Лондонската седмица на модата наскоро стана първото толкова мащабно модно събитие, което забрани изцяло употребата на животинска кожа за представените дрехи в нея. Активистите изпаднаха в еуфория.
В последната година кожата се изправи пред сериозни предизвикателства навсякъде, но все пак моментът беше наистина забележителен. Няколко седмици по-късно, Лос Анджелис гласува за забрана на производството и продажбата на кожи в границите на града, като стана най-големият американски град, взел такова решение.
И изниква големият въпрос - изживява ли последните си дни кожата – най-спорният материал в модата?
Засега изглежда, че да. Седмица след седмица, поредна луксозна модна къща се отказва от нея. Burberry, сега ръководена от Рикардо Тисчи, огласи позицията си само ден преди събитието на Британския съвет за мода.
Gucci, Michael Kors, Tom Ford, John Galliano, Maison Margiela, Jimmy Choo и Versace направиха същото в последните две години. Стела Маккартни, безспорната кралица на екологичния лукс, естествено изобщо отказа да използва кожа от самото начало. А миналия юни, луксозният онлайн бутик за дрехи Yoox Net-a-Porter оповести, че спира търговията с кожени изделия – като се позова на обратна връзка от клиенти.
"Смятате ли, че използването на кожи сега все още е модерно? Аз не смятам така. Затова не го и правим", запита изпълнителният директор на Gucci Марко Бизари студенти в Лондонския колеж по мода през октомври 2017. За бранш, който се гордее с това да бъде актуален и бързо реагиращ, изказването на Бизари звучеше като смъртна присъда за естествената кожи.
Мнозина са на мнение, че беше крайно време това да се случи. От клопките за диви животни до ужасите на китайския пазар на кожи, където животни биват одирани живи и това се приема за нещо напълно естествено - интернет е залят от документални кадри (заслужава си да се види филма Klatki) за ужасяващите истини на бизнеса с производство на животински кожи.
Защо обаче модата побърза да се дистанцира от кожата, точно сега?
"Все повече клиенти очакват брандовете да демонстрират социална отговорност, устойчиво развитие и грижа за благосъстоянието на животните; движението против кожите е част от този дух на времето", коментира Уенди Хигинс, директор по връзките с медиите на Humane Society International. "Хората не искат да виждат кожи; те са се превърнали в символ на егоизъм, който те не желаят да подкрепят. Осъзнаването на това от дизайнери като Gucci създаде ефект на доминото."
Нито едно от тези неща не е изненада за Ким Кантър, бивш креативен директор на ултра-глем лейбъла J Mendel, която доскоро се определяше сама като пристрастена към кожените изделия. Сега тя вече е директор на собствена компания за етични изкуствена кожа - House of Fluff.
"Смених отбора", смее се тя. "Някои от любимите ми палта бяха изключително ефектни, и после един ден си казах, че това е безумие, че харесвам животните и нося дрехи, които не отговарят на моите етични принципи."
Намирането на стилни алтернативи обаче също се е оказало трудно, така че идваща от луксозния бизнес, Кантър решила да започне да прави свои собствени. Нейните връхни дрехи – очертаващи фигурата палта с леопардови принтове, меки болера от "монголска вълна", "Теди" бомбери – са невъзможно луксозни и максимално далеч от масовото предлагане. Нещо като Анита Паленберг в пика на славата си - но без жестокостта.
Етичен лукс
За Хана Уейланд, основател на британския колоритен бранд за изкуствени кожи Shrimps, основен момент при имитациите на кожа е дългият живот на продуктите. "Когато дебютирах през 2013, нямаше никакви предложения с високо качество. В момента в който хората докосваха нашите изкуствени кожи, те оставаха впечатлени. Това прави аргументите в защита на истинските кожи много по-трудни за отстояване", коментира тя.
Освен всичко друго за нея това е мода, създадена, за да просъществува дълго. "Това са палта, които ще носите много сезони, дори ще ги предадете на децата си. Те са луксозни продукти", казва Кантър.
