На Елизабет Мос не й е лесно. От мизогиничната, антиутопична атмосфера на сериала The Handmaid's Tale ("Историята на прислужницата"), където играе главната роля, тя се прехвърля в свят на домашно насилие и свръхестествен ужас.
Прехвърля се в хорър филма The Invisible Man - новия поглед към добрата стара история на Хърбърт Уелс за злия учен, който успява да стане невидим и започва да прави много сериозни пакости.
В центъра на историята този път обаче е вкаран наболял обществен проблем - този за тормоза и насилието зад стените на дома. Мос е в ролята на Сесилия - жена в ужасна връзка с богатия учен Ейдриън Грифин (Оливър Джаксън-Коен). Не можеща повече да понася тормоза, Сесилия бяга от приятеля си, а впоследствие разбира, че той се е самоубил.
Сесилия се опитва отново да изгради живота си, но постепенно започва да се съмнява, че Ейдриън е посегнал на живота си. Преследва я усещането, че някой постоянно я наблюдава, че някой диша във врата й, когато зад нея уж няма никой. Открива странни отпечатъци върху мебелите, падащи и изчезващи предмети в дома си.
Тези притеснения се превръщат в обсебваща мания, която изкарва Сесилия извън релси. И макар никой да не й вярва, тя всъщност е права - дебнещият невидим човек е опасен колкото за нея, толкова и за всички останали.
Първоначално в ролята на Ейдриън Грифин трябваше да бъде Джони Деп, още когато от студиото Universal Pictures правеха грандиозни планове за споделена киновселена ала тази на Marvel, в която да съберат нови версии на легендарните киночудовища на XX век. След провала на "Мумията" (The Mummy, 2017 г.) с Том Круз обаче тези планове пропаднаха, а това уби и потенциалния филм с Деп.
Впоследствие задачата да напише нов сценарий и да режисира филма беше дадена на австралиеца Лий Уанел. Неговият проект достигна до осъществяване, макар и без звездата от "Карибски пирати" в ролята - тя е дадена на Оливър Джаксън-Коен, когото феновете на ужасите може би са гледали в сериала The Haunting of Hill House.
И нормално - не можем да очакваме Джони Деп да се съгласи да се снима в история за домашно насилие и тормоз, с оглед на обвиненията срещу него от страна на бившата му съпруга Амбър Хърд.
Отсъствието на Деп обаче е може би не минус, а плюс за новия The Invisible Man. Трейлърът изглежда изненадващо добре, макар може би да разкрива твърде много от филма. Фокусът очевидно пада върху героинята на Мос, която е доста убедителна в ролята на жертва, която постепенно се срива психически, защото усеща, но не може да види своя мъчител.
Личи, че сценаристът и режисьор Уанел има опит в хорърите. Писал е сценариите на оригиналния "Убийствен пъзел" (Saw, 2004 г.), Insidious (2010 г.) и Insidious: Chapter 2 (2013 г.). Режисира третия Insidious (2015 г.), а последният му опит на режисьорския стол е екшънът Upgrade (2018 г.). С оглед на качеството на тези филми в жанр, който за съжаление едва през последните години започна да има по-добра репутация, Уанел си знае работата и може да ни уплаши наистина качествено.
Резултатът ще разберем на 28 февруари 2020 г., когато The Invisible Man трябва да се появи по кината.
Що се отнася до плановете на Universal за споделена филмова вселена от чудовища (и споделени долари от боксофиса), те са малко като - ще прощавате асоциацията - зомби. Хем са мъртви, хем не точно. В началото на тази година от компанията решиха да се откажат от идеята действието във филмите за отделните чудовища да се развива в един споделен свят, за да може персонажи от една история да се появяват в друга.
Така всеки следващ филм за чудовища от Universal всъщност ще е самостоятелна история, което от своя страна ще даде повече творческа свобода на създателите им що се отнася до сценарий, атмосфера и пр.
И може би ще спести на зрителите нуждата да следят всички филми, за да са наясно кой кой е, като вместо това им дава отделни дози качествен киноужас.
Дано.