Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Световната банка: Работниците ви ще са неграмотни

Образоването на ромите, които ще са основната част от работниците у нас след 10 години, е критично важно. Едни от малкото, които полагат системни усилия в тази насока са организацията ДРОМ във Видин
Образоването на ромите, които ще са основната част от работниците у нас след 10 години, е критично важно. Едни от малкото, които полагат системни усилия в тази насока са организацията ДРОМ във Видин

След 10 години основната част от активното работоспособно население няма да може да чете. Защото ще се състои предимно от роми, които към днешна дата би трябвало да са в училище. А с всяка изминала година броят на отпадналите ученици нараства - по около 20 000 на година за последните пет.

Все повече се увеличава броят на децата, които изобщо не тръгват на училище. Причината - масовото закриване на класните стаи в малките райони.

Убийствените данни, цитирани от в-к „Труд", бяха съобщени вчера на конференция за образователната реформа у нас на Световната банка.

В доклад на институцията се казва, че ако сега не се вземат мерки за образованието на "езиковите малцинства", това ще създаде сериозни проблеми на страната. А в България, по данни на Евростат, се очаква най-голямото намаление на броя на населението за периода 2008-2060 г.

За тези 52 години прогнозата е, че ще се стопим с 28 на сто или до 5,4 млн. души. Близо 60 % от тях пък ще са над 65 години.

От Световната банка съветват просветното ведомство да внимава със закриването на малките училища. "Независимо от по-ниското качество на обучение в тях е доказано, че ромчетата се справят добре и завършват", пише в документа.

От затворените училища броят на напусналите деца е 14,9 %, докато от останалите около 6,2 % за 2007 и 2008 г. Новооткритите средищни училища не помагали, защото ромчетата не пътували до тях не заради бедност, а защото не успявали да се социализират. От банката съветват да се пренасочат паричните потоци така, че да се осигури обучение на "езиковите малцинства".

В образованието за последните 3 г. са дадени с 46 % повече пари, но всички те са отишли за заплати на учителите. Това обаче не е довело до повишение на качеството на обучение. Прехваленото външно оