Борисов обеща: Магистралата София-Ниш се открива на 1 май 2012

Магистралата София-Ниш ще бъде открита на 1 май 2012 г., съобщи днес премиерът Бойко Борисов по Нова телевизия. Той обясни, че за тази дата са се разбрали с премиера на Сърбия Мирко Цветкович и с президента на страната Борис Тадич по време на визитата си в западната ни съседка.

По думите му българската част от проекта не би трябвало да струва повече от 70-80 млн. евро, като за построяването на отсечката може да се вземе заем или средствата да се гарантират от бюджета. Борисов съобщи, че Белград вече е осигурил финансиране за частта от магистралата, която трябва да построи.

Бойко Борисов коментира и протеста на българите от Западните покрайнини пред парламента вчера заради изказване на председателя на Народното събрание Цецка Цачева. Според Борисов те би трябвало да протестират срещу България, тъй като поколения български политици носят отговорност за положението на хората в Западните покрайнини, тъй като не са инвестирали в това те да имат възможност за движение. Според него построяването на магистралата ще подобри положението.

Петдесетината българи от Западните покрайнини, събрали се пред парламента, искаха да обърнат вниманието на българската общественост, че достатъчно са жертвани в името на идеологически интереси. Нямаме нищо против членството на Сърбия в ЕС, но не през нашия гръб и за наша сметка, каза Иван Николов - председател на Българския културно-информационен център в Босилеград.

Според ВМРО, които са организатори на протеста, поводът за демонстрацията е "опитът да бъдат асимилирани в Сърбия и обявената безусловна подкрепа на кандидатурата за членство в ЕС на Сърбия от председателя на Народното събрание Цецка Цачева".

През декември строителният министър беше скептик за София-Ниш

В интервю за Дарик радио на 5 декември 2009 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев беше скептик за 2012 г. заради липсата на подготовка от българска страна. Представяме откъс от разговора на Плевнелиев.

"... - След моя разговор сръбският министър на регионалното развитие и на инфраструктурата, започвам много да се притеснявам, защото те искат до 2012 г. да приключат с коридор 10 и да стигнат до границата с България - 2012 г. Макар че Сърбия, която беше във война, практически е в много по-тежко положение от нас...

Водещ: Ние до 2012 г. от Калотина до София по магистрала ли ще караме?

- Не, за да бъде абсолютно откровен с вас. Не, няма шанс.

Водещ: Защо няма шанс?

- Първо, няма проект, който да е технически готов. Второ, нямаме финансиране за тази отсечка.

Водещ: Сръбската част, доколкото си спомням, между между Ниш и границата е много по-тежка...

- Не само по-голяма, ужасно тежка и трудна.

Водещ: ... Дефилето на река Нишава.

- Съгласен съм с вас.

Водещ: И сръбският министър ви казва, че те до 2012 г. ще го направят това нещо като магистрала?

- Да, точно така.

Водещ: Но това няма никаква логика, вие да обяснявате, че ние проект нямаме. Те как ще имат проект и как ще го построят в най-голямата планина, а България няма да го построи?

- Аз искам да ви кажа, че очевидно държавата Сърбия, за разлика от държавата България, винаги е слагала като приоритет пътищата. И те към момента имат вече не само готово трасе как да минат през този изключително тежък участък, те имат готови проекти, те имат готови отчуждителни процедури, те имат готово строително решение и на туй отгоре са сключили договор с Европейската банка за възстановяване и развитие. Те имат визия, свършили са си работата, осигурили са финансиране. Нямат пари за много други неща. Но това е техен приоритет и са успели да го направят.

Сега ние в един момент казваме: ОК, кои са приоритетите на България? По отношение на пътната инфраструктура ги дефинирахме преди 4 месеца, осигуряваме финансираме там. За автомагистрала „Тракия" е друго, за „Марица" е друго, за „Люлин" е друго. Но по тази отсечка, понеже вие попитахте дали ще свържем с Калотина...

Водещ: Калотина-София, това е входът на България със Западна Европа.

Росен Плевнелиев: Така е, съгласен съм с вас. Но тя към момента, за да бъде откровен с вас, освен че няма проект, строително решение, отчуждителни процедури, всичко на куп на квадрат, което трае поне година - година и половина, няма и осигурено финансиране. Така че тепърва трябва да мислим в тази посока. А и не можем да направим всичко, защото все пак за България по-големият приоритет е наистина „Тракия" и наистина „Марица". 

Дали наистина премиерът ще успее да сбъдне обещанието си в тази ситуация? Или може би в тия близо пет месеца след интервюто на министър Плевнелиев България е успяла да вмъкне в приоритетите си и София-Ниш...

Новините

Най-четените