Едномесечният мораториум върху цените на горивата приключи в събота, 23 април, но "Дневник" съобщава, че е възможно да бъде удължен, като се позовава на анонимен източник от правителството.
В същото време от правителството не отварят и дума по една от мерките, договорена на срещите с превозвачите като вариант за сдържане на цените на горивата - внос. "Труд" съобщи преди дни, че е обсъждана, но в контекства на преминаването им през данъчни складове, както и сега, което на практика я обезсмисля.
От 23 април до неделя, 25 април, "Лукойл" не е променяла котировките си - литър дизел е 2.47 лв., а масовият бензин А95 е 2.37 лв. По време на мораториума компанията ги свали леко при дизела. За този период цената на петрола брент се повиши от 114 до 124 долара за барел.
Петролните компании недоволстват от подобно споразумение между "Лукойл" и правителството, тъй като ефектът от тавана е само върху 29% от пазара на дребно, колкото държат бензиностанциите на рафинерията, пишат авторите на публикацията в "Дневник" Зорница Латева и Стефан Андонов.
На едро "Лукойл" захранва между 50 и 70% пазара, което реално или се прехвърля с по-голям ефект в крайната цена на горивата по останалите бензиностанции, или ги принуждава да свиват маржовете.
По БНР вчера търговският директор на "Петрол" Иван Костадинов каза, че таванът реално е спестил повишение от 5-7 стотинки на литър. Но не уточни дали това принудило вериги също да задържат цените на дребно с толкова.
Реакциите - между "Имаше ефект!" и "Нямаше ефект!"
Нямаше ефект от едномесечния мораториум за замразяване на цените на „Лукойл", тъй като през този период цените на горивата останаха на старото си ниво. Това каза Миролюб Столарски - председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), цитиран от агенция "Фокус".
"Не може да кажем какъв ефект е имало, след като не е вдигана цената на горивата. Сега, ако се вдигне цената на горивото, вече можем да направим сметка какъв е бил ефектът", каза Столарски.
Според него може да се очаква ново вдигане на цените на горивата в България, ако се повишат цените на петрола на световния пазар.
Столарски потвърди, че превозвачите няма да излязат на протест на 28 април, тъй като правителството изпълнява и четирите им искания. Ние никога не сме правили политически стачки, да стачкуваме само, защото трябва да стачкуваме, заяви Столарски.
Превозвачите очакват до месец да има техническо решение на въпроса как могат да се внасят горива, като предварително се заплатят акцизи и ДДС. Според Столарски една от най-важните мерки е намаляването на смесването на горивото с биокомпонента.
По думите му, втората по важност мярка е директният внос на горива в България.
Премахването на бикомпонентата ще намали цената на горивото с няколко стотинки, но според Столарски този ефект е от значение.
Според ангажиментите, които България е поела пред Европейския съюз, използването на биогориво трябва да достигне 10% до 2020 г.
Превозвачите са убедени, че ако по българските бензиностанции се появи чисто биогориво, обемът на биогоривата, които ще се ползват в България, ще нарасне значително повече, отколкото при смесването на биокомпонентата с нормално гориво. Биогоривото ще струва около 2 лева и ще бъде по-изгодно.
Необходимо е да мине повече време, за да се види дали няма да има странични ефекти от мораториума за замразяване на цените на горивата на "Лукойл". Това заяви пред "Фокус" икономистът Лъчезар Богданов.
Според търговския директор на "Петрол" Иван Костадинов, бизнесът не е понесъл щети, но има пропуснати ползи. Той отхвърли възможността за продължаване на мораториума.
"Единствените облагодетелствани от този мораториум са потребителите. Трудно може да ги убедим в това, когато цената е 2.40 - 2.50 лева, но истината е такава", заяви Костадинов.
Председателят на Националната транспортна камара Койчо Русев прогнозира, че до 2 месеца горивата ще поевтинеят с около 20 стотинки за крайните потребители, след като правителството приело исканията на превозвачите...