30 години "Умирай трудно": няма вече такива екшъни

Животът е по-лесен с „Умирай трудно".

Властелинът на екшъните, върхът на здравословния осемдесетарски мачизъм, шедьовърът от епохата на Рейгън, катапултът на кариерата на Брус Уилис и жанровия стереотип на саркастичния самец, който спасява положението от върха на горящ небостъргач.

Монументалният opus magnum на маестрото на екранната разруха и виртуозен екшън режисьор Джон Мактиърнън празнува 30 години.

През 1988-а ченгето с голяма уста и мръсен потник Джон Маклейн (Уилис) за пръв път стъпи в „Накатоми Плаза" и се изправи пред стилния архизлодей Ханс Грубер (Алън Рикман).

„Умирай трудно" - коледният екшън, който излиза през лятото, събира смесени рецензии и години по-късно справедливо е оценен като модерна класика.

Лесно е да се говори колко велик е този филм. Трудно е да си представим, че произведението на Мактиърнън е расов представител на една отминала епоха и естетика и само ни напомня колко жалка е ситуацията със съвременното екшън кино, доколкото го има. Когато „Умирай трудно" излиза в кината през лятото на 1988-а, никой не предполага, че ще се превърне в огромен хит.

Филмът е вдъхновен от романа на Родерик Торп „Nothing Lasts Forever" от 1979-а, който е продължение на книгата „Детективът" от 1966-а, екранизирана през 1968-а с Франк Синатра в главната роля. Синатра отказва да участва в новия проект, който претърпява трансформация в нещо като продължение на мускулестата мега тупалка „Командо" с Арнолд Шварценегер от 1985-а.

Но и Арнолд отказва, а ролята отива при Брус Уилис, който дотогава е бил познат основно с комедийни роли и телевизионни изяви. Очакванията не са били особено големи, а маркетинг кампанията на „Умирай трудно" е далеч от скъпите и добре смазани рекламни машини на днешната студийна система.

Никой дори не е и подозирал, че Брус ще превърне образа на Джон Маклейн в икона на американската сила и символ на качественото екшън кино.


Уилис се различава драматично от изявените екшън звезди в епохата на Рейгън. За разлика от Шварценегер, Силвестър Сталоун, Жан-Клод Ван Дам, Долф Лундгрен и Чък Норис, Брус няма нито масивна и релефна мускулатура, нито сериозен опит в бойните изкуства. Той е обикновен мъж, който може да мине незабелязано в тълпата без да привлече погледите с внушителна физика или екстравагантна лична естетика.

И точно това го прави гениален избор за образа на Джон Маклейн. „Умирай трудно" разчита на реализма и „ежедневното", нормално излъчване на Уилис. И в същото време предлага някои от най-страхотно хореографираните и изумително зрелищни екшън сцени. Да се балансира между двете е танц по опънато въже и режисьора Джон Мактиърнън се справя притеснително добре.

Хуморът също работи брилянтно. Арнолд Шварценегер е цар на кратките смешни реплики, които изрича с дървено изражение и те работят безупречно в контекста на нечовешки напомпаната му алфа-мъжкарска анатомия. Брус Уилис доставя репликите с маниера на градски тарикат, на печен играч с усещане за самоираноия и вкус към абсурда и мрачните шеги.

Джон Маклейн е едновременно кораво копеле и комик. Няма как да си представим друг актьор в тази роля.

„Умирай трудно" става един от най-успешните филми на 1988-а, а славата и репутацията на шедьовъра растат прогресивно през годините. Появяват се четири продължения, които са с класи под оригинала, но някои от тях са сравнително успешни. „Умирай трудно 3" например става суперхит, докато последната засега пета част е обявена за творческа катастрофа.

Но проблемите на продълженията не са проблеми на оригинала. Той е неопетнен и отлежава като класно вино. Всяка Коледа милиони хора се събират, за да гледат „Умирай трудно" и да поддържат жив дебата дали наистина това е празничен филм. Истината е, че великолепната творба е едновременно класически летен хит и нестандартно коледно заглавие.

Филмът предлага универсално развлечение и е една от причините дори снобите да харесват комерсиалните продукти на Холивуд. Тук просто всичко работи. Героят, злодеят, музиката, монтажа, режисурата, ефектите, шегите, дори и надписите.

„Умирай трудно" е технически брилянтен и творчески вдъхновен.

Алън Рикман е легендарен в образа на изискания и добре облечен престъпник с европейски произход Ханс Грубер. Има страхотна химия между лошия (Ханс) и добрия (Джон).

Екшън естетиката е превъзходна. Няма постоянно клатещи се камери и накъсан монтаж, които превръщат проследяването на действието в сериозно сетивно изпитание. Стрелбата и боят са хванати красиво в кадър, камерата е флуидна, но не и хаотична. Всичко става ясно и изглежда чудесно. Няма вече такива екшън сцени.

Затова и „Умирай трудно" не остарява, не се изчерпва. След 30 години, изкачването до онзи митичен покрив на „Накатоми Плаза" все още си струва.

#1 futureless 01.06.2018 в 16:07:20

True story. "Умирай трудно" е кралят на екшъните и изобщо един от любимите ми филми. Понякога след като изгледам поредния съвременен мултимилионен напън на някое холивудско студио, откраднал два часа от живота ми, си пускам финалната сцена от "Умирай трудно" или алтернативния финал на "Умирай трудно 3", за да си припомня защо някога всъщност обичах да гледам филми. И се чудя и мая - какво толкова се случи в Холивуд, че само за 10-20 години забравиха напълно как се прави хем качествено, хем зрелищно кино?

#4 паяка 02.06.2018 в 13:23:36

"Harley Davidson and the Marlboro Man" е моят фаворит от тогава и явно за всички времена, особено с готиния дублаж на Васил Бинев.

#6 futureless 02.06.2018 в 20:16:44

@Алекси Николов Пич, не знам кой е тъп и кой остър, ама "Умирай трудно" съм го гледал поне 20 пъти сигурно, без хич да ми омръзне, а тая скука "Джон Уик" само два пъти. До 20-тата минута. Читавите екшъни от последното десетилетие се броят на пръстите на едната ми ръка. Аз поне се сещам само за три екшъна, по време на които не съм си гледал часовника отегчен през пет минути - Скайфол, първия Шерлок Холмс на Гай Ричи и The Nice Guys. Плюс евентуално нещо от невъзвожните мисии на дедо Круз или първия Кингсман.

Новините

Най-четените