Готвещи политици и селфита от зъболекаря - бъдещето на политическите кампании

В един свят, в който всеки прекарва половината от времето си в телефона и никой не се изключва, политиката си прокарва нови и нови пътища към сърцата и умовете на хората. Но не с идеи, а с интимни моменти от ежедневието на политиците. И САЩ са начело на този процес.

Следващите президентски избори в страната са на почти 2 години разстояние, но въпреки това сега се оформят основните кандидати и борци за номинациите на двете основни партии. И ако при републиканците е почти сигурно, че настоящият държавен глава на САЩ Доналд Тръмп ще получи без конкуренция номинацията, то демократите трябва да се отърсят от загубата през 2016-а и да намерят своето ново лице, около което да се обединят. Този процес обаче ще отнеме време и засега кандидатите са доста.

Един от потенциалните претенденти е конгресменът от Ел Пасо и кандидат за сенатор от последните избори Бето О'Рурк. Една негова публикация в Instagram обаче успя да привлече доста спорно внимание към него.

О'Рурк публикува като стори свое видео от зъболекарския стол по време на процедура за изчистване на зъбен камък със стърчащи зъболекарски уреди в устата му. Краткото видео на политика е част от неговата серия от клипове в Instagram, които показват моменти от живота на хората в градовете до южната граница на страната.

Това беше и последното проявление на тенденцията политици да качват в социалните мрежи кадри от ежедневието си, за да достигнат до избирателите си директно там, където те живеят - в своите телефони.

Самото видео реално цели да запознае публиката с неговия зъболекар Диана, която живее близо до мексиканската граница, а майка й е имигрантка. Тя разказва за своята малка, но сплотена общност и за живота в нея. И въпреки мило звучащото послание от нейна страна, гледката на зъбите на конгресмена на демократите е малко или много смущаваща за мнозина.

Това зъбато видео не е и първият експеримент на Бето с хипер-неформалните публикации и клипове.

По време на оспорваната надпревара за сенаторския пост срещу Тед Круз миналата година, О'Рурк качваше често видеа, в които обсъжда политиките си, докато си взима храна, докато готви, сипва бензин в колата си или прави сутрешен крос. Тази му тактика доведе и до рекордни дарения за кампанията му.

Избраната наскоро в Конгреса демократка Александрия Окасио-Кортез е пионер на жанра. По време на своята кампания тя провежда дълги сесии с видео на живо в Instagram, където отговаря на въпроси от избиратели, докато си приготвя вечеря.

Сенаторката Елизабет Уорън, едно от първите лица на демократите, което обяви кандидатурата си за президент за изборите през 2020 г., наскоро също се хвана за тази тенденция с видеата на живо, публикувайки такова от собствената си кухня.

Тези видеа са най-директният начин за политиците да се рекламират към избирателите си, заобикаляйки изградените вече филтри у тях за пресяване на новини от медиите.

Нещо повече - предвид настоящите алгоритми в социалните мрежи, видеата и видеата на живо достигат до много повече хора от всяка снимка, линк или статус.

Това обаче създава, на свой ред, друга опасност - възможността някои политици да прекрачат границата и да започнат да прекаляват със споделянето на лични моменти. Когато всички качват някакви уж близки до обикновения човек видеа, нечий клип от зъболекарския стол определено изпъква на общия фон. И не само то.

Претъпканото поле на предизборните кампании е карало политици и кандидати да взимат спорни решения що се отнася до поведението си в социалните медии. Така например през 2015 г. тогавашният губернатор на Луизиана Боби Джиндъл обявява кандидатурата си за президент чрез скрита камера, показваща го как съобщава новината на децата си и как разговаря с тях.

Самият звук от видеото е приглушен, а губернаторът е скрит през повечето време от дърво. Иначе казано - откровено странен избор за обявяване на кандидатура за президент, чийто единствен плюс беше фактът, че по този начин той успя (макар и за доста кратко) да изпъкне на фона на другите 13 кандидати на републиканците, обявени до момента.

Хилари Клинтън също обиколи социалните мрежи със свой клип от свое посещение в Айова. Във видеото, качено в Snapchat, тя казва "I'm just chillin" ("Просто си почивам" - бел.р.), но с доста странен тон на гласа си. А да звучи неестествено се превърна в нещо естествено за нея. Но нейният скован опит да пробие през новото приложение, за да достига до хората, успя да я превърне само в меме, с което хората да се шегуват.

Хилари обаче далеч не е единствената с лош опит от Snapchat. В опита си да достигне до повече хора през тази платформа, кандидатът за номинацията на републиканците Джон Касич често публикува лишени от контекст снимки и видеа, които просто изглеждат странно.

У нас също има прелюбопитни примери в тази насока - като снимките на премиера Борисов с внучето му, с уловени шарани или с любимите му магнолии, облечен в анцуг на футболния "Челси", той успява да предизвика поток от новини всеки път, щом публикува нещо лично.

Същото важи за тиквеника на лидера на БСП Корнелия Нинова, боядисаните яйца на омбудсмана Мая Манолова и още много други примери от родната политика.

Сега този тренд е част от абсолютно задължителните вече кампании в социалните мрежи. А причината за това е, че те работят.

Подобно поведение привлича вниманието на гласоподавателите, привлича и медиите. До голяма степен кампанията на Доналд Тръмп за президентския пост разчиташе преди всичко на огнената сила от неговите туитове, която да разпалва спорове и да му привлича внимание.

Бето О'Рурк, на свой ред, обиколи доста медии именно с близкия план на зъбите и венците си. И това е само началото. Кандидатите за изборите в САЩ ще се появяват тепърва и това е само началото на поредица дигитални каскади от тяхна страна. Но подобно на пациент при зъболекар, ще е добре тези, които прекаляват със споделянето на лични и интимни моменти, да затворят малко устите си.

Новините

Най-четените