Една елементарна схема на двама китайски студенти успя да ги направи с около милион по-богати за сметка на Apple. Двамата 20-ина годишни младежи, които следват в университет в Орегон, успяват да излъжат компанията, използвайки имитации на iPhone-и, фалпиви имена и куп мейли.
Схемата на пръв поглед е елементарна.
Янгянг Жу и Куан Занг пребивават в Орегон със студентски визи. Техен съучастник от Китай им изпраща в САЩ по 20 до 30 фалшиви версии на iPhone. След това студентите препращат фалшификатите до Apple със запитване за поправка. Най-честото оплакване е, че устройството не иска да се включи.
Когато компанията получи рекламация на смартфон, който отговаря на гаранционните условия, той най-често се заменя с ново устройство от същата серия. В много случаи техниците преценяват, че е по-лесно да подменят телефона с чисто нов, вместо да хабят време и ресурси в поправка. Така Жу и Занг получават в срещу своите фалшиви iPhone-и истински, които препращат в Китай, където устройствата се препродават на пазарната си цена.
Разликата в стойността на фалшификата и оригинала е чиста печалба за участниците в измамата. Парите получава майката на Занг, която депозира сумите в обща банкова сметка с достъп от страна на всички замесени.
Федерални агенти се натъкват на случващото се в Орегон още през април 2017 г.
Тогава те хващат пет подозрителни пратки от Хонг Конг. Вътре откриват фалшивите телефони, но следите около съмнителните колети не ги водят доникъде.
Впоследствие става ясно, че в някои случаи студентите използват истинските си имена и лични данни, когато общуват със съучастниците си в Китай, както и с Apple. В други ситуации прибягват до списък с фалшиви имена и фиктивни имейли, от които пращат запитванията за рекламация. Псевдонимите понякога граничат с абсурдното - един от телефоните за ремонт е изпратен от "Хеликоптер Апачи". Разследващите потвърждават, че тази рекламация е изпълнена от Apple и в замяна е изпратен нов iPhone.
Властите установяват, че с името на Занг са свързани общо 3069 запитвания за поправка на смартфони, някои от които са извършени лично от него във фирмени магазини на Apple. Друг път младежите използват онлайн формулярите за рекламации и общуват с компанията чрез имейли.
Адресите за получаване и изпращане на устройствата са както в Орегон, така и из съседните щати. В крайна сметка от Apple откриват, че са изпълнили общо 1493 от всички запитвания, тоест са загубили над 895 хил. долара.
За да успеят да изпратят фалшификатите до Apple обаче, студентите са имали достъп до списъка с международни идентификационни номера на iPhone.
Всеки от тези кодове е уникален и показва кога е произведен смартфонът и дали още е в срок на гаранция, за да поеме производителят ремонта и подмяната. Тук вина до голяма степен носят от Apple - телефоните от серия 6 и 6 Plus нямат такива идентификационни номера и обикновено се приемат за рекламация без допълнителни проверки.
Много е вероятно китайците да са се възползвали именно от тази слабост в системата за идентификация на устройствата и да са изпращали предимно модели от серия 6 за рекламация. За друга част от смартфоните е установено, че са фалшиви и подмяната им е била отказана.
В този казус Apple се сблъсква и с още един проблем - в последните години фалшификатите на смарт техника стават все по-добри и все повече приличат на оригиналите. Явно имитациите вече са толкова изпипани, че дори и самите производители не могат да ги различат от оригиналните варианти.
С подобно оправдание се опитват да се измъкнат от закона Жу и Занг.
Федералните прокурори обвиняват Занг в трафик на фалшиви стоки и финансова измама, а Жу е с обвинения в нелегален внос и износ на стоки. Пред съда и двамата твърдят, че не са знаели за това, че телефоните са фалшиви, макар че само при претърсването на дома на Занг са открити над 300 фалшиви iPhone. Властите в Портланд успяват да засекат три пратки с общо 95 имитации на iPhone, като и трите пратки идват от Китай.
Възможно е схемата да е далеч по-мащабна и в нея да са замесени много повече лица. В интернет форуми на китайски, посещавани предимно от китайци в САЩ, периодично се появяват странни обяви за работа.
В тях се вижда как хора набират студенти, чиято единствена задача е да изпращат телефони iPhone за рекламация, а заплащането е около 30 долара на изпратен и успешно подменен смартфон.
Apple най-вероятно няма да са единствените жертви на подобна измама. Само в САЩ за 2017 г. загубите, причинени от фалшиви стоки, са около 17 млрд. долара.
В крайна сметка обаче вина имат както мошеници като Жу и Занг, така и самите търговци, които често бързат твърде много да изпълнят рекламациите и не проверяват внимателно дали продуктите, които трябва да заменят, са оригинални.