Студенти и преподаватели от СУ "Св. Климент Охридски" излизат на протест във вторник, 11 май, заради орязаната с 25% субсидия за ВУЗ-а. В 10.30 те ще се съберат на стълбите при главния вход на университета, където са бронзовите фигури на създателите му - братята Евлоги и Христо Георгиеви.
Това е с близо 30 млн. лева по-малко спрямо миналата година, съобщи днес ректорът на най-старото висше учебно заведение у нас проф. Иван Илчев. Парите са орязани с Постановление №76 на Министерския съвет.
Още миналата седмица проф. Илчев изпрати писмо до премиера Бойко Борисов и финансовия министър Симеон Дянков, че с намалената субсидия на университета ще му е трудно да завърши настоящата учебна година и почти невъзможно да започне следващата.
„Софийският университет е засегнат така, както са засегнати всички други университети. Това, което засяга специално Софийския университет и което не засяга в такава степен останалите висши училища, е фактът, че СУ се разполага в 17 сгради - паметници на културата, някои от които са знакови за България - Ректоратът, Университетската библиотека, първата сграда на университета - понастоящем Факултетът по журналистика и масови комуникации, сградата на Биологическия факултет и др.", обясни проф. Илчев.
За поддръжката на тези сгради досега са били отпускани 6-7 млн. лева годишно. Тази година за поддръжката им се отпускат под 2 милиона и с тези пари не е по силите на университета да се справи, стана ясно от изявлението на ректора на Софийския универститет.
По думите му намалението на субсидията е с една четвърт, тъй като годината е започнала с издръжка, равна на 90% от предходната година, и с още едно допълнително 10% намаление. Така орязването на капиталовите разходи на практика става 25 на сто.
Проф. Илчев обясни, че утре ще има академичен протест. На стълбите пред Софийския университет ще излязат членовете на Академическия съвет, преподаватели и студенти, ще има кратка декларация, а университетският театър ще изиграе и пантомима.
Според него не само отнетите пари стоят в основата на протеста, а изобщо начина, по който управляващите третират проблемите на образованието. „Облягаме се на европейския опит, в който най-важни в ситуация като днешната трябва да бъдат образованието и науката. Всъщност това са и насоките на ЕК в нейната прогноза за развитието на Европа 2020", заяви проф. Илчев.