Големият проблем на YouTube - педофилите

Сайтът за видеострийминг YouTube се изправя срещу нова голяма криза заради обвинения, че педофили се възползват от клипове с деца и използват платформата, за да разменят контакти и да уговарят размяната на детска порнография помежду си.

Реакцията на видео услугата беше бърза и безкомпромисна – изтриването на повече от 400 канала и спирането на коментарите на милиони клипове.

Въпреки това много големи брандове, сред които Hasbro, Nestle, AT&T, Disney и Epic Games (компанията зад хитовата игра Fortnite) за момента спират всякакви свои реклами в сайта.

"Докато Google не намери начин да предпази нашия бранд от обидно съдържание от какъвто и да е вид, ние премахваме всички свои реклами от YouTube", коментират от телекомуникационния гигант AT&T, които едва миналият месец започнаха да рекламират отново в сайта за видеострийминг след друга 2-годишна пауза.

Google се опитват да овладее щетите като висши служители по спешност комуникират с рекламни агенции. Изпратено е и съобщение до рекламодатели, с което да ги информират, че се работи за решаване на проблема.

Същевременно хора от рекламния бранш коментират, че YouTube са "избягвали" въпроси около потенциално вграждане на система, с която да могат да се проверяват всички видеа, преди в тях да се пусне реклама. Според тях Google няма да позволят подобен тип мониторинг, защото не искат да допуснат трети страни до вътрешните си системи, съобщава AdAge.

Как се стигна до този рекламокалипсис за YouTube?

Причината е видео, качено именно в YouTube. В него ютубърът Мат Уотсън показва как платформата на Google е била използвана за разпространение на клипове със "софт" педофилия в него.

Макар това да е проблем, който засяга интернет като цяло, видеото на Уотсън демонстрира как алгоритъмът за показване на препоръчани видеа на YouTube допълнително го задълбочава.

В клипа ютубърът дава пример търсене на термина "bikini haul" в сайта за видео. Платформата препоръчва сходно съдържание на гледащите и ако потребител кликне на едно единствено видео, съдържащо в себе си дете, той може да бъде погълнат от "червеева дупка", както Уотсън я нарича - сайтът ще му препоръчва съдържание, съдържащо само деца.

Тези препоръчани видеа след това биват затрупани с коментари от сексуални хищници, които изпитват влечение към деца. Често коментарите са хиперлинкове, водещи към определен момент от видеото, в който, например, дете да е показано в смущаваща позиция.

В същите тези видео страници коментиращите си разменят контакти, за да могат да търгуват с детска порнография помежду си извън YouTube.

Нещо повече – Уотсън посочва, че много такива видеа са били монетизирани, т.е. реклами на големи брандове са се появявали точно до подобни коментари.

Видеото на Уотсън бързо набра популярност благодарение на сайта Reddit и доведе до призиви към Google да вземе мерки, обединени под хаштага #YouTubeWakeUp, а различни създатели на съдържание в сайта за видео стрийминг коментират проблема.

Мерките

От YouTube посочват, че "работят усилено" за справяне с проблема. Допълват, че в рамките на 48 часа, отвъд обичайните мерки, са деактивирани коментарите на десетки милиони видео клипове, изтрити са над 400 канала заради оставените под видеата коментари, а за част от коментарите са били подадени сигнали до властите.

Взетите от YouTube мерки са засегнали и някои от създателите на съдържание в сайта, които нямат общо със скандала. Така например популярни ютубъри, качващи видеоклипове за играта Pokemon Go, са били посечени около бановете. Една теория е, че системата е баннала тези акаунти заради термина "CP". В играта това съкращение идва от "Combat Points" (бойни точки), но системата може да го е приела за съкращение от английските думи за детска порнография, съобщава Mashable. След това акаунтите са били възстановени.

YouTube не за пръв път има проблеми, свързани с обвинения, че платформата се използва за подобни незаконни цели.

През 2017-а са открити проблемни клипове, някои които са насочени направо към малолетни и дори към приложението YouTube Kids. Във видеата популярни сред децата персонажи са поставени в ситуации за възрастни, понякога и сексуални такива. В отговор на това YouTube наложи нови правила за модерацията.

Не за пръв път и рекламодатели се отдръпват от видео стрийминг сайта заради някакъв скандал. Преди това е ставало заради терористично съдържание или расистки изказвания във видеоклипове. Отговорът на YouTube беше да даде на рекламодателите начин да следят къде се показват рекламите им.

Проблемите с брандовете обаче не се отразяват на печалбата на компанията. Google има 33 милиарда приходи от реклама само за последното тримесечие на миналата година.

Новините

Най-четените