Войната на Холивуд с пиратите... или защо "То" го няма с хубаво качество по тракерите

"Не ми се дават пари за кино. Ще го чакам по торентите"

Повечето от нас имат приятели, които използват тази реплика, когато стане дума да се гледа някой нов филм, размазващ боксофиса отвъд Океана. Нека не се лъжем - много от нас вероятно са казвали същото за една или друга лента.

Свежият пример - "То" изяжда всеки рекорд за хорър филм, който намери. Въпреки това може да се окаже трудно с този аргумент и с балон в ръка да примамите приятели да отидат с вас до киносалоните и да платят билет.

Плащането за потреблението на интелектуална собственост не е на особена почит у нас. Особено сред хора, според които това, че си плащат интернета всеки месец, им дава правото да консумират всичко без пари. От нови филми, през музика, игри и дори порно. Може би най-вече порно.

Пиратството продължава да бъде сериозен бич за киноиндустрията, но това не означава, че тя стои със скръстени ръце. Чудили сте се защо вече е рядкост да откриете пиратско копие с добро качество на филм, появил се наскоро по кината?

Вълшебното съкращение е DCP. Т.нар. digital cinema package е нещото, което смени традиционните филмови ленти, и не само, че спести разходи на разпространителите, но и ударно защити филмите от ловките пръсти на пиратите. Всеки един такъв пакет събира в себе си колекция от дигитални файлове в MXF формат, в които поотделно се съхраняват картината и звука на филма. DCP-тата се кодират и съдържанието им не може да бъде отключено без специален "ключ".

Именно такъв ключ разпространителят дава на кината. Чрез него се контролира достъпът до съдържанието. За всяка нова система за прожектиране на дигитално кино се изисква уникално генериран "ключ". Чрез него могат да се определят и предварително зададени времеви прозорци, т.е. в дадено кино филмът X може да се излъчва от 20:00 ч. на 1 октомври до 22:00 ч. на 7 октомври. След това ключът вече е невалиден и DCP-то ще е неизползваемо без нов.

Друга част от битката на киноиндустрията с пиратите е CAP (Coded anti-piracy).

Става дума за технология, която маркира всяко копие на даден филм с определена схема от точки. Те се използват, за да може в случай на кражба на съдържанието, да се определи чрез точно кои копия на филма е "изпиратстван" той.

Подобна система за маркиране е създадената от Phillips CineFence, която е незабележима за зрителя, но е перманентна част от филма при неговото копиране. И, разбира се, ако филмът изтече в Мрежата, може да покаже къде точно трябва да се търсят виновниците за теча.

Оставяме за финал охранителните мерки във всяко едно кино. Като се започне от охранителните камери, следящи за смелчаци с камери в ръце, мине се през леко абсурдното явление служители на киното да дебнат зрителите с очила за нощно виждане, и се стигне до сериозния контрол над самите служители.

Това са само част от причините филмите, които могат да се открият с прилично качество по торент тракерите дни след премиерата си, вече да са изключение.

Потребителите, които не искат да плащат за кинобилет, са принудени да се задоволят с т.нар. CAM-ове - запис от киносалона, при който някой смел, пишман-пират с личната си камера и най-често треперещи ръце заснема екрана с качество на изображението, което да те отврати на втората минута. Няма нищо общо с истинското, магическо изживяване, което съвременните кина предлагат.

Торенти на филми с "хубаво качество" вече изтичат месеци след премиерата, когато дойде време филмът да се появи на форматите за домашно гледане - DVD и Blu-Ray.

Дотогава обаче лентата отдавна е приключила своето "плаване" по киносалоните, изкарала е каквито пари е можела да изкара, а вече, вероятно, е преминала и през няколко платени канала за гледане по заявка.

Изключение са т.нар. Web rip-ове, които са изпиратствани именно от услугите за стрийминг, но не в Щатите или Европа, а в Азия. Така че който предпочита да гледа пиратски копия на някой що-годе нов филм, трябва да преглътне масивните китайски или корейски субтитри, скриващи половината картина.

