Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Планът за е-шофьорска книжка: Какво ще се промени

Край на опашките за документите за МПС, но след минимум 4 г. Снимка: iStock
Край на опашките за документите за МПС, но след минимум 4 г.

Нула загинали по пътищата на Европейския съюз (ЕС) - това е целта на Европейската комисия (ЕК) до 2050 г. - при 20 000 смъртни случаи през 2022 г.

Звучи доста амбициозно, а най-новата част от плана включва редица предложения за промени в директиви, сред които тотална забрана за алкохол зад волана и задължителен придружител за младите шофьори. 

Предложенията, които тепърва ще се внесат в Европейския парламент и Съвета на ЕС, бяха представени наскоро, и целят да повишат пътната безопасност в ЕС. Те включват и промени в курсове и изпити, по-строг контрол за нарушения, направени в друга страна-членка, както и най-вече въвеждане на единна електронна шофьорска книжка.

Идеята на ЕК е да се въведе унифицирана възраст, на която всички в съюза да могат да придобиват шофьорска книжка - 17 години.

В България в момента курсове могат да се започнат най-рано три месеца преди навършването на възраст за шофиране за съответната категория. При най-масовата - В, тя е 18 г., т.е. курсове се започват на 17 г. и 9 месеца.

Снимка: iStock

Както и сега, от навършването на 18 г. хората с книжка ще могат да шофират сами. За тях обаче ще е в сила период на пробация от момента на вземането на изпита. До пълнолетието си, дори и да имат книжка, те ще могат да сядат зад волана само с придружител.

За новите шофьори освен това за 2 години ще е в сила и забрана за каквато и да е употреба на алкохол, т.е. за младите водачи няма да има разрешени промили.

Мотивът на ЕК е, че макар младите шофьори за са едва 8% от всички, двойно повече - 16% от фаталните инциденти, са при тях.

Комисията предлага също така дигитална шофьорска книжка за ЕС, за която и всички процедури по издаването ще са онлайн. Това сега е възможно у нас частично - документи се подават с електронен подпис, но все още получаването на самия документ е само физически.

Тепърва издаването и подновяването на документа ще трябва да става изцяло дигитално, а книжката ще е единна за ЕС. В момента шофьорските документи се признават взаимно от всички страни-членки, но преиздаването е в страната на местоживеене.

Ако предложението на ЕК бъде одобрено, документът вече ще достъпен от телефон или друго устройство. Ще бъде запазена и пластиката - за тези, които искат да имат и такава и изрично си я поискат.

Нововъведението ще отнеме време за синхронизиране на националните системи, като очакванията на ЕК са дигиталната книжка да започне да се издава 4 години след евентуалното влизане в сила на директивата.

Предвиждат се и нови правила за изпитите. В листовките ще са включени и новите технологии - като автопилотите при автомобилите, както и обучение как начинът на шофиране се отразява на произведените от колата емисии. Ще се учат и спецификите на електромобилите, също така ще има по-голям акцент върху уменията за шофиране сред все повечето велосипеди, тротинетки, мотопеди и пешеходци.

Снимка: Getty Images

В друга директива ЕК иска да се затегне сериозно контролът и наказанията за водачи, нарушили правилата за движение в друга страна от съюза.

Данните сочат, че 40% от нарушенията, направени в чужбина, остават ненаказани, защото шофьорът не е идентифициран или глобата не е платена. Около 15% от автоматично откритите нарушения в ЕС са извършени от шофьори с чуждестранни номера, като почти всички - 96%, са за превишена скорост.

ЕК иска да се разшири списъкът с нарушения, за които може да се търси санкция за чуждо МПС, като правоприлагащите органи да получат достъп до националните регистри на шофьорските книжки.

В момента в друга страна от ЕС се санкционират само преминаването на червен светофар, шофирането в нетрезво състояние, превишената скорост и липсата на предпазен колан. ЕК предлага глоби да се налагат и за неспазване на дистанция, опасно изпреварване и паркиране, пресичане на непрекъсната линия, неправилно използване на аварийни ленти и др.

Ще се изгради и система за лишаване от право за управление на МПС на територията на целия ЕС - за тежки нарушения като много превишена скорост, шофиране в нетрезво състояние или причинена катастрофа с жертви или ранени.

При по-възрастните шофьори пък се предвижда облекчение на режима. Становището на ЕК е, че трябва да се увеличи възрастта, след която да се налагат по-чести медицински проверки - от 50 на 70 г.

По-малко прегледи се предвиждат и при хора с определени заболявания, за които се смята, че възпрепятстват управлението на МПС - например диабет.

 

Най-четените