Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Оскарите дадоха нов тласък за торентите

Най-сваляни са филмите "Земя на номади", "Момиче с потенциал" и Judas and The Black Messiah Снимка: Pirat Bay
Най-сваляни са филмите "Земя на номади", "Момиче с потенциал" и Judas and The Black Messiah

Академията за театрално и филмово изкуство в Холивуд ще раздаде наградите си на 28 април, но номинираните заглавия вече привлякоха сериозен интерес.

Не е нужно да си експерт по реклама, за да се прецени, че колкото повече се говори за един продукт, толкова по-големи ще са приходите от продажбата му.

Възвръщаемостта на инвестициите винаги е добра новина за филмовите продуценти, особено в година, в която кината бяха затворени, но цифрите пак няма да са толкова големи, колкото авторите им могат да очакват.

Причината за това е един съществен фактор - пиратството.

Оказва, се че раздаването на наградите "Оскар" рязко насърчава неоторизираното теглене на филми, най-вече в държавите, където продължават да действат строгите ограничителни мерки срещу COVID-19.

Комбинацията между пандемията и все още действащите торент тракери видимо повлия върху планираните приходи на заглавията, които се наредиха в листата на Академията за театрално и кино изкуство в САЩ.

Според статистиката на компанията за киберсигурност Irdeto тегленето на филми без закупени авторски права, седмица преди раздаването на наградите "Оскар" е скочило с 385%. Най-сваляни са филмите "Земя на номади", Promising Young Woman и Judas and The Black Messiah.

Истинският пиратски бум обаче тепърва предстои. Проучване на MUSO показва, че след раздаването на статуетките в Долби тиътър миналата година, свалянето на торенти от неоторизирани източници е надминало нивата на периода след обявяването на номинациите, като най-търсен е миналогодишният победител в категорията "най-добър филм"- "Паразит".

"Ефектът на Оскара" върху пиратството не е нов феномен. Всяка година се забелязва нараснало търсене на заглавията, които ще се борят за статуетката, но през 2021 г. има една допълнителна причина, която се отрази на силното сваляне на филми и по-слабите приходи за продуцентите - пандемията от COVID-19.

В редица държави зрителите бяха лишени от възможността да гледат филма на голям екран заради локдауна. "Земя на номади" например остана без официална премиера във Великобритания, Франция и Канада.

"Дори заглавието да не е налично в дадена държава или регион, публиката ще намери начин да го гледа. Не казвам, че пиратството е нещо добро, но скокът при незаконното сваляне на филми нямаше да е толкова голям, ако кино салоните бяха отворени", казва Нийл Бендъл от Западния университет в Лондон, Онтарио.

Излишно е да се казва, че цифрите на нараснало пиратство се отразява на приходите от филмите и въпреки че студийните мениджъри продължават да се противопоставят на торентите, все още не се влагат достатъчно средства за ефективна борба с пиратството.

Ироничното в цялата ситуация е, че Холивуд губи най-много от нелегалното разпространение на филми, но също така не се стараят особено за регулиране на течовете, които позволяват излизането на заглавията им горе-долу наравно с официалната дата на премиерата.

Дали критиците, които гледат лентите предварително, или хора от студиото организират нелегалното им разпространение, никой не се наема да разбере. Основното, което правят на Запад е да агитират хората да не свалят филми, които са на разположение безплатно, а вместо това да си платят, за да ги гледат. 

Макар че тези призиви не действат и експертите казват, че има нужда от по-крупно финансиране в борбата с онлайн пиратството, продуцентите, които получават най-сериозния финансов дял от шума покрай "Оскарите", не се решават на по-активно участие в блокирането на торентите, независимо че те са най-големите губещи. 

В подобна иронична ситуация попадна и България преди време. Властите в страната ни са притискани от САЩ да се справят с българските торенти, но според информацията на ГДБОП сървърите им се хостват именно на територията на Америка.

Заради това от дирекцията за борба с организираната престъпност поискаха от САЩ да се намесят в блокирането на сайтовете за торенти, за което толкова настояват.

По света държавите, които отчитат най-много незаконни тегления на филми са Русия, САЩ, Италия, Великобритания, Бразилия, Австралия и Южна Корея. Факторът "Оскар" оказва най-голямо влияние при търсенето на филми, след него по пиратстване се нареждат екшън филмите и трилърите, показват още анализите на MUSO.

Бизнес моделът на повечето торент тракери е класически - те генерират силни посещения и се издържат от онлайн реклама. С напредването на технологиите тракерите стават все по-децентрализирани, което усложнява блокирането им. 

Цялата врява около наградите на Академията донесе по-големи посещения в сайтовете за нелегално сваляне на филми и съответно, им донесе повече пари.

Общото послание към Холивуд е, че докато не предприемат по-сериозни мерки срещу сайтовете за онлайн пиратство на филми, ще продължават да губят пари и парадоксално - всичките им рекламни техники за привличане на внимание върху филмите ще действат и в полза на нелегалното им сваляне.

 

Най-четените