Пиратството обаче не винаги е явление, при което даден филм вече е имал своята официална премиера и е станал част от безбрежния кино океан. През май хакери откраднаха изцяло завършено копие на последната част на "Карибски пирати", прониквайки в сървърите на компанията, занимаваща се с пост-продукция. По подобен начин беше откраднат и епизод от седми сезон на Game of Thrones. Записът беше пуснат във Vid.me, с надписи върху картината "For internal viewing only" (за гледане само от вътрешни лица) и Star India - подизпълнител на 21st Century Fox в Индия, който управлява над 40 телевизионни канала на 8 езика.

И в двата случая, хакерите бяха поискали откуп от продуцентите от "Дисни" и HBO, за да не пуснат продукцията преди премиерата.

Подобни случаи на незаконно ровене из сървъри е имало и преди. Такъв беше случаят с "X-Men Origins: Wolverine" - първият spin-off от X-Men филмовата вселена. Негово незавършено копие се появи в интернет месеци преди премиерата. В този си вариант филмът все още не беше минал през трудоемкия процес на добавяне на финалните CGI ефекти.

Актьорите висяха на кабели, а зад тях зелени екрани показваха къде после ще бъдат добавени всички фонове, пейзажи и задължителните за всеки блокбъстър експлозии и разруха. Въпреки това се намериха хора, които да гледат филма и в този полусуров вид. Дали от нетърпение, дали защото им е попаднал в ръцете за без пари.

Борбата с "интернет пиратите", атакуващи самите сървъри, вече е нещо, което е изцяло в ръцете на специалистите по IT сигурност.

Киноиндустрията винаги се е изправяла пред предизвикателства от подобен род. Пиратството съществува и на ниво "домашно гледане". Като се започне от доста по-лесното копиране на съдържание на DVD-та и BluRay дискове в днешно време, и се върнем години назад до масовото презаписване на едни и същи видокасети, в които филмът е дублиран от един-единствен актьор, озвучаващ главния герой, любимата, най-добрия му приятел, майка му и, разбира се, злодея.

Голямата задача обаче остава филмът да бъде опазен от ръцете на пиратите през първите седмици на неговото въртене по киносалоните. Това е периодът, в който продукцията изкарва по-голямата част от приходите си и става ясно дали този филм ще излезе на печалба, или ще е загуба за студиото.

А ако филмът е добър и около него се вдигне достатъчно шум, зрителите ще платят прилежно своите 10-15 лева и ще отидат да го гледат на няколкометровия екран. Особено ако любимият им торент тракер не им предлага алтернатива за домашно гледане на 19-инчовия им монитор.

#1 Ferrari ФЕН 28.09.2017 в 18:17:07

Много важно,рано или късно филма се появява с хубаво качество. Не ми пука дали ще го гледам след една година - така събирам мнения дали си заслужава гледането.Инвестирал съм в хубав и голям 3D телевизор и мощен компютър , които ми се изплащат от пари за билетчета. Гледам филма когато АЗ искам, давам на пауза когато АЗ искам и връщам кадри когато АЗ искам така , че ....

#3 Ivan Dimitrov.472238206480376 28.09.2017 в 21:36:22

http://masters-tb.com/details.php?id=114127-Инфо: *** VIDEO INFO *** Input Type : AVC1 Input Size : 1280 x 576 Output Type : YV12 Output Size : 768 x 576 Decoder Type : GVC FrameRate(Frame/sec) : 0.00 (60.00) *** AUDIO INFO *** SampleRate(Sample/sec) : 44100 BitRate(Bit/sample) : 16 Channels : 2 KBitRate(KBit/sec) : 192

