Когато през юли 2019 г. Тим Кук от Apple и Марк Зукърбърг от Facebook сядат на една маса, за да изгладят проблемните си взаимоотношения, единият от двамата има сериозен проблем.
По принцип години наред тези бизнес лидери се виждат по веднъж в годината на конференция, организирана от инвестиционната банка Allen & Company, като винаги отделят време да седнат и да обсъдят случващото се на технологичния пазар.
Конкретната среща от 2019 г. обаче се случва, докато Зукърбърг е в окото на бурята заради скандала с Cambridge Analytica, при който британската компания за профилиране на избиратели се беше докопала до личните данни на 50 млн. потребители на Facebook без тяхното разрешение.
Затова и по време на разговора Зукърбърг пита Кук как да се справи с вълната на недоволство срещу компанията, а шефът на Apple му отговаря, че просто трябва да изтрие всяка информация, която е събрал, без хората да са наясно за това, пишат от New York Times, позовавайки се на свои източници, присъствали на срещата, но пожелали да запазят анонимност.
Разбира се, за Зукърбърг този вариант не работи. Самият бизнес модел на Facebook зависи от данните, които компанията събира от потребителите на своите платформи. С тази информация тя насочва таргетирани реклами и печели от рекламодатели. Ако послуша съвета на Кук и спре да използва информацията, които потребителите му предоставят на Facebook, това означава бизнесът му да фалира.
Две години след тази среща противоположните позиции на създателя на Facebook и изпълнителния директор на Apple са прераснали в своеобразна война за личните данни.
В понеделник Кук нанесе поредния си удар срещу социалната мрежа, като пусна нова функция на операционната система iOS за телефоните на Apple, отнасяща се до поверителността. Тя позволява на собствениците на iPhone да избират дали да споделят данните си с приложения като Facebook.
Според Business Insider тази опция ще важи също за приложенията на Amazon и Spotify и накратко означава, че телефонът ще скрива информацията за навиците на притежателя си, а тя е ключова за подобни приложения, за да могат да дават фина настройка на таргетираните си реклами. Очаква се това да донесе големи щети на бизнеса с лични данни, като само за Facebook ударът върху онлайн рекламата може да им струва близо 70 милиарда долара.
За Зукърбърг тази опция блокира иновациите и конкурентоспособността, като дава предимство на Apple в търговията с лични данни. Според него новият софтуер не е насочен толкова върху поверителността, колкото върху събирането на вторичните метаданни.
"Apple се фокусират върху метаданните от социалните приложения, а не върху действителното опазване на сигурността на потребителите им с криптиране на съобщенията, които хората изпращат. iMessage например съхранява копия от съобщенията ви, докато не деактивирате функцията през iCloud", казва изпълнителният директор на Facebook по време на онлайн инициативата "Добрите идеи заслужават да бъдат намерени".
Според него Apple се опитва да влияе на бизнеса с персонализираните реклами по нечестен начин.
"Мисля, че е нелепо да оставим някои компании да прилагат Стокхолмския синдром. Те повишават цените на услугите и телефоните си, таксуват солено клиентите си, но всъщност ги убеждават, че се грижат за тях", добавя още Зукърбърг по темата в подкаста на Езра Клейн.
Той опроверга мненията, че Facebook не се грижи за безопасността на потребителите си онлайн и разкритикува качеството на продуктите на Apple.
Тези атаки между Facebook и Apple показат дълбоко разминаващите се виждания за технологичното бъдеще и социалните медии на Марк Зукърбърг и Тим Кук.
Изпълнителният директор на Apple настоява, че хората трябва да сърфират в интернет без притеснение, че данните им ще бъдат използвани, докато Зукърбърг защитава идеята за отворен интернет, в който социалните медии предлагат услуги срещу информацията за потребителите.
Пътищата на двамата технологични шефове се пресичат преди малко повече от десетилетие, когато Тим Кук е на ръководен пост в Apple, а Facebook е стартираща компания. Зукърбърг търси Кук за потенциално софтуерно партньорство. Срещата е на четири очи и не ясно какво точно е обсъждано, но до партньорство не се стига.
От двете компании опровергават идеята, че между Кук и Зукърбърг има лична неприязън, но въпреки това двамата имат радикално противоположни виждания за бъдещето на технологичния бизнес, а компаниите им също не мелят особено добре една с друга.
Така например през 2014 г. клиенти на App Store се оплакват, че Apple забавя актуализацията на Facebook приложението, а в отговор компанията на Марк Зукърбърг призова за повече контрол върху технологичните компании, които разработват софтуери за смартфони.
Междувременно пък миналата година Apple неколкократно отхвърли приложението Fаcebook Gaming от своя AppStore, докато то не беше променено, така че да пасне изцяло на операционната им система.
Според Зукърбърг Apple се стреми да ги конкурира и то не само в полето на социалните медии, а и в онлайн игрите и изпращането на съобщения. Тим Кук обаче е на друго мнение.
"Със сигурност Apple има много конкуренти, които не мога да изброя веднага, но Facebook не е в списъка. Нашият бизнес не е в сектора на социалните мрежи", заяви Кук пред The Times.
Дългогодишната вражда между Тим Кук и Марк Зукърбърг обаче продължава да бушува. Битката между титаните в съвременния технологичен свят ескалира и по отношение на рекламните кампании, и по отношение на иновациите, като е напълно възможно съвсем скоро недоволство между тях да се пренесе и в съда.