Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Теория и практика на споделеното пътуване

Теория и практика на споделеното пътуване Снимка: Getty Images

Огромно задръстване от коли, а във всеки автомобил - по един човек зад волана и никой друг.

Още в началото на 90-те години на миналия век в САЩ осъзнават, че подобно поведение не бива да бъде насърчавано и започват да търсят решение.

Първо в Северна Вирджиния, а скоро след това и на други места из Щатите, се появяват първите "ленти за превозни средства с висока заетост" - HOV Lanes (High-occupancy vehicle lanes).

Тези платна се използват не само от обществен транспорт, но и от коли, които превозват повече от един човек.

По данни на американската Федерална пътна администрация от 1990 г. допреди въвеждането на HOV пътните платна в един автомобил по натоварените пътни артерии се возят средно 1,1 души.

Снимка: Getty Images

Целта е от една страна да се насърчи споделеното пътуване, при което нито една от страните не се лишава от комфорта да пътува в лека кола, а не в градския транспорт.

От друга същите тези автомобили със споделено пътуване се придвижват по-бързо по специално предназначените за тях пътни платна и така пестят време и нерви и на водача, и на пътниците му.

Лентите са обозначени със специален знак, който представлява ромб на син или черен фон. Често по самия асфалт също са разграфени ромбове, а пътна полиция и в наше време камери следят за спазването на пътните платна.

Снимка: iStock

По-интересното е, че HOV пътните ленти се появяват във време, в което екологичният им аспект дори не е на дневен ред.

Именно все по-наболялата тема за затоплянето на климата кара и Европа да се замисли за ленти за споделено пътуване. Въпреки че Старият континент няма чак такава нужда от подобни въведения, защото има по-добре развит градски транспорт и сравнително по-малки разстояния в сравнение със САЩ.

HOV платна за движение вече са решили да изпробват по крайградски и междуградските пътища в Австрия, Нидерландия, Испания и Норвегия.

Европа, подобно на Щатите, отчита повече успех, отколкото негативи след въвеждането на платна за споделено пътуване. По магистрала N-6 край Мадрид например споделеното пътуване е въведено през 1995 г. и само за година достига 34,8 процента от цялото движение по отсечката.

В същото време процентът на шофьорите, които предпочитат да пътуват сами, пада стремглаво.

В Норвегия - държава с иначе добре уреден градски транспорт - пък след въвеждането на HOV платно шофьорите, които се возят сами в отсечката, спадат с 4 процента.

Там важи условието в колата да има минимум трима пасажери, като децата също влизат в това число. В САЩ на повечето места изискването е за двама пътници, като отново единият от тях може да бъде дете.

Тепърва лентите за споделено пътуване ще се тестват и във Франция.

В страната вече има платна, обозначени със знака с ромба, но за момента те само приканват водачите да не са сами в автомобила си, без да ги задължават. Освен това във Франция по въпросните HOV ленти ще могат да се движат и електромобили без значение от броя пасажери.

Колкото до България - за момента няма пътна артерия, която да има достатъчно платна, за да може едно от тях да се обособи като отделна лента за HOV.

Въпреки това и без специални платна споделеното пътуване у нас процъфтява, както всеки може да се убеди от един поглед в тематичните групи в социалните мрежи.





 

Най-четените