#5 razdva 28.09.2017 в 21:57:57

То пък едно кино, един холивуд ........ Даваш 15 лева, и на 30-тата минута ти идва да се гръмнеш. Плоски реплики, плоски и кратки сценарии, кратък изказ, глупав и откровено тъп хумор, няма микроизражения, няма емоция, няма драма, нищо не ти докосва душата, няма какво да те разсмее истински или да те разплаче. Нищо не те провокира да мислиш или да мечтаеш. Звука така бие във високите честоти, или пък в баса, на сцените с ефекти и динамика, че ще ти изтече мозъка направо. 3D-то е еднопластово, няма дълбочина и е само на определени сцени и движещи се обекти. Евтина работа. Обърнаха го само на специални ефекти и компютърджийски трикове. Сигурно плащат повече на програмистите отколкото на актьорите. Няма млади таланти. А старите и добри актьори сега участват в някакви тотални бълвочи за някой друг долар повече. Е така, да има за кафе. Лежат на стари лаври. Холивуд прави римейкове на европейско кино, за да падне малко парА, но рядко успяват да направят нещо по-добро. На добър филм задължително се правят по 15 продължения - кое от кое по-тъпо. Даже рейтинговите интернет сайтове вече не са читави в оценката си. Или критиците са политически, расово, сексуално и не знам си какво още коректни, или масово дебили цъкат плюсове на неща от ранга на Дисни. И сега защо съм гледал торенти! Ха! Ами как няма да гледам!? Нали трябва да проверя. Ако ми хареса, давам 15 кинта и отивам на големия екран за истинското удоволствие от това изкуство.

#6 Angel Angelov.1528750387157397 28.09.2017 в 22:18:47

Киното е нещо което трудно ще заместиш с ТВ вкъщи. Да имам доста добра аудио система, 49" TВ и всичко е направено и сглобено с една цел: Максимално да се изкефя на филма. Не тегля CAM и TS и чакам да се появи добър релейс по торентите. Да до тук изглеждам като поредния пират. Истината е, че бих дал пари за Кино и не бих чакал за да си сваля нещо от торентите,НО кината са за София, Пловдив, Варна и други по големи градове. Какво прави човек като мен, за когото най близкото кино е на 50 100км... ами пиратсва. Или изкарва толкова пари че да си позволи кино за 100+ лв на филм.

#8 viking 28.09.2017 в 22:41:51

Брей Виoлатор,ти си страхотен случай!!!Biggest kino fen bravo!!!

#9 dedogo6 28.09.2017 в 23:16:30

"А ако филмът е добър и около него се вдигне достатъчно шум, зрителите ще платят прилежно своите 10-15 лева и ще отидат да го гледат на няколкометровия екран. Особено ако любимият им торент тракер не им предлага алтернатива за домашно гледане на 19-инчовия им монитор." Именно - ако е достатъчно добър.Това е уловката.Последните 4 филма, които гледах на кино с компания, за преживяването и биричката в киното , се оказаха толкова ТЪПИ, че се чудя закакво съм плащал.Все се връзвах на поредната мегаломанска реклама и трейлър, който съдържа точно ВСИЧКИ интересни моменти от двучасов филм, събрани в 2 минути.Викам си - може пък този да не е толкова зле, ама уви, все зле беше. От друга страна, уважаеми аФторе/аФтори, не знам що си мислите, че някой ползва вече 19" монитори Аз лично имам 50" 4К телевизор, и 7.1 DTS THX Dolby система за озвучване, която не си мислете че е недостъпна като цена - не е евтино, но пък доста хора могат да си го позволят вече. Е, има условие все пак, написали сте го и вие - качествено копие на филма в даден торент тракер.Ама тракери много.А аз не бързам Когато - тогава, и не ми трябва 3Д, боли ме главата често от него, понеже нося и очила с диоптър.

#10 ImaIma 29.09.2017 в 01:57:49

Искате да се почустваме виновни... ама няма как да стане. С тия мизерни заплати няма как да не пиратстваш. Пирати съществуват точно зареди тази причина, че нещо там не е както трябва. Всичко негативно в обществото е индикатор, че нещо не е както трябва. Лично аз уважавам труда на актьора, режисьор и така нататък, само, че нямам как да си плащам за всеки филм. Два три филма на година ходя на кино.

