Тази година със сигурност един от най-противоречивите филми ще бъде "Мегалополис" на Франсис Форд Копола.
Режисьорът го определя като делото на живота си и най-добрата му работа, но филмовите рецензенти, които са имали възможност да видят филма досега, са разделени.
Някои определят "Мегалополис" като "най-смелия проект на Копола", "невероятно интелектуален" и "изпълнен със сатира". Но други оприличават лентата като "непоносима бъркотия", "най-безумния филмов боклук" и "откачена работа на един луд, но амбициозен човек".
Без съмнение филмът е ексцентричен с много ексцентрични идеи. Една от тях е била свързана с включването на гласов асистент, който да позволи на публиката да разговаря директно с главния герой на Адам Драйвър.
Идеята идва в главата на Копола преди началото на снимките през 2021 г. Тогава режисьорът се свързва с технологичния гигант Amazon с желание да бъде създадена персонализирана версия на виртуалния гласов асистент Alexa.
В интервю пред The Telegraph авторът на "Кръстникът" и "Апокалипсис сега" споделя, че е искал да разбие така наречената "четвърта стена" в киното и да позволи на публиката да разговаря с героя на Драйвър за случващото се във филма.
Това би се случило в определен момент от историята, когато прожекцията просто ще спре внезапно и хората ще бъдат поканени да зададат директен въпрос към главния герой Цезар Катилина, след което софтуерът Alexa автоматично ще инструктира проектора в киното да покаже най-подходящия отговор на базата на предварително записани реплики от Драйвър.
Трейлъра на "Мегалополис" гледайте тук:
"Само си представете", казва Копола. "Да можете да гледате "Мегалополис" пет пъти през първата му седмица и всеки път той би бил различен! Щяхме да съберем на едно място античния театър и бъдещето на киното."
За съжаление на режисьора серия от съкращения в Amazon през 2022 г. проваля замисъла му.
Но не напълно, тъй като Драйвър предлага алтернатива - някой от заснетите му отговори все пак да бъде включен във финалната версия и служител на киното, а не публиката, да зададе предварително подготвения въпрос.
Този вариант на идеята вече е демонстриран по време на фестивалните прожекции на "Мегалополис" и ще бъде използван в някои избрани кина във Великобритания.
"В крайната си форма се получи нещо доста незначително", казва Копола. "Но всеки, който го види, е изумен, че го има."
Не с всеки е така. Например, по време на прожекция в рамките на фестивала в Кан през пролетта, Радика Сет от Vogue оприличава "разговора" между служител на киното и героя на Драйвър на "конферентен разговор по Zoom по време на пандемията."
"Беше толкова странно и толкова безсмислено, че не знаех изобщо как да реагирам", пише Сет в своето ревю.
Всъщност критиките по "Мегалополис" валят още преди да направи дебюта си в Кан.
Тръгна се от новините, че целият дизайнерски екип е напуснал продукцията заради разногласия с Копола, продължи се с унищожителни рецензии след премиерата и обвинения, че режисьорът е целувал млади статистки на снимачната площадка.
А завършекът на цялата стихия дойде с втория трейлър на филма, който беше пълен с фалшиви цитати от филмови критици.
Бюджетът от 120 милиона долара в голяма степен е осигурен от личните средства на Копола, тъй като той така и не успя да намерифилмово студио с готовност да го финансира и разпространи.
Дали обаче му пука за критиките и възможността да не възвърне инвестицията си? Май не особено.
"В един момент си важен, в следващия си забравен, докато не те възкресят след 50 години", споделя той. "Не преследван награди или пари. Моята нагарда е да чуя, че по-млад режисьор е напрвил нещо красиво, след като се е вдъхновил от мой филм."