Ди Рамон (Ramones)
От всички членове на "семейство" Рамон, които свирят в бандата през годините, Ди Ди е най-продуктивният композитор.
От създаването на Ramones през 1974 г., той свири на бас и създава основни песни за пънк рока като 53rd & 3rd, Commando, Wart Hog, Rockaway Beach, Poison Heart и Bonzo Goes to Bitburg.
Така музикантът с истинско име Дъглас Колвин на практика сам изгражда голяма част от композиционното наследство на влиятелните пънкари.
Роджър Уотърс (Pink Floyd)
Pink Floyd е една от групите с най-интригуваща история, а Уотърс е в нейния център с неподражаемите си творчески търсения и неконтролируемо интензивен характер.
След принудителната раздяла с първоначалния лидер на групата Сид Барет, Уотърс се превръща във водещ композитор и текстописец на Floyd при създаването на вечни албуми като Dark Side of the Moon, Wish You Were Here и The Wall.
Уотърс е и басист на групата от самото ѝ създаване, но златната ера приключва, когато отношенията му с останалите тотално се разпадат и се стига до дългогодишни съдебни дела и взаимни нападки.
Близо 40 години след като Уотърс напуска Pink Floyd, напрежението между него и китариста Дейвид Гилмор все още е налице.
Ники Сикс (Motley Crue)
Цяло чудо е, че Motley Crue изобщо оцеляват при тотално разюздания им начин на живот, а човекът, който успява да поддържа огъня в групата, е именно басистът Ники Сикс.
Той пише повечето материал на бандата и служи за вдъхновение на едно цяло следващо поколение глем рокери - а същевременно композира и за доста други изпълнители.
Гийзър Бътлър (Black Sabbath)
Няма как да не се спрем и на един от най-влиятелните хеви метъл басисти. Специфичното при него е, че съчетава измислянето на бас линии с писане на текстове и е основният текстописец на Black Sabbath.
Бътлър използва увлечението си по религиите, фантастиката, фентъзито и хорър сюжетите, за да напише едни от най-популярните текстове в тежките стилове.
Същевременно, не бива да се подценява и приносът му в композиционен план, тъй като той често си сътрудничи с китариста Тони Айоми при изработването на прочутите рифове на Sabbath.
Стив Харис (Iron Maiden)
Вицовете за несъстоятелността на метъл басистите стават още по-нелепи, когато си спомним, че една от най-великите метъл групи дължи музиката си на своя басист.
Напълно самоук, Стив Харис се усъвършенства на баса още от около 15-годишна възраст, а десетилетията на сцената отдавна са го превърнали в легенда сред басистите.
Харис е написал по-голямата част от от песните на Maiden, макар че от един момент нататък получава повече помощ от останалите, особено от Ейдриън Смит и Брус Дикинсън.
Приносът му не се изчерпва с това и той свири и на клавишни инструменти, а действа и като съпродуцент на записите, когато е в студиото.
Джийн Симънс (Kiss)
Басистът на Kiss е огромна фигура в рока и е демонстрирал разнообразни качества през годините. В 50-годишната историята на групата той остава един от двамата композиционни лидери заедно с Пол Стенли.
В огромния музикален каталог на Kiss можем да намерим много песни, написани изцяло от Симънс и с негови водещи вокали, както и такива, в които той е композитор заедно с някой от останалите.
През десетилетията Kiss минават през куп периоди на възходи и падения, но Симънс и Стенли си остават двигателите на творческия процес.
Джон Дийкън (Queen)
Басистът на Queen далеч не е водещият композитор на епохалната група - всъщност той е човекът с най-малък композиционен принос в чисто количествен план.
Но едно от уникалните неща при Queen е, че и четиримата от златния състав на бандата имат невероятни способности в писането на песни и са сътворили безсмъртни хитове.
Присъствието на Дийкън в групата винаги е било скромно и той се е доказал като отборен играч, оставящ другите около него да блестят повече.
Но междувременно е написал песни като I Want to Break Free, Another One Bites the Dust, You're My Best Friend и Spread Your Wings.
Стинг (The Police)
Британецът е толкова всестранно развит музикант, че може и да сте забравили, че основният му инструмент е именно бас китарата.
Още в The Police Стинг се проявява като изключителен певец и композитор и сътворява вечни хитове като Roxanne и Every Breath You Take.
В средата на 80-те започва самостоятелната му кариера и Стинг още повече разширява своя обсег, вкарвайки в музиката си елементи от рока, джаза, регето и доста други жанрове.
Освен всичко друго, Стинг си остава невероятен инструменталист, а бас линиите му са учебник за всички, които искат да вникнат в тайните на този инструмент.