Цигара марихуана за лична употреба

Декриминализация на малки дози наркотици за лична употреба искат неправителствени организации в Световния ден за борба с наркотиците.

Над 300 000 са българите с наркотична зависимост по последни данни на Българската асоциация за метадоново лечение и Българския институт по зависимости. Страната ни е първа в Европа по използване на амфетамини от ученици.

Близо 85% от всички употребяващи у нас наркотици са на възраст между 15 и 34 години. Най-масовият наркотик у нас се оказва марихуаната, следвана от синтетични стимуланти като амфетамини и екстази.

Според изнесени от неправителствени организации резултати от социологически проучвания, хората биха предпочели зависимите да се лекуват, а не да отиват в затвора.

Около 2000 наркозависими в момента излежават ефективни присъди в затвора, като повечето от тях не са големи наркодилъри, а хора, хванати с малки дози. За сравнение едва 2500 са включени в програми за лечение, финансирани от държавата. 

От фондация "Инициатива за здраве" подчертаха, че за издръжката на един затворник държавата плаща над 500 лева на месец, а за лечението на един зависим около 200 лева месечно. 

В същото време допитване до неправителствената организация посочи, че над 80% от гражданите биха предпочели парите от данъците им да отиват за терапия на зависимите, а не за издръжката на един затворник. 

На въпрос какви според вас са зависимите от наркотици, 79% от запитаните отговарят, че са болни хора. Само 2.5 % смятат, че употребяващите наркотици са престъпници. Поради факта, че българските закони третират наркоманите не като болни, в страната няма нито една наркомуна, финансирана от държавата.

Декриминализацията на притежаването на малки дози за лична употреба е наложително, заяви Юлия Георгиева, координатор "Застъпнически дейности" във фондация "Инициатива за здраве".

Класификацията на наркотиците в България е неадекватна спрямо реалните рискове от веществата, заяви Рада Наследникова - Райчева, директор на програма за рехабилитация на зависими.

"Не съществува и система за лечение и рехабилитация в общността. Трябва да се определят количества за лична употреба, за които да не се носи наказателна отговорност", добави тя. 

"Голяма част от хората в обществото не възприемат наркозависимите като болни, а като престъпници. Това преследване създава стигма към тези хора. Това е един невероятен лукс, който в крайна сметка плащаме ние като данъкоплатци", каза още Георгиева.

През 2010 г. заради отравяне с наркотични вещества в България са починали 41 души на средна възраст 37 години, 83% от тях са мъже. Именно мъжете са и тези, които търсят по-често лечение след употреба на хероин или други опиати. Средната възраст на търсещите лечение е 29 години.

Около 200 милиона млади хора в света употребяват наркотици най-малко веднъж годишно. Сред тях 25 милиона се смятат за завсими. Всяка година дрогата убива 200 000. Само в Русия от 2001-а досега над 1 милион са починали от наркотици.

#33 Оня Дето Го Трият 27.06.2012 в 12:36:59

Че да пафкаш трева е модерно и вървежно спор няма. Но да говорят някои тука, че е едва ли не и полезно.....вижте, поне докато пишете коментари не пушете

#34 Мунчо 27.06.2012 в 13:03:55

Любимата ми тема! Не, наркоманията не е болест. Нито алкохолизмът, нито пристрастеността към хазарта, шоколада, секса, адреналина и т.н. Варицелата е болест. Начи моите пари да се дават да "лекуваме" някакво леке, дето не може да се спре да пуши, пие, боде, залага и т.н?! Е, как да съм съгласен? Или трябва да вадим клишетата за болните деца и направленията за ЯМР на месец например? "Ама, той е добро дете, но просто попадна в лоша компания!". Ай, сиктир, бе! Що пък аз не попаднах на такава компания? Или не се "пречупих под натиска на връстниците" в юношеството си, въпреки че бях дебел и "зубрач" (поне не нося очила!). И, да, за легализацията съм. Дори съм съгласен и твърдите да ги легализират. Тамън да си плащате акцизи и да ви личи още по-отдалече. Обаче като цигарите - не на обществени места и особено по пътищата. Както беше казано по-горе вкъщи си стойте отпуснати и нахилени, в който ъгъл искате, обаче не припарвайте близо до мен и особено до децата ми. Алкохолизираните и другите откровено глупави са в същата графа.

#35 Оня Дето Го Трият 27.06.2012 в 13:12:57

Мунчо С най-голямо удоволствие подкрепям казаното Верно всеки е свободен да прави каквото иска и т.н. бла-бла.....обаче Здравната каса е обща после

#36 Ben Dover 27.06.2012 в 14:12:15

Държа да отбележа,че лошата компания няма ама абсолютно нищо общо с това какъв боклук е излязъл от някой.Е,може би мъничко. В компанията ми имаше всекви тъмни субекти,ама наркоман не станах.Защото така ми харесва и не исках да съм вечно надрусан дебил.

#37 Rodrigo Diaz de Vivar 27.06.2012 в 14:13:38

@Bobby_gBG "Родриго като за начало аромата е съвсем различен ;)" A-a-a, чак сега те разбрах. То не ти било за тровенето на децата и другите в заведението около теб, ами аромата дразнел нежното ти обоняние. То ще кажеш, че цял живот се къпеш в мляко и мед и миришеш на новородено и всички трябва да се изредим да те душим по мишниците, толкова блага миризма се разнася от теб. Пък THC мирише на Пако Рабан, нали? Аз 'щото съм израсъл на луната и чакам ти да ме осветлиш за миризмата на канабиса.

