Знаете ли какво обединява "Жената-чудо", "Отвътре навън", "Костенурките нинджа", "Моана" и "Тролчетата"? И петте филма са в хитове в световния бокс-офис, и петте филма показват жена в главната роля.
Оказва се, че тези заглавия са част от една по-широка тенденция, която показва, че най-касовите филми от 2014-2017 г. с женски главни героини са спечелили повече пари в сравнение с "мъжките" филми, независимо дали приходите им са под 10 милиона или над 100 милиона долара. Изводът е направен в изследване на една от водещите агенции за таланти "Creative Aritsts" и компанията shift7, създадена от бившия главен технологичен директор на Белия дом Меган Смит.
Изследването показва още нещо - филмите, които отговарят на т.нар. тест Бекдел* също са привлекли по-голяма аудитория по кината в сравнение с онези, които не покриват стандарта за феминистко съдържание.
Авторите на проучването твърдят, че стереотипът "женските филми не са добри за бизнеса" не отговаря на истината. Тъкмо обратното, казват те, жените в главната роля са маркетингов актив.
Подборът на подходящи актриси за образите на основните персонажи все още е изключение от правилото в Холивуд. Жените са около 1/4 от всички филмови протагонисти в най-гледаните филми за 2017 г. Актриси играят в близо една трета от основните роли. Наблюдава се обаче спад в статистиката за женските персонажи, за които са отредени реплики в сценария, в сравнение с предходната година.
Изследването на C.A.A. и shift7 се опитва да докаже, че привличането на по-разнообразен актьорски състав всъщност подобрява финансовия баланс на продукцията.
Как е направено изследването?
Двете компании взимат за база най-касовите филми на световно ниво от всяка година в периода 2014-2017, като използват информацията на компанията за анализ на данни Gracenote, част от групата на Nielsen.
Терминът "Актьор в главната роля" се определя според това кое име е поставено на първо място в списъка с каста в Gracenote.
Доколко тази методология е напълно адекватна - въпросът остава спорен. Последните два филма от Star Wars, например, се оказват "мъжки", въпреки че основният персонаж в тях се играе от актрисата Дейзи Ридли.
В Gracenote обаче това е отразено по различен начин: водещият актьор в "Силата се пробужда" е Харисън Форд, а в "Последните джедаи" - Марк Хамил.
За сметка на това - анимации като "Костенурките нинджа" и "Тролчетата" са разчетени като "женски" филми заради главните роли в озвучаването на Меган Фокс и Ана Кендрик. Gracenote разчита главните роли в дадена продукция според няколко фактора: дали жената е посочена първа в официалнитепрес-материали на студиото; дали жената е спомената първа в началните надписи, в които се изброяват водещите актьори. Ако тези данни липсват, системата разчита на преглед на трейлъри или филмови постери, за да определи подредбата на актьорите.
Анализът се основава на извадка от 350 филма, чиито бюджети са описани в базата данни на Gracenote. От тях 105 заглавия попадат в категорията на "филм с главна женска роля", а 245 - в групата с основен мъжки персонаж.
Оттам данните са разпределени в допълнителни категории по критерия "размер на бюджета" - това се налага най-вече поради факта, че огромни блокбъстъри като "Отмъсителите" с над 100 милиона долара бюджет са основен източник на финанси за студиата, съответно те са отделени в самостоятелна категория (в нея 75 от продукциите са "мъжки", а 19 - "женски). Останалите филми са групирани в четири графи според бюджета на продукцията (50-100 млн. долара, 30-50 млн. долара, 10-30 млн. долара, под 10 млн. долара).
Оказва се, че средната сума на приходите от филми с главна женска роля надминава онези, които са водени от мъжки персонаж, във всяка от отделните бюджетни групи. Резултатът се запазва и при изчисляването на средната стойност, без да се вземат предвид най-скъпите и най-слабите попълнения - с едно изключение. В категорията 30-50 милиона долара бюджет мъжките филми надминават с малко женските (средно 104 срещу 102 милиона долара приходи).
Изследването прави съпоставка и с данните от сайта Bechdeltest.com, приложени върху 319 от изследваните филми. От тях 60% преминават теста.
Нито един от филмите, които са спечелили над 1 млрд. долара между 2014-2017 г., не се проваля на феминисткия тест, дори тези, в които няма главна женска роля.
В този списъка влизат "Силата се пробужда", "Джурасик свят", "Последните джедаи", "Отмъстителите: Ерата на Ултрон", "Бързи и яростни 7 и 8", "Красавицата и звяра", "Капитан Америка: Войната на героите", "Rogue One", "Зоотрополис" и "Търсенето на Дори".
Всъщност последният милиарден хит, който не отговаря на теста на Бекдел, е "Хобитът: Неочаквано пътешествие" от 2012 г.
Авторите на изследването вярват, че тенденцията за включване на повече жени в главните роли ще се запази заради интереса на феновете, които искат да видят по-голямо разнообразие в разказваните истории и персонажи.
Студиата също имат стимул да инвестират в подобни филми - все пак никой не иска да продуцира касови провали.
* Тестът Бекдел е метод за проверка на половите предразсъдъци в киното. За да го покрие даден филм, в него трябва да има най-малко два женски персонажа, които да разговарят помежду си за нещо различно от мъже.
Ей,като почнат с тия бакалски сметки!Колко жени има в главни роли,колко реплики имат героите (героините),колко цветнокожи и представители на сексуалните малцинства има и т.н. и пр....А къде остана изкуството,къде остана грабващата вниманието история,добрия сценарий,актьорската игра? Когато филмът е интересен,никой не анализира гореизброените дреболии,нито пък недоволства ако някой "компонент" липсва.Точно заради старанието "да бъдем политически коректни и да не обидим някой", повечето филми напоследък не стават за гледане - особено пък най-касовите!
НЕМА ЛЪЖА И/ИЛИ ПОДЛОСТ, която да не се пробутва на публиката от левичарите-Неомарксисти-феминист(к)и-Джендърмеристи. Получавам натрапчиво дежа вю - пренесъл съм се в годините на Зрелия социализъм и комунистическите медии ме успиват...