И те наистина са такива. Всички тези новопоявили се модни къщи за луксозни дрехи от изкуствена кожа, дават нов тласък на дебата за насилието към животни, но същевременно с това представят и качествена алтернатива.
Активистите обаче не могат да почиват на лаврите си. Въпреки всичките си позитиви по отношение на грижа за животните, повечето изкуствени кожи се правят от модакрил, производен материал на петрола и синтетиката. Това означава, че подобно на другите продукти на петролна основа, те замърсяват околната среда по време на производство, отделят микрофибри при пране и не са биоразградими.
А защитниците на естествените кожи, чието лоби е многобройно и влиятелно, с удоволствие отстоява този аргумент, като изтъква истинските кожи като единствената реално устойчива алтернатива.
Междувременно потребителите, които искат да постъпят правилно, са объркани: да заложат на изкуствена кожа заради животните – или на истинска, заради планетата?
"Това не е състезание. Всички материали, които използваме в модата, имат някакъв вид отпечатък върху околната среда - и кожата в това число. Последиците от производството на кожа не са за омаловажаване, от емисии на въглероден двуокис и натрупване на тор във фермите за кожи, до коктейла от химикали, използвани за преработка и боядисване на кожите. Кожата далеч не е екологична", коментира Хигинс.
"Има много изследвания, показващи, че истинската кожа всъщност е много по-вредна за околната среда от изкуствената. Кожарската индустрия има милиарди долари, които да харчи за реклама. Те са умни, притеснени и имат много хора, които да оформят посланието им. Досега всичко това е постигало изключително ефективни резултати", обяснява, на свой ред, Кантър.
Същевременно сегашните най-добри дизайнери на изкуствени кожи полагат реални усилия да спомогнат за защитата на околната среда. Брандът на Кантър работи с органични и устойчиви материали, когато това е възможно, и произвежда всичко локално. Техният модерен флагмански магазин в Боуъри в Ню Йорк е направен от преработени материали. Торбите за дрехи са от плат за многократна употреба и се изработват от женски кооператив в Ел Салвадор. Същото важи и за Стела Маккартни, чиито офиси и фабрики вземат предвид всички аспекти на отражението им върху околната среда.
За тези, които все още са подозрителни по отношение на екологичността на изкуствените кожи, изникват нови предложения. За есен/зима 2018, британските пионери на устойчивата мода Vin & Omi завършиха дефилето си с огромно, пухкаво палто, изработено от сресано сурова вълна на 10 домашни лами, които все още подскачат из стопанствата, където живеят.
"Искахме да включим сурова вълна, тъй като тя има невероятна мекота. Искахме аудиторията да оцени факта, че модата от най-висок клас може да бъде екологична и подходяща за носене", обясняват те.
А има и биотехнологии, които все повече се използват за намиране на подходящи за производство в лаборатории алтернативи на животните в областта на храненето, модата и други цели, казва Мина Югович от Центъра за устойчива мода.
Тя сочи като пример яките от жив мъх на студентката от Лондонския колеж по мода Тара Баот Муни – "Нейните "кожи от мъх" популяризират концепцията на "симбиотичната биомимикрия" - и Ашли Чеймбърс, която в момента работи върху биоразградима изкуствена кожа с нови целулозни влакна, създадени от розови храсти.
Междувременно създадените в лаборатория от BioFur кожи на дизайнера Ингвар Хелгасон се правят от стволови клетки, а във Faux Fur Institute, основан от Арно Брюноа в отговор на критични изказвания от Международната кожарска федерация, учените разработват фибри, изработени от 40% растителни съставки, за да ограничат зависимостта на изкуствените кожи от петролни продукти, както и безопасни методи за рециклиране на изкуствени кожи и начини за превръщане на синтетиката в енергия.
Едно е сигурно - много хора вече се впрегнали усилия за това да сложат край на експлоатацията на животни за модната индустрия. И първите крачки към това вече са направени. А дали това са последните издихания на кожарската индустрия - надеждите на много хора са отговорът тук да е да.