#12 Kenny McCormick 29.09.2017 в 09:32:58

"Но в последните 20 години съм ограничил до минимум ходенето в киносалон. Правя го само в краен случай. С годините установих, че гледането на сериозно кино на обществено място не е никакво гледане на кино. Не толкова заради ужасно силния шум, а заради хората. Сумтят, ядат, вонят, говорят, коментират, хилят се, стават да пикаят, звънят телефони, бучат вибрации. Това дразни и разсейва зрителят естет и анализатор." - абсолютно е така. Мислех си, че се случва само на по-лековатите филми, комедиите и анимационните (обичам да ходя на анимации, че ме разтоварват). Но на последния сериозен филм, на който ходих, се случи същото. Тече някаква драма, трябва да се следи действието, а се чува мляскане на пуканки и начоси, хилеж и разговори. Едно време на кино се е ходило почти като на театър. Сега се ходи все едно отиваш на по бира. То и на театър взеха да ходят така, зае*и... НО! Нищо няма да замести киното. Никой телевизор, ако ще и цялата ви стена да заема. Просто не е същото. За тези, които е кяр, че могат да спират и пускат когато си искат филма - това е отвратително. Накъсва действието, накъсва сюжета, разсейваш се, изпускаш важни неща. Истински доброто кино не се гледа така. А вкъщи неминуемо го гледаш точно така. Освен това има филми, които ТРЯБВА да се видят на кино. Съжалявам, но не знам какво ще хванеш от филм като "Гравитация", дори и 80 инча да ти е телевизорът. "Аватар" може да беше наивна имитация на "Покахонтас", но беше удоволствие за зрението. "Генезис" - не знам телевизор, на който ще видя добре обърнатия Париж или сцената с рушащата се сграда в снега. Колкото и фул ейчди, мейди и прочее да е. Така че за мен нищо не може да замести киното. Колкото и да съм съгласен с violator-a.

#13 nikoko 29.09.2017 в 10:52:09

Проблемът на Холивуд е с торентите е голям, като видиш на компютъра какъв боклук са сътворили, как да дадеш пари и да го гледаш в киното. Пък кината в България са, а бе всички си ги знаем, както и "прекрасната" атмосфера осигурена от "възпитаните" зрители на съседното "удобно" кресло.

#14 Дракон с кисело зеле 29.09.2017 в 11:28:17

защо "То" го няма с хубаво качество по тракерите --- Защото излезе преди има-няма три седмици по кината, duh. Като стар и опитен филмов пират, нека кажа, че, всъщност, в последните две-три години хитови филми много по-често излизат с гледаемо качество по тракерите скоро след премиерата, отколкото преди няколко години - преди нямаше корейски уебрипове, най-малкото.

#16 mulder 29.09.2017 в 18:19:41

Ако сметна колко пъти Холивуд ме е обирал, два живота да дърпам безплатно пак няма да си върна парите. Имаше периоди когато ходех на кино заради страхотния релакс който ме обземаше в салона. Филмите бяха хубави и ми доставяше удоволствие да се откъсна от ежедневието с някое филмче. Но през годините качеството падна брутално, може би защото имиджа на Америка някак си се скапа, и с времето интереса ми изчезна, напълно. Не съм ходил на кино от години. Дори не си спомням кога за последно изгледах цял филм или без прекъсване от по няколко дена. Ако торентите изчезнат, то и филмовата индустрия за мен изчезва. Едва ли това ще ме накара да ида на кино отново.

#17 Nenimir 30.09.2017 в 08:27:53

Обичам да ходя на кино и да се насладя на доброто качество на хубавото кино, но..Ниската култура на хората, които посещават киносалоните, прекаленото многото боклуци, които Холивуд бълва с много добра предварителна рекламна кампания и т.н Уважавам и трудът който артистите полагат, но в Холивуд леко са се побъркали, плащам за поредният боклук за да може те да си правят милионите, наистина ли толкова струва трудът на киноактьора ?! Защо вместо да се провъзгласява пиратството за вредно компаниите не пускат официални торенти с добро качество? Мисля че всички знаем защо, защото за тях са важни само парите и не им пука за потребителите, тогава защо на нас трябва да ни пука за тях.

