24 браншови и синдикални организации на таксиметровите шофьори ще организират национален протест, ако парламентът приеме на второ четене предложените от министъра на транспорта промени в Закона за автомобилните превози.
Сдруженията, които обединяват 26 хиляди души, приеха декларация до Народното събрание и до министър-председателя по време на национална среща във Велико Търново.
Според декларацията предложените от транспортния министър промени в закона, въвеждат непосилни санкции - глоба до 20 хиляди лева грози водач за дребно нарушение, каза Димчо Иванов, председател на транспортния синдикат "Авто 94".
"Този човек след като не може да плати до месец глобата, контролният талон и свидетелството остават в изпълнителната агенция "Атомобилна администрация". Ако аз не мога да платя и не мога да изкарам тия пари, те ми взимат и възможността да мога да ги изкарам. От там насетне те му запорират жилището", заяви Иванов.
Не е нормално за констатирани дребни провинения, като повреда в касовия апарат, глобата да бъде 3000 лв., каза той.
Като конфликт на интереси от организациите определиха предвидените в проектозакона премии за контролните органи в размер на 30 процента от събраните глоби от нарушителите.
Сдруженията ще внесат в парламента свои пет предложения за промени в Закона за автомобилните превози, които да бъдат включени при второто четене.
"Ние искаме неща, които са реални, които всъщност защитават и държавата, защитават и клиентите, защитават и честните таксиметрови шофьори. Искаме тези промени да станат факт, защото ако този закон влезе в този си вид, от там насетне браншът е зачеркнат изобщо. Тогава нямаме никакъв шанс да оцеляваме, освен да излезем на улицата и да протестираме", допълни Иванов.
В декларацията до министъра на транспорта Александър Цветков, до премиера Бойко Борисов и до председателя на парламента Цецка Цачева браншовите организации настояват проектозаконът да бъде съобразен с техните искания преди да бъде гласуван в пленарната зала.
Браншовиците настояват да бъдат разрешени таксиметровите услуги с електомобили и с превозни средства до 7 места, колите да бъдат карани само от служители на фирмите, получили разрешителни, като лицензът се подновява само на тези, които си плащат данъците и осигуровките. Друго искане е да отпадне ограничението до пет години за първа регистрация на автомобил.