Швеция "затвори" моста от "Мостът"

Швеция затяга контрола по най-дългия сухопътен мост в Европа.

Мостът Йоресунд е една от най-големите шведски забележителности. Той представлява комбиниран автомобилно-железопътен път, който съединява градовете Копенхаген на остров Шеланд в Дания и Малмьо в Швеция на Скандинавския полуостров.

Мостът е уникално инженерно съоръжение, част от главния европейски път Е20 и свързва Централна и Западна Европа със Скандинавия. Вграден в бетона на моста кабел е и „гръбнакът" на интернет връзката между Централна Европа и Швеция/Финландия.

Този мост дава заглавието и на култовия шведски сериал „Мостът", в който историята започва с убийство именно на тази граница между Швеция и Дания.

От сега нататък всеки преминаващ ще трябва да представи документ за самоличност - марката е с цел да се ограничи незаконното влизане на бежанци в страната.

Пътуващите ще трябва да преминат през щателна проверка и за да се качат на влак, ферибот или автобус за Швеция.

Ако не може да предостави валиден документ за самоличност, пътуващият няма да бъде допуснат в Швеция. Държавата е получила разрешение от Европейския съюз да представи по-строг граничен контрол, въпреки че е членка на Шенгенското пространство.

Около една от платформите на летището в Копенхаген е изградена и ограда, а директните влакове от датската столица до Швеция са спрени.

Шведската телевизия съобщи, че в първите седем часа от влизането в сила на мярката (снощи в полунощ) на гара Каструп са били спрени седем пътници, сред които четирима афганистанци без лични карти. Те били върнати на централната гара в Копенхаген.

Хората, които пътуват всеки ден по този маршрут, за да отидат на работа, са най-ощетени, защото пътуването им се удължава. Шведската министърка за инфраструктурата Ана Йохансон каза, че е наясно за възможните закъснения и за неудобството, което изпитват хората, които живеят от едната страна на границата, а работят от другата, но мерките са необходими.

Мрачен ден за скандинавските страни

Бившият премиер и външен министър на Швеция Карл Билд определи днешния ден като „мрачен" за скандинавския регион заради затегнатия контрол. Той неведнъж се е обявявал против затварянето на границите в Европа и строенето на огради срещу притока на имигранти. Според него Европа трябва да накара механизмите за интеграция да работят по-добре, за да преодолее разделението сред страните членки. Според него имигрантите трябва да бъдат интегрирани, за да могат да допринесат за икономиката на Европа.

 

Допреди 30 години Швеция е най-хомогенната европейска държава, а днес един на всеки пет души е имигрант или от семейство на имигранти. "Когато Швеция затвори вратите си, тя уби свещената европейска мечта.", пише журналистът и коментатор на Guardian Андрю Браун.

Той допълва, че Швеция винаги е приветствала бежанците, но безпрецедентният им брой я е принудил да смени своята позиция и моментът на социална демокрация е преминал.

Европа не строи стени

В самото начало на септември, когато идеята за граничен контрол между Швеция и Дания беше още в зародиш, а броят на бежанците - под 100 000, шведският министър-председател Стефан Льофтвен защити свободното придвижване на незаконните имигранти. „Моята Европа приема хора, които бягат от война, моята Европа не строи стени." - каза той.

През ноември обаче Швеция се оправда, че просто няма парите, за да осигури убежище на всеки и представи идеята за граничен контрол, която е вече в сила. Вицепремиерът Анна Йохансон през сълзи съобщи за идеята за по-строгите мерки и обеща пред новинарската агенция ТТ, че граничен контрол ще бъде приет само в краен случай: „Надяваме се, че няма да се наложи да използваме тази законна възможност".

Швеция е втората най-предпочитана дестинация за бежанци и незаконни емигранти и през изминалата година е получила над 150 000 молби за убежище. Фредрик Бенгтсън, говорителят на шведските миграционни служби, обяви, че големият проблем е в Европа. „Има толкова много различни системи за прием на бежанци. В Швеция си имаме една, в Унгария имат друга, затова, естествено, бежанците решават рационално къде искат да отидат. Ключът към този въпрос не е Швеция да намали стандартите си, а за другите да ги повишат."

През декември шведската държавна железница прекрати влаковете до и от Дания, поради невъзможност да осигури изискваната от новия шведски закон обстойна проверка.

 

Новините

Най-четените