Мадона, Йоко Оно и борбата с остаряването

На 18 февруари Йоко Оно стана на 82 и отбеляза случая с отворено писмо, озаглавено „Не ме спирайте!"

То беше насочено към всичките й критици, които твърдят, че е някак непристойно от нейна страна да продължава да прави музика и да изнася концерти на такава възраст.

Оно рядко се занимава с критиките към себе си, но явно изреченото по неин адрес напоследък е успяло да я предизвика. „Не искам да съм стара и болна като много други хора на моята възраст. Моля ви, не ме определяйте като поредния стар човек", започва тя писмото и продължава със защита на гласовите си данни и на правото си да разголи крака в клипа на песента Bad Dancer от 2013 г.

Накрая японката заключава, че се страхува само от едно - да не би тези критики към възрастта й наистина да й повлияят. Тя наистина е един от най-възрастните изпълнители с активна кариера, а възрастта й е просто още един аргумент против нея от страна на и без това многобройните критици.

Без милост към певиците

Но, оказва се, не е нужно да си на 82, за да си жертва на възрастовите стереотипи. Мадона се събуди на сутринта след ефектното си падане на наградите БРИТ, за да се сблъска със стотици туитове, коментиращи нейните 56 години.

И колкото и остаряването да застига и мъжете, и жените, очевидно в музикалния бизнес то влияе на нежния пол непропорционално жестоко. Има достатъчно примери за музиканти в напреднала възраст, на които се гледа с добро око: да вземем 67-годишния Иги Поп, който продължава да куфее на сцената гол до кръста, да вземем жилавите и неуморни Rolling Stones, 88-годишния Чък Бери, който през 2011 г. припадна на сцената, или Тони Бенет, който също на 88 години издаде албум с Лейди Гага и помогна на поп дивата да достигне до нова аудитория.

Оно и Мадона се справят с остаряването по различен начин, като едната публично негодува срещу изтъкването му, а другата просто го игнорира. Не може да се отрече, че отказът на Мадона да се поддаде на възрастовите стереотипи е вдъхновяващ, тя продължава да се облича като своите далеч по-млади наследнички на сцената и да прави спектакли, с които засенчва повечето от тях. Пет секунди след падането си онази вечер тя беше обратно на крака и отново пееше, пъргава като тийнейджърка.

Явно е изпитвала сериозна болка (както и призна впоследствие), но да й се поддаде би означавало още по-голямо унижение и още доводи срещу нея от страна на хейтърите.

Обичайте ме каквато съм

Остава впечатлението, че Мадона гледа на остаряването просто като на поредното препятствие в своята кариера, а такива определено не са й липсвали - още от твърдението през ранните години, че се нуждае от мъже да пишат и продуцират песните й, до скорошното й стълкновение с Радио 1 на BBC, което отказа да включи в плейлиста си актуалния й сингъл. (Радиото категорично отрече обвиненията, че го е направило заради възрастта й и настоява, че взима предвид само „музикалните качества").

В същото време Йоко Оно казва: „Запушвам си ушите и няма да ви слушам! Не ме съдете, оставете ме и ме обичайте за това, което съм!"

С различния си подход и двете могат да допринесат за това изпълнителките от който и да е жанр да не бъдат отписвани след като достигнат определени години. И така и трябва да бъде. Твърде много ли е да се надяваме, че Оно, Мадона и всяка друга певица с десетилетия опит на сцената ще бъде приемана такава, каквато е?

Новините

Най-четените