„Бързи и яростни“: Бензиново порно или газова сапунка

В периода 2001-2015-а година в кината удобно паркираха 7 филма от автомобилния франчайз „Бързи и яростни". По един на всеки две години. Последните няколко са особено успешни финансово и твърде неприятни творчески. Тази седмица към салоните вече „пили гуми" „Бързи и яростни 8" с обещанието да се превърне в един от най-масивните хитове на годината и да затвърди усещането, че тази поредица е потенциално безкрайна.

Какво е „Бързи и яростни"? Банални извинения за екшън, които сервират в чинията на публиката някакъв радикално вреден фаст фууд микс от филмови транс мазнини и прости въглехидрати - абсурдно преувеличени и измислени преследвания с коли, сапунена сантименталност, персонажи с дълбочината и плътността на картонени изрезки плюс диалог, произведен сякаш в лаборатория за химически оръжия.

В добавка към стерилното съдържание на серийната екранна продукция с бранда „Бързи и яростни", звездата и носеща колона на поредицата Вин Дизел забърка някакъв псевдо-религиозен култ около бензиновата какафония. Дизел периодично продава почти езотерична представа за поредицата на огромния океан от хора, който го следва в социалните мрежи. Само във Facebook феновете на Вин са малко над 101 милиона.

Последните пет години са страшно плодоносни за „Бързи и яростни", франчайзът доминира световния бокс-офис и е една от най-разпознаваемите марки на развлекателната индустрия. Петото, шестото и седмото продължение донесоха общо близо три милиарда долара от продадени билети в в глобален мащаб и превърнаха сагата в комерсиален студиен мастодонт, с който всички в бизнеса се съобразяват.

Смъртта на една от звездите на поредицата Пол Уокър добави трагичен пласт и силно емоционален ореол над „Бързи и яростни", чийто създатели и без това вече се бяха устремили да капитализират върху всевъзможни видове патетика.

Не е случайно, че периoдът на най-брутален успех за бранда на бързите и яростните съвпада с времето, в което ставаме свидетели на драматично разложение на киното и регрес в качеството на продукцията за голям екран.

„Бързи и яростни" се превърна в симптом, сигнал и символ на тежката естетическа ситуация, в която се озова киното в епохата на интернет, социалните медии, стрийминг платформите и възхода на телевизионните сериали.

Парадоксът е, че колкото повече тв продукциите се опитват да приличат на кино, толкова повече филмите копират модела на сериалите. Всичко е продължение, римейк, рибуут или екранизация по комикс. „Малките екрани" вече приютяват сексът, насилието и сериозните теми за възрастни докато голямото платно изпадна до територия за инфантилни и безопасни корпоративни продукти.

Амбицията на „Бързи и яростни" да предложи едновременно сериозно, емоционално съдържание и авангарден стил катастрофира. Естетиката на поредицата е подигравка с историята на екшън киното, неосъзната пародия на мачизма и тестостерона от ерата на Рейгън, Арнолд и Сталоун. Тъжно е, че автентичен модерен ешкън шедьовър като „Лудият Макс: Пътят на яростта" не може дори да се доближи до приходите и популярността на последните няколко епизода на толкова инфантилен и визуално невдъхновен франчайз.

„Бързи и яростни", заедно с другите големи поредици, маркира мястото, където киното отива да умре.

#1 popleta 11.04.2017 в 21:56:09

Трябва да си много смотан,за да гледаш такива тъпни.

#2 ImaIma 12.04.2017 в 01:29:14

Въпроса не е какво гледаш @popleta. Въпроса е кога ще приключи историята. Тривиалност на Бързи и Позорни се превърна в егати слабата работа. Но явно докато се правят пари ще има и "Бързи и Яростни: 2042 отново в играта" Жалко е просто. Жалко е също и новите епизоди на Междузвездни лайна. Това е просто обида към любителите.

#3 Гризли 12.04.2017 в 10:06:42

Напротив - въпросът е точно какво гледаш! Докато има хора, които ходят да гледат, ще има филми от типа. И дотогава историята няма да приключи. Дали филмът е безсмислен, глупав, тъп или нещо друго няма никакво значение, докато носи такива огромни приходи. Дотогава ще има и продължения... А за 15 години (в случая за тази поредица) са се появили нови зрители, които искат да гледат точно такъв тип филми. Е, на старите фенове може да не им харесват, но те са само една част. Новите зрители искат нови неща. Вземете за пример поредицата за Джеймс Бонд - първите филми за времето си са били невероятен хит. Е, пробвайте сега да гледате някой от тях, ще ви се сторят направо смешни откъм актьорска игра и действие. Така че безсмислени и измислени филми като Бързи и яростни ще продължат да се правят, защото винаги ще има кой да ги гледа, без значение дали изобщо са реални... След 10 години действието най-вероятно ще е в Космоса - тогава може феновете на Междузвездни войни да се върнат в кината...

#5 ImaIma 28.04.2017 в 23:31:04

@кървавица Глупости, всяка година има тука таме някой качествен филм от всичката друга комерсиална цел.

Новините

Най-четените