Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стани част от новия ми албум

Безкомпромисната шефилдска рок група Bring Me the Horizon направи успешен албум благодарение на PledgeMusic Снимка: Getty Images
Безкомпромисната шефилдска рок група Bring Me the Horizon направи успешен албум благодарение на PledgeMusic

Звукозаписните компании изпускат милиарди всяка година, само защото предлагат на музикалните фенове „начини да харчат по-малко", казва Бенджи Роджърс, съосновател и шеф на онлайн платформата PledgeMusic.

PledgeMusic позволява на музикалните формации да получават финансиране за проектите си директно от своите фенове. А в замяна феновете получават шанса да се потопят в творческия процес на любимите си групи.

Скорошно изследване на Nielsen заключава, че американските меломани са готови да похарчат допълнителни 2.6 милиарда годишно за по-близък достъп до любимите си групи и изпълнители.

"Музикалната индустрия казва: „Хайде да наблъскаме музиката на един сайт или хайде просто да поискаме пари". А е възможно да се постигне много повече. Ти и аз сме музикални фенове, но аз искам за разлика от теб да мога да кажа „Бях там, с групата", обяснява Роджърс.

Бутон "Купи" не е достатъчен

„Дразни ме, че някои от любимите ми групи ми предлагат просто едни бутон „Купи" и две седмици след като го натисна, евентуално нещо може и да стигне до мен. Майната му - естествено, че при това положение ще си го набавя от stream сайтовете", продължава Бенджи.

За да илюстрира тезата си, той следи всяка излязла в Google информация за обявяване на нов албум.

„Предизвиквам ви да намерите един бутон, който ви позволява да поръчате предварително този албум - такъв все още не съществува. Казва се само, че ще излезе през януари. Какво да правя с тази информация?

Уж знаем, че не можеш да промотираш нещо, което все още не съществува - само дето в днешно време вече можеш. Ако предложиш да споделиш творческия процес зад този албум, тогава всички печелят".

Преживяването не могат да откраднат

PledgeMusic се специализира именно в това споделяне на творческия процес. Един потребител на сайта плаща средно по 57 долара на сделка и за тези пари получава не само албум и/или други стоки от избраната група - получава и ексклузивни и моментални видео ъпдейти от изпълнителя по време на създаването на албума.

„Само помислете: 22 000 албума се издават всяка седмица по абсолютно един и същ начин", възклицава Роджърс. „А в момента ние вадим от два до три албума на ден - и го правим през последната година и половина - но всеки от тях си има своята история и изминат път".

„Последното парченце, което не може да бъде откраднато и разпръснато сред масите е преживяването. Защото него дори да получиш впоследствие, вече не е в реално време и не е същото.

Вълнуващото е това, което се случва в момента - такава е природата на Facebook и всички социални мрежи. Музикантите са пленителни, докато творят. Когато този период свърши, те вече просто продават".

Директно-до-фена

Бенджи Роджърс не спира да разяснява, че PledgeMusic не е платформа за финансиране от тълпите (crowdfunding), нито пък е услуга тип „директно до потребителя" (direct-to-consumer).

"Crowdfunding-a е „Моля, дайте ми пари, за да го направя. „Direct-to-consumer" е „Направих го, ето пет начина да го купите". А нашето е „Бъдете част от направата му" - което реално е услуга тип „директно до фена".

И наистина платформи за финансиране от тълпите като Kickstarter и Indiegogo правят кампании, които траят един месец и след това приключват. Впоследствие вложилите пари потребители трябва да чакат с месеци докато албумът излезе.

PledgeMusic не показва колко пари са събрани за една група, защото Роджърс твърди, че това придава друг смисъл на кампанията. „Ако ти кажа „Помогни ми да събера 10 000 долара", ти ще питаш за какво. Ако ти кажа „Бъди част от моя албум", вече няма такъв въпрос".

Всички печелят?

Покачващият се интерес от изпълнители, лейбъли и фенове е показателен - подходът на PledgeMusic работи. Броят на клиентите се увеличава с всеки нов проект, а много фенове признават, че искат всички музикални албуми да им бъдат предоставяни по този начин.

Според Роджърс, 86% от кампаниите в неговата платформа надвишават предварително заложената като цел сума. Събраното от групи и изпълнители е средно с 30% повече от планираното.

Компанията е изчислила, че в тази платформа музикантите могат да съберат 37% повече пари, отколкото в една crowdfunding кампания, особено пък ако се опрат на опита на PledgeMusic в максималното използване на социалните мрежи.

Големи и малки лейбъли също са осъзнали колко печеливша може да бъде платформата за тях. От компанията твърдят, че биха могли да удвоят дохода, който един лейбъл прави от direct-to-consumer услугата, без да застрашава нито един аспект от бизнеса.

Четири години по-късно

Първото ни интервю с Роджърс беше през декември 2009 г., когато компанията тъкмо беше стартирала. Тогава тя се състоеше от петима души, работещи в едно мазе до репетиционна.

Днес PledgeMusic се готви да назначи своя 35-и човек в екипа и има офиси в Бостън, Ел Ей, Ню Йорк, Лондон, Германия, Швеция, Дания, Австралия и, съвсем скоро, Япония.

По-рано през годината Sony Music UK обедини сили с PledgeMusic в една кампания за рок групата от Шефилд Bring Me the Horizon. Албумът стигна до номер 3 в британските чартове, номер 1 в Австралия и номер 11 в Щатите.

Това може да е повод за размисъл за Лейди Гага и нейния лейбъл Universal. Миналата седмица тя обяви, че новият й албум ще се появи през ноември.

Както се изразява Роджърс: „Феновете знаят, че създаването на албума е в ход, но процесът бива скрит от тях - това е направо непоносимо".

 

Най-четените