Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мегасделката на Джъстин Бийбър за 200 млн. долара

Младият канадски певец стана поредният, който реши да продаде авторските си права Снимка: Getty Images
Младият канадски певец стана поредният, който реши да продаде авторските си права

Джъстин Бийбър продаде своя дял от правата върху музикалния си каталог на Hipgnosis Songs Capital, съобщава "Би Би Си".

Сега фирмата притежава някои от най-големите хитове на поп звездата от последните години, включително Baby и Sorry.

Бийбър, който се превърна в един от най-продаваните артисти на 21-ви век, се присъединява към все по-голямата група от творци, които избират да продават правата от своите музикални каталози.

Официално нито една от двете страни по сделката за музикалния каталог на Бийбър не разкрива условията, но според източник на АФП става въпрос за внушителната сума от около 200 млн. долара.

В замяна на тази главозамайваща сума Hipgnosis правата върху общо 290 песни на Джъстин Бийбър, записани и издадени преди 31 декември 2021 г., заедно с техните мастър записи (официалният оригинален запис на песен, звук или изпълнение).

Така всеки път, когато някое от тези парчета бива пускано по радиото или по телевизията, бъде използвано във филм или въобще се изпълнява някъде, откъдето се събират авторски права, компанията ще печели пари.

Hipgnosis Songs Capital е общо начинание на финансовия гигант Blackstone и британския музикален и инвестиционен фонд Hipgnosis Song Management, като в тази компания е вложен капитал от над 1 млрд. долара.

Мерк Меркуриадис, човекът зад Hipgnosis, придоби известност с изказването си, че хитовите парчета могат станат по-ценни от златото или петрола. От 2018 г. насам той е ориентиран към купуването на правата върху хитове от различни жанрове, които продължават да се въртят по радиата.

До момента редица изпълнители са продали части от правата за музиката си на подобни фондове. Hipgnosis Songs Capital има подобни сделки с Джъстин Тимбърлейк и Леонард Коен.

Тази тенденция се среща особено често сред по-възрастните музиканти, чиято активна кариера в музиката или вече е приключила, или тепърва върви към своя залез. 

През последните две години музикалните легенди Боб Дилън и Брус Спрингстийн продадоха правата за музикалните си каталози на Sony. Според информациите за авторските права върху цялото си творчество Спрингстийн е получил 500 млн. долара.

За по-младите творци като Бийбър обаче това е въпрос на по-сериозен избор. От една страна, те могат да продължават да "жънат" плодовете на своя труд, всеки път, когато тяхна песен бъде пусната някъде. От друга обаче това им дава възможност да получат сериозна инвестиция, която да използват за музикалното си развитие.

Подобен е случаят с рапърката Иги Азалия, която миналата година сключи сделка с Domain Capital Group. По думите ѝ с парите, които е взела от продажбата на правата върху музиката си, може да си позволи да не работи повече нито ден през целия си живот. С тях тя започна и новия си творчески проект в OnlyFans. 

Според Меркуриадис също така младите изпълнители получават по този начин шанс, с който да намалят риска за бъдещето си.

Относно сегашната сделка той обяснява пред "Би Би Си", че музиката на Джъстин Бийбър е "може би окончателният саундтрак на стрийминг революцията", като посочва, че младият канадски изпълнител има вече 13 песни, всяка от които е постигнала над 1 милиард стриймвания в платформи като YouTube и Spotify.

Тъй като публиката на Бийбър все още е сравнително млада, печалбите от неговите песни ще идват още поне 60 или 70 години, изчислява още Меркуриадис.

"Красивото в музиката е, че когато тези песни станат хитове, те стават част от тъканта на живота ни и живеят вечно", коментира той.

И все пак акциите на неговия инвестиционен фонд са паднали с над 27% в сравнение с миналата година, като намалява и интересът на инвеститорите към подобен род бизнес. Според бизнесмена обаче това е само временно, тъй като причина за реални притеснения няма.

"На по-широкия музикален пазар хората продължават да слушат и да плащат за музика, независимо от днешните предизвикателства с разходите за живот. Аудиостриймингът на годишна база само в САЩ за първи път е преминал границата от един трилион", обяснява Меркуриадис.

Самата сделка с Джъстин Бийбър даде лек тласък на акциите на компанията, които се вдигнаха с 1,6% след обявяването на новината.

 

Най-четените