#18 Бръмбар 30.09.2017 в 16:18:40

Хайде и аз, в тоя ред на мисли, да попитам - а какво се случва със сериалите? Аз, доколкото съм запознат, такова нещо по кината няма. У нас се купува по някой и друг сезон в родните мили телевизии от някой що годе свестен сериал, много често с дублаж, граничещ до пълно безумие, с който да намразиш и себе си дори, че го гледаш. Не се излъчват с нормална периодика, така че да можеш да следиш действието, почти винаги не стигат до края, защото за милите ни телевизии рейтингът е на първо място. По-напред са винаги турските сериали, сапунките и не на последно място life-форматите. Е, питам аз, по кой начин да изгледам, например "12 "monkeys", "House of Cards", "ZOO", "Revolution", "Black Forward", "Domination", "The Expanse" и т.н., и т.н., и т.н., да не споменавам за вече приключилите (въпреки, че някой от изброените вече приключиха)? Отговорът е: единствено с пиратстване. Да, и аз ходя на кино, но не повече от 2-3 пъти годишно, и то само ако филмът наистина си заслужава гледането. Ние сме четирима х15лв, евентуално пуканки и вода. Всеки, който го е правил знае крайната сума. И изведнъж филмът се оказва, да речем леко изместен от нашите очаквания. Айде, нема нужда. Да живее пиратството! А по мои скромни наблюдения смятам, че някои компании залагат на торентите за повдигане на рейтинга. Едва ли откривам топлата вода.

#19 Дракон с кисело зеле 30.09.2017 в 18:47:29

"Къща от карти" го излъчваха субтитриран по някоя от родните телевизии - знам, защото рипове на субтитрите се качваха по определени сайтове. Както и да е, встрани от факта, че имам лични причини да се старая на определени медии противници на пиратството да им правя гадно (няма да ги споделям тук, но са бая сериозни), нека само споделя, че няма как да се очаква от българина да не пиратства - не и при положение, че цялата му поп-култура се гради на пиратски материали. Дългите статии за новите епизоди на "Шерлок" на какво ги базирахте, Уебкафе, и как да ги гледа човек, незнаещ английски на ниво да чете поезия в оригинал, ако не ги изпиратства? Не са излъчвани и не са пускани в продажба легално. Примерно, де. А и да знае английския и да има парите и желанието, пак трябва да чака, а медиите и сайтовете, които посещава, през това време го заливат със статии, ревюта, реклама и прочие. Нетфликс, дето цяла западна Европа си го има преведен на нейния език, тук е достъпен само със субтитри на турски и немски - или поне беше така, когато си спрях акаунта там - и контентът е в пъти, ама в ПЪТИ по-малко, отколкото западна Европа и Америка получават на същата цена, като липсват точно повечето от най-хитовите филми от последните години.

#21 Цако 04.10.2017 в 21:24:52

Филмите с "хубаво качество" са рядкост по принцип, и богатите американци не са облагодетелствани. Всяка година чакам резултатите от оскарите, за да намеря 2-3 филма, които да си струват, без да са поръчкови политкоректни глупости. Много по-видимо е положението при музиката, където нищо свястно не излиза и големите групи са в миналото, но и в киното натам отива работата. Трябва да си истински киноман, за да успееш да намериш качествените филми през годината - често в съвсем неочаквани държави, и естествено, не по българските кина. Както вече не се търгуват плочи и касетки, толкова е намаляла и кино публиката. Неизбежно времето тече. Даже в повечето областни градове кина няма. Колко билета за кино в София се продават на седмица и колко са били преди 20-30 години? Сигурен съм, че съотношението е повече от 20 пъти. Някога киното е било пълно и на село. Угризения за авторските права спрямо Холивуд нямам. Ако ми хареса книга, мога да си я купя. Не и филм. А имам носталгия по времето, когато гледахме някой филм по 5 човека в салона, от които трима сме дошли заедно.

Новините

Най-четените