#38 niemen 27.06.2012 в 14:50:50

Има съществена разлика между декриминализация и легализация. Легализацията предполага свободна продажба, което е невероятно да се случи. Макар, че на управляващите сигурно много им се иска да обявят обществена поръчка за официален вносител. Комисионната ще е космическа, а спечелилият със сигурност ще е някой котарак.

#39 ясминка 27.06.2012 в 15:07:22

Пичове, освен да се хиля от ъгъла, друго май не ми остава.Само малко ме е страх от побойника, да не вземат случайно децата му да се приближат, че ще ме.... Кажете моля 1 причина, която оправдава забраната на тревата?Само не тая с децата! Все пак отговорността за децата е на родителите, не на тревата.Отговорността за шофирането също.За тебе(биещия)какво значение има дали съм те блъснал напушен, пиян, или просто защото съм руса п. в паджеро?Пуша от 20 години и през цялото време слушам(от оглупели до крайност от гледане на тв) как ще оглупея.Е, така съм оглупял, че мога да наизустя двучасов концерт за по-малко от седмица.Не е лошо да се води полемика, ама е хубаво и да се чете малко преди това(имам предвид някои от коментиращите).Забраните не решават проблеми!А специално, тази решава единствено проблема на дилърите.Декриминализацията е просто стъпка в правилната посока, но като гледам, май тази стъпка на някои им се вижда като скок в бездната.Това ме кара кротко да си седя в ъгъла и да се надявам да не ме пребие някой татко.

#40 Bobby_gBG 27.06.2012 в 15:18:03

Родриго защо се заяждаш, при това по толкова дебилно-агресивен начин? Ако нямаш нещо смислено да пишеш - не пиши глупости, моля те. Или искаш пак да навлезем в не-толкова културния тон на писане? Аз лично не искам.

#41 Ben Dover 27.06.2012 в 15:39:20

Родриго се опита да ви обясни,че всички тук може да имате ценностна система и самоконтрол,но 90 процента от хората нямат.Което пък от своя страна води до доста тежки последици за околните.Прав е човека,че няма желание децата му да не бъдат изложени на негативните влияния на обществото.Но пък и забраните не са решаващ фактор наистина.

#42 imperiall 27.06.2012 в 15:46:06

От друга страна Боби, наистина се изцепи с това с "аромата" и 70те %. Последно мразеше да го тровят и осмърдяват. Съвсем се овъртолиха някои.

#43 Мунчо 27.06.2012 в 15:50:38

Ясминке и Бен, правите ли се, или толкова можете? Ще обясня бавно: "лошата компания" е събирателен образ на глупавите опрадвания, които редовно чувам за това, че този или онзи боклук е "попаднал в капана на ...." (дрогата, алкохола, стероидите, чалгата, сектите, и т.н.) 1-та причина за забраната ви я написаха още в началото - по едно време се появиха цели цехове за лична употреба. 2-та причина ви я посочиха малко по-после: под влияние на каквито и да е опиати човек не е адекватен и става потенциална заплаха за околните (за него си, ми дреме). Затова е криминално деяние да пиеш и да работиш, или караш кола. Пилите алкохол се засичат лесно, ама като тъпанара се е напушил къде да го карам да духа? И последно - да, пияният, дрогираният, слънчасалият, или просто природно глупавият при мен са в една графа и се третират по един и същ начин. Следващият?

#44 Ben Dover 27.06.2012 в 16:04:04

Мунчо,ти май не четеш какво ти се пише.Обяснявам баавно.Ако един индивид е решил да извършва някакво действие под влияние на опиат,то нищо не може да го спре.И това,че ти или някой друг му е забранил ама хич го не интересува.Обаче като обесиш един-двама такива за назидание този същия идиот ще се замисли преди да се качи пиян в колата си.За това се налага да има забрани.За съжаление

#45 lele male 27.06.2012 в 16:22:57

Спомних си как полицаите ходеха с аптекарски везни по улиците ... да се смееш ли да плачеш ли?

#46 deowin 27.06.2012 в 16:47:21

>Реално погледнато всичко е в дозата. Ъ.. Не. Не знам ти как си пафкал, ама явно си 'абил мат'ряла, щото се изказваш за ефектите от тревата като пълен лаик. Ако препушиш ставаш тотален дроб и ти се доспива адски. Винаги. Нямаш абсолютно никакъв шанс да правиш простотии, защото имаш физически сили най-много да се довлачиш до леглото или някой ъгъл преди да заспиш. А, и да, Родриго за едно е прав - това да блееш кански срещу пушачите, и същевременно да не отказваш твърде често коз, е ебем ти двуличието.

#47 Bobby_gBG 27.06.2012 в 16:56:43

41 Ben Dover | 27.06.201215:39 Родриго се опита да ви обясни,че всички тук може да имате ценностна система и самоконтрол,но 90 процента от хората нямат.Което пък от своя страна води до доста тежки последици за околните.Прав е човека,че няма желание децата му да не бъдат изложени на негативните влияния на обществото.Но пък и забраните не са решаващ фактор наистина. ---------------------------- Това никой не го оспорва. Аз питам къде е разликата с алкохола. И защо марихуаната е "по лоша" от него, та чак в затвора се ходи заради нея.

Новините

Най-четените