Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо на летищата в Европа цари безпрецедентен хаос

Няма шанс положението да се подобри до края на лятото Снимка: БГНЕС
Няма шанс положението да се подобри до края на лятото

Отменени в последния момент полети, огромни закъснения и изпуснати прекачвания, купища загубен багаж колкото малки планини, спящи по летищата пътници, огромни тълпи по терминалите, зарязани по острови и забутани дестинации туристи...

Европа е изправена пред авиационен хаос, с какъвто не се е срещала досега. И ще става по-зле, тъй като сезонът на отпуските и пътуванията тепърва ще навлиза в разгара си.

Цялата индустрия - авиокомпании, летища, туроператори, са под невиждан натиск и краткосрочният резултат е постоянно отменяне на нови и нови полети, съсипани почивки на хиляди, ако не и милиони пътници, и огромни затруднения за хора, които пътуват по работа и дори за лечение.

Ситуацията постоянно ескалира. Последно едно от най-засегнатите летища - огромният хъб в Лондон - "Хийтроу", помоли авиокомпаниите да отменят 61 полета в понеделник, а във вторник обяви, че не може да обслужва повече от 100 000 пътници дневно, затова превозвачите трябва да спрат да продават билети за лятото, което ще доведе до още канселирани полети.

Нещо подобно поискаха от компаниите и властите във Великобритания още преди седмици - да подсигурят реално изпълними полетни графици.

От друго силно засегнато от ситуацията летище - Схипхол в Амстердам, също прибегнаха до подобна мярка и помолиха компаниите да ограничат резервациите.

Снимка: БГНЕС

Целта на подобни ограничения и предварително планирано намаление на полетите е да се избегне поне хаосът и отмяната им в последния момент, когато пътниците са вече на летището.

Но и това не е достатъчно - само British Airways е намалила полетите си с почти 30 000, основно за близки дестинации, за периода април-октомври. Друг голям превозвач - Lufthansa, също съкрати хиляди свои полети, основно от големите летища в Мюнхен и Франкфурт.

Air France-KLM също обяви съкращения за разгара за високия сезон, нискобюджетната WizzAir спира 5% от полетите си през лятото.

Lufthansa и Air France-KLM - две от най-големите компании в Европа, обявиха и допълнителни мерки и за известно време спряха продажбата на най-евтините си билети.

И въпреки всичко това, на всички летища на континента се чака дълго за чек-ин и проверка за сигурност - германски медии съобщиха, че някои пътници отиват 8 часа по-рано на летището, за да не изпуснат полета си. Процентът на загубен багаж е нараснал драстично навсякъде.

Проблемът е, че целият авиационен сектор все още не може да се възстанови от драстичното намаление на полетите за две години заради пандемията. Въпреки че редица компании в Европа получиха помощи и субсидии от правителствата, за да не съкращават всички свои работници, хиляди наети в сектора се наложи да бъдат освободени.

Но от пролетта пътуванията започнаха да се възобновяват, вървейки към пик в следващите седмици. Очакванията са в Европа тази година да се стигне 70% от нивото на пътниците преди пандемията - ръст, който летища и авиокомпании очевидно не са в състояние да поемат.

Авиокомпаниите правят всичко възможно, за да продадат колкото се може повече билети, за да се възстановят след двете тежки години. Те самите от една страна трудно си връщат всички стари кадри - доста от тях да се преквалифицирали и не желаят да се връщат, а новите трябва да бъдат обучавани и въвеждането им в работата отнема време. Предлаганите от ударен от пандемията сектор условия на труд също не са особено атрактивни.

По подобен начин стоят нещата и с летищата - компаниите за наземно обслужване също още нямат достатъчно персонал и изпитват трудности на наемат достатъчно нови хора достатъчно бързо. Това важи и за хората, които работят по проверките на сигурността, чекирането, контрола на движението и, естествено, багажите.

Общо се смята, че в Европа заради намаления трафик са били освободени 191 000 заети в сектора. И е нужно време, за да бъдат върнати.

Положението се усложнява допълнително и от стачки в авиокомпаниите - основно на пилоти и екипажи, които протестират за по-добри условия за работа и по-добро възнаграждение.

Снимка: БГНЕС

Нискобюджетната Ryanair традиционно има проблеми със синдикатите в голяма част от Европа, като това лято работещите в компанията стачкуват периодично в различни части от Европа.

