Кулата на летище Филаделфия: Полет SWA1380, ще кацнете на писта 27L. В момента има само един друг самолет пред вас, който е от Southwest Airlines, сигурен съм, че ще освободи място, ако се наложи да се приземите.
SWA1380: Да, една част от самолета липсва, затова ще се наложи да се забавим малко.
Кулата: Полет SWA1380, вие преценете скоростта, поддържайте височина над 3000 фута. Дайте ми знак само когато стане време за заход и бъдете внимателни над градските райони.
SWA1380: Ще може ли медицинският екип да ни посрещне на пистата? Имаме ранени пасажери.
Кулата: Ранени пасажери, ок. А има ли огън на борда на самолета ви?
SWA1380: Не, самолетът не гори, но една част от него липсва. Казват ми, че се е отворила дупка и един човек е изпаднал.
Кулата: Извинете, казвате, че има дупка и е изпаднал човек?.. Полет SWA1380, няма значение, ще се справим, летището е точно от дясната ви страна.
Ситуацията на борда на полет 1380 на Southwest Airlines e изключително напрегната: авария в един от двигателите чупи прозорец на фюзелажа, а 43-годишна пасажерка е засмукана от декомпресията. Спътниците й едва успяват да я издърпат обратно в кабината, но жената умира вследствие на тежките си наранявания.
Записът от комуникацията между пилотите на самолета и кулата във Филаделфия обаче не издава с нищо тревогата на екипажа при подготовката за аварийно кацане.
Спокойствието, с което командирът на полета - 56-годишната Тами Джо Шулц - се справя с извънредното положение, беше посрещнато с благодарности и похвали от страна на пътниците в повредения Boeing 737.
Шулц е бивш военен пилот, присъединява се към армията през 1985 г., след като завършва висшето си образование по биология и управление на земеделското стопанство. Първоначално отказват да я приемат във Военновъздушните сили, но това не я спира - кандидатства за служба във Военноморските сили.
Тами Джо Шулц е една от първите жени - военни пилоти в САЩ. Служи в звеното за тактическа електронна отбрана VAQ-34 в Пойнт Мугу, Калифорния. Екипът й помага за обученията на корабни екипажи за реакция при евентуална ракетна заплаха от СССР.
Шулц е една от първите жени-пилоти, които се прехвърлят в тактическите военновъздушни сили. По-късно тя става инструктор за обучаващите се пилоти на EA-6B Prowler - палубен самолет, който се използва за блокиране на радарни системи и за събиране на радиоелектронна разузнавателна информация. Шулц тренира и пилоти за F/A-18 - тя е и първата жена, която е летяла на този многоцелеви изтребител.
От 1993 до 2001 г. Шулц е част от резерва на ВМС, след което се пенсионира с чин лейтенант-командир, с два медала за принос към Военноморските сили и с медал за служба на националната отбрана.
Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността, с която тя описва ситуацията на борда на самолета си, докато се намира на 9000 м височина.
"Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета. Капитан Шулц постига тази задача, като контролира асиметричото ускорение и управлява енергията на машината. След това сменя височината, за да заходи плавно към кацане, докато разговаря ясно със служителя от въздушния контрол. При обучението в армията тренираме извънредни кацания, в които се симулира горящ двигател. След толкова много опити това се превръща във втора природа", разказва военният пилот Артър Ескрибано пред Форбс.
Самолетът се снижава до 3000 м над земята за по-малко от пет минути, за да може да кацне аварийно. Въпреки стремителното спускане на машината при спирането на двигателя, пилотът успява да удържи контрола и да информира пасажерите, че се готви кацане във Филаделфия.
След тежкото кацане Тами Джо Шулц излиза от кабината си и отива при пътниците, за да разговаря с всеки от тях и да ги успокои. 43-годишната Дженифър Риърдън, която понася тежки наранявания при инцидента, умира от раните си. Седем души са приети в болница с по-леки травми. Общо 149 души на борда на авариралия самолет преживяват инцидента.
@SouthwestAir These are the hero’s of SWA 1380 NYC to Dallas We lost an engine mid-flight and they guided back to Philly saved 149 on board pic.twitter.com/RNA8sXRBZA
— Kristopher Johnson (@EMMS_MrJohnson) April 17, 2018
"Тази жена има нерви от стомана. Аплодирам я, ще й пратя картичка за Коледа, ще й купя подарък за това, че ни приземи живи и здрави. Беше прекрасна", казва една от жените, пътували на борда на полет SWA1380.
Самата Тами Джо Шулц и помощник-пилотът Дарън Елисор публикуваха кратко изявление, в което казват: "Ние просто си свършихме работата. От името на целия екипаж, благодарим за подкрепата от обществото и колегите ни, и скърбим за тежката загуба на едно семейство".