Признавам си, че доста дълго време чаках Total War: PHARAOH.
Не само защото кажи-речи вече две десетилетия следя отблизо цялата поредица Total War, но и защото ми беше любопитно да видя как българският екип на Creative Assembly Sofia ще се справят с нелеката задача да надградят след успеха на Total War Saga: TROY от 2020 г.
Още в самото начало мога да кажа, че PHARAOH си струва.
След фентъзи Warhammer серията и малко по-отдалечените от реализма Three Kingdoms и TROY, сега PHARAOH буквално ни връща към историческите корени на поредицата чрез една богата на нововъведения, адски красива и исторически достоверна стратегическа игра.
![Можете да избирате между три култури и общо осем фракции](https://static.webcafe.bg/uploads/images/00/4900/264900/768x432.jpg?_=1697197802)
Именно "история" и "достоверност" са част от ключовите думи в случая. От CA Sofia са вложили огромни усилия, за да пресъздадат възможно най-прецизно и коректно Древен Египет от времето на Колапсът на бронзовата епоха.
Това е исторически период на тежък социален, културен и политически упадък за великите цивилизации в Източното Средиземноморие, който е съпроводен от хаос, нашествия, конфликти и войни.
И точно поради тези причини представлява идеален фон за игра като Total War.
Годината е 1200 пр. Хр. и остаряващият фараон Мернептах е притеснен за наследството на държавата си. Нетърпеливият му син Сети се готви за властта, но Рамзес и други амбициозни фигури дебнат за своя шанс.
На изток ханаанските фракции ще се възползват от всяка грешка на египтяните, докато в Анатолия последният велик владетел на Хетското царство се бори за оцеляването на империята си сред назряващия хаос.
Предстоят природни катаклизми, а на вратата вече тропат и морските народи...
Картата на кампанията на Total War: PHARAOH, в която ставаме свидетели на случващото се, е огромна и доста подробна. Обхваща териториите на съвременен Египет, Израел, Сирия, Ливан, Кипър и Турция, като се фокусира върху три основни култури - Египет, Ханаан и Хетското царство.
Те от своя страна са разделени на осем фракции, всяка от които с напълно различен стил на игра и управление.
![Картата е доста голяма, но прави впечатление липсата на някои важни цивилизации от периода](https://static.webcafe.bg/uploads/images/06/4906/264906/768x.jpg?_=1697197993)
Прави впечатление, че поне за момента липсват някои други велики цивилизации от периода като Асирия и Вавилон, но предполагам, че и те ще се появяват в някакъв бъдещ момент, след като посвикнем с наличното.
Но и наличните възможности са повече от достатъчни. Всичко във Pharaoh е доста подробно и още повече фракции и по-голяма карта само биха натежали и усложнили една игра, която изисква доста внимание към детайлите.
Неслучайно кампаниите са структурирани така, че малко по малко да вкарват играча в екшъна и да му дадат време да се ориентира в множеството механики. Усеща се наследството на TROY, но дори опитни играчи ще трябва да минат през период на адаптация.
Един от изборите, които ще трябва да направите, е дали да преследвате титлата на фараон или владетел на Хетското царство, а след това ще трябва да изберете и как да го постигнете - дали чрез сила, чрез дипломация и търговия или пък по пътя на религията.
Тези избори съответно са отражение на личния стил на игра и се допълват от персоналните характеристики на вашия лидер на фракция и богатата система на технологии (наречени кралски декрети в играта), които дават различни буустове.
Чрез Local Deities функцията управлявате почитането на богове, всеки от които осигурява бонуси за играта ви, докато Court механика ви вкарва в дворцовите интриги.
![Дворцовите интриги имат важно място по пътя ви към титлата на фараон](https://static.webcafe.bg/uploads/images/07/4907/264907/768x.jpg?_=1697198313)
Там можете да заемете някоя влиятелна управленска позиция като например Viceroy of Kush или Grand Vizier и да градите всякакви конспирации и заговори.
Вариантите за игра наистина са много и играта дава огромна свобода на избор. Всяко действие обаче трябва да бъде внимателно планирано и съобразено със стратегията ви за развитие. Ще трябва да установите баланс между контрол и хаос заради неочаквани събития, които могат да преобърнат плановете ви с главата надолу.
Важен фактор са гражданските войни, които могат да бъдат започнати както от вас, докато се катерите нагоре, така и от други членове на фракцията.
Да стигнете до титлата на фараон не е достатъчно. Може да се окаже, че играта за вас започва едва тогава, защото задържането на върха е значително по-трудно и ще управлявате доста голяма икономика и сложна система от ресурси, докато отбивате всякакви нападения и претенденти.
Храна, дърво, камък, бронз и злато са основните. Храната и бронзът са от решаващо значение за поддържането на армиите ви, дървото и камъкът - за изграждането на сгради, а златото се използва във всичко.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/02/4902/264902/768x432.jpg?_=1697197806)
Само че да достигнете до тях никак не е лесно. Залежите от злато и бронз се намират трудно из картата, докато залежите от камък имат лимит. Това прави търговията и бартерните сделки особено важни, но те стават все по-трудни с напредването на играта.
Лично аз особено много харесвам факта, че колкото повече напредвате, толкова повече предизвикателства ще се появяват заради наближаващия цивилизационен упадък.
Из цялата карта има разпръснати градове, в които се намират така наречените Pillars of Civilisation, а унищожението на някой от тях се усеща в глобален план. Играта започва от ниво Prosperity, когато всичко си е наред, но колкото повече културни монументи биват изгубени, толкова повече играта ще върви към Crisis и след това Collapse.
Тогава вече ще се изправите пред истински хаос, в който всеки ще се бори за оцеляването си, а поддържането дори на една силна армия ще стане предизвикателство.
За щастие тук можете да използвате една система, която за първи път се появява в Total War.
Вече освен основните градове, в които строите сгради, имате възможност да изграждате и Outposts. От тях печелите пасивни бонуси за укрепване на икономиката, религията или администрацията на конкретната провинция.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/01/4901/264901/768x.jpg?_=1697197805)
Полезни са и като точки по маршрута ви, в които да възстановите армията си. Имайте предвид, че attrition факторът е особено висок, когато се намирате в пустинните области. Аз не се съобразих с това и половината ми сила загина в пясъците на Синай, докато стигна до враговете ми на брега на Средиземно море.
Дотук се получи дълго описание на кампанията, но няма как - просто в Total War: Pharaoh има доста промени, сред които няма как да пропусна и възможността за персонализация. Това ще рече, че ако искате по-различно и шантаво предизвикателство, можете да зададете напълно произволни настройки, когато започвате нова кампания.
Още не съм го пробвал, но наистина ми е любопитно какъв тотален хаос ще се получи, когато задам настройка за произволна начална точка на различните фракции и премахна ограниченията за армии. Тук вече оставяме реализма настрана.
По отношение на тактическите битки в реално време PHARAOH улавя добре духа на Бронзовата ера. Въпреки техническите ограничения на епохата, играта има богат избор от единици за всяка фракция.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/96/4896/264896/768x.jpg?_=1697197794)
Трябва обаче да се съобразявате с техните характеристики. Например хетската тежка пехота може да има сериозни проблеми срещу леките египтяни, когато се срещнат на пустинен терен.
Съобразяването с терена винаги е било важно, но тук отива на съвсем ново ниво. Освен че ще можете сами да го променяте, като например палите гори, в които има противници, вече и теренът се променя покрай вас.
Древността е време, когато хората са били далеч по-зависими от милостта на природата, и затова ще трябва да се съобразявате и с нея, наред с всичко останало. Динамичната промяна на времето е нож с две остриета, защото може да промени хода на битката.
![](https://static.webcafe.bg/uploads/images/98/4898/264898/768x.jpg?_=1697197799)
Жегата ще изтощи войниците, дъждът ще направи кални полета по картата, пясъчната буря ще убие ефективността на стрелците, докато мъглата ще ограничи видимостта. Това са само част от ситуациите и само от вас зависи дали ще успеете да се възползвате, или те ще доведат до краха ви битката.
Динамичната промяна на времето със сигурност е нещо страхотно и добавя ново ниво на реализъм в играта и тактическия мениджмънт на сраженията.
Всичко това е представено по един впечатляващ визуален начин.
Без значение дали на картата на кампанията или по време на битка, всичко изглежда красиво, придава усещане за достоверност и древна атмосфера.
![PHARAOH е изумително красива в своите детайли](https://static.webcafe.bg/uploads/images/11/4911/264911/768x432.jpg?_=1697199304)
Успях да тествам и мултиплейъра в компанията на двама от разработчиците на PHARAOH - Милчо Василев, Lead Battle Team и Алекс Георгиев, Lead Game Designer. Срещнахме се в епизод на TDB Lan Den, организиран в Twitch канала TDB Play.
Едно е да си цъкам сам вкъщи, но съвсем друго беше да го правя заедно с част от създателите на играта и в компанията на гейминг легенди като Мартин Кадинов и Александър Ананиев - Zing. С него пробвахме кампанията и няколко битки под вещото ръководството на Алекс и Милчо.
Докато водех сблъсък със Zing, бях зает повече да разглеждам рисунките по сградите на древния Мемфис и каналите през града, отколкото да си организирам отбраната. Коства ми победата, но пък успях го убедя да не пали едни шарени сфинксове.
Сблъсъкът ни може да видите тук:
Моето лично мнение е, че PHARAOH представлява едно повече от достойно попълнение в семейството на Total War.
Определено има място за още развитие не само в посока на още култури, но и в рамките на някои други компоненти като Court механиката.
Извън това играта е обширна и дълбока, за да се хареса на ветераните, но и достатъчно ангажираща, че да привлича нови фенове.
Аз пък си припомних онова нещо, което ме задържаше с часове пред екрана и когато толкова често си казвах "Само още един ход и приключвам".
И никога не приключваше.