В момента стачкуват и пилотите на SAS - Скандинавските авиолинии, отново заради опитите на превозвача да плаща по-ниски заплати, очакват се и протести в EasyJet.

В SAS, например, пилотите стачкуват, защото компанията отказва да назначи отново тези, които са били съкратени заради пандемията, а на тяхно място наема хора на по-ниски заплати през дъщерните си компании. Превозвачът има сериозни финансови проблеми и спирането на близо 80% от полетите му заплашва цялото бъдеще на SAS.

За капак новата вълна от коронавирус допълнително усложнява нещата с недостига на персонал, тъй като много хора са в карантина и болнични.

Резултатът от всичко това е, че според данни от фирмата за авиационни анализи Cirium, цитирани от "Би Би Си", броят на отменените в последния момент полети само във Великобритания е нараснал с 188% през юни, в сравнение с юни 2019 г.

В целия хаос е трудно да се прецени има ли повече и по-малко виновни или пък просто това е неприятно и неизбежно стечение на обстоятелствата - прекалено бързо нарастване на търсенето, на което толкова силно регулирана индустрия не е в състояние да отговори.

"Хийтроу" и авиокомпаниите вече си размениха взаимно обвинения. От летището твърдят, че превозвачите продължават да продават билети за полети, които не могат да изпълнят заради липса на достатъчно персонал и при тях, и на авиогарата.

"Да кажеш на авиолиниите да спрат да продават билети е най-нелепото нещо, което летище може да каже на превозвач. Учуден съм, че "Хийтроу" не могат да се справят по-добре от това. Авиокомпаниите са предвидили засиления трафик по-добре, отколкото летището - там явно са объркали напълно нещата", коментира пред "Ройтерс" Уили Уолш, директор на Международната асоциация за въздушен транспорт и бивш шеф на British Airways.

Според него летището се опитва да максимализира печалбите си на гърба на превозвачите.

Снимка: БГНЕС

От самото летище пък прехвърлят вината за липсата на наземен персонал към авиокомпаниите, които не го осигуряват. Фирмите, които отговарят за чекирането и бординга на пътниците, както и за багажа, се наемат от превозвачите.

Те, от своя страна, твърдят, че "Хийтроу" са подценили броя на пътниците, които могат да поемат, въпреки множеството предупреждения, че се задава засилен трафик и обвиняват ръководството му в "ужасен мениджмънт". Самолетните компании дори смятат, че прогнозата за потока пътници е умишлено занижена като част от кампания на летището за повишаване на таксите за превозвачите, пише Би Би Си.

Защото "Хийтроу", чийто пример може да се окаже показателен за повечето големи летища, преди пандемията се справяше без проблеми с между 110 000 и 125 000 пътници дневно. А очакванията за това лято са за 104 000 души дневно.

Защо обаче се стигна дотук? В други части на света хаосът не е чак толкова драматичен, дори и в САЩ, където също се стигна до отмяна на полети и опашки по летищата.

Данните на сайта за проследяване на полети RadarBox.com, цитирани от "Евронюз" сочат, че от началото на април до края на юни, само в 10 от най-зле справящите се с трафика летища на Европа са отменени над 64 000 полета.

За месец по-малко - от май до юли, в САЩ са отменени 21 000 полета.

Една от причините е, че в САЩ процесът за обратното наемане на персонал е започнал по-рано - от средата на миналата година, тъй като там по-рано е започнало възвръщането на трафика с регионалните полети в рамките на страната.

Трафикът между щатите в Америка освен това не е намалявал и толкова драстично като в Европа заради по-малко строгите мерки срещу коронавируса.

Прогнозите са, че влудяващата за всички ситуация ще продължи поне до края на лятото. Последните данни на компанията за анализи Citruim сочат, че по цял свят за август авансово са отменени 25 000 полета, като близо 16 000 от тях са в Европа. Макар и те да представляват едва 2 на сто от графиците за месеца, това ще усложни и провали плановете на десетки хиляди души.

А и вероятно тепърва ще има още и още отменени полети. И ако следваме пътя на логиката - изходът от ситуацията е търпение и ръст на цените.

Ако още планирате тепърва да резервирате полет до края на лятото - замислете се хубаво. Рискът почивката ви да бъде съсипана по един или друг начин е съществен.

 

Най-четените