Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Китай превзе Холивуд

През февруари в кината излезе едно заглавие, което послужи като илюстрация за баланса между САЩ и Китай в контекста на шоубизнеса - "Великата стена" с Мат Деймън, режисиран от Джан Имоу...
През февруари в кината излезе едно заглавие, което послужи като илюстрация за баланса между САЩ и Китай в контекста на шоубизнеса - "Великата стена" с Мат Деймън, режисиран от Джан Имоу...

Семейната автомобилна екшън мелодрама "Бързи и яростни 8" доминира световните класации за втора поредна седмица. На родния си пазар в Северна Америка филмът има близо 160 милиона долара приходи от продадени билети, докато в Китай бокс-офисът му вече е 320 милиона долара.

Допреди десет години тази статистика бе немислима - голям холивудски филм да бъде два пъти по-гледан в Китай, отколкото в Северна Америка. Днес тази динамика изглежда все по-нормална, скоро може да стане и основна характеристика на холивудската филмова индустрия.

Някои прогнози сочат, че до няколко години Китай ще измести САЩ като кино пазар №1 в света. Това ще доведе до сеизмични промени в начините, по които се произвеждат и разпространяват филми.

Всъщност тези промени вече се случват.

Епичната експанзия на Китай идва на фона на интернет революцията и стрийминг платформите, които видоизменят зрителските навици и диктуват нови правила в играта. Сега пейзажът се усложнява от все по-силното влияние на китайските инвеститори в Холивуд.

Те имат постоянно увеличаващ се интерес да структурират новия комерсиален свят на киното, а студията имат още по-голям интерес да спечелят лъвския пай от зрителския масив в най-населената нация на планетата - над един милиард човека. И все повече от тях включват ходенето на кино сред заниманията, запълващи свободното време.

"Бързи и яростни 8"

Два големи проблема рамкират картината - официалната художествена цензура на комунистическата партия и квотата за чуждестранни филми, които може да имат привилегията да капитализират върху драматично разрастващия се пазар в Китай.

Накратко - може да очаквате блокбастърите да стават още по-безформени, идейно кастрирани и подчинени на капризите и рестрикциите на еднопартийната политика на най-могъщата тоталитарна държава в света.

През февруари в кината излезе едно заглавие, което послужи като илюстрация за баланса между САЩ и Китай в контекста на шоубизнеса - "Великата стена" с Мат Деймън, режисиран от Джан Имоу.

Фентъзи епосът е копродуциран от "Юнивърсъл" и китайската компания Dalian Wanda. Филмът се провали творчески и финансово, но това няма да забави транс-тихоокеанската колаборация между Холивуд и "Небесната империя".

Все повече анализатори пишат и говорят за дълбоката степен на интеграция между двете системи.

Някои от тях смятат, че филмовата индустрия дори вече не може да функционира без Китай.

Годишният бокс-офис в авторитарната азиатска държава бе 6,6 милиарда долара за 2016-а - второ място след първенеца САЩ с 11,4 милиарда долара. Прогнозата е тази разлика да намалява скоростно в следващите години. Продажбите на билети в Китай са се утроили от 2011-а насам.

"Великата стена"

"Никой не слагаше Китай в сметките си преди десетина години. Днес Холивуд не може да съществува без този пазар", казва Адам Голдман бивш шеф в "Парамаунт пикчърс". Днес той управлява продуцентска компания, финансирана от голяма технологична фирма в Пекин. Частни и държавни компании в Китай наливат десетки милиарди долари в американски филмови проекти през последните години.

Инвестицията идва в компанията на комунистическа цензура и стриктни изисквания на китайските консуматори.

Те вече имат волята и валутата да моделират формата и съдържанието на екранните продукти. Сценариите, кастинга, визията... всеки аспект на комерсиалното кино, ко-продуцирано от китайски компании е контролиран.

Вече те решават на кой филм да се прави продължение.

Преди години доминацията на САЩ е била пълна. Инвестициите от Уолстрийт, Япония и Германия в Холивуд са прииждали без особени претенции. Премиерите са били по-важни от печалбите. Хората от бизнеса наричали това "лесни и глупави пари".

Китай се оказва съвсем различно животно.

Местните компании влизат в директно партньорство с холивудските студия и започват да изучават играта отвътре. Интересуват се от сюжетни линии и развитие на персонажи, от музикални съпроводи и визуални ефекти.

"Те желаят да правят пари, но също така проявяват огромен апетит за технически и производствени познания, искат научат всички детайли от филмовия бизнес и да наваксат стогодишната преднина на САЩ", казва Джон Пеноти, продуцент и основател на SК Global - още една филмова компания, финансирана с китайски пари.

В края на миналата година Китай изпревари САЩ като страната с най-много киносалони.

И в момента там се строят по 25 кина всеки ден. Грандиозните приходи на "Бързи и яростни 8" в огромната страна се превърнаха в ясен сигнал и символ на все по-напомпаните бокс-офис мускули на китайския пазар.

Комунистическата партия е решена да упражни могъщо културно влияние върху останалата част на света. Инвестициите в Холивуд са важна част от тази глобална стратегия.

От друга страна новопоявилата се средна градска класа в Китай има апетит за западно развлечение. Много от тях обаче все още са под влиянието на официалната идеология и пропаганда и в добавка нямат нищо против холивудските филми да бъдат модифицирани по техен вкус с включени типично китайски теми, образи и звезди.

За автора на "Американски психар" Брет Истън Елис влиянието на Китай е просто още един пирон в ковчега на американското кино. Той смята, че глобализацията е ескалирала неговото обезличаване и завинаги е променила начина, по който се правят и гледат филми.

И тазгодишната реколта в кината е тъжното доказателство за това.

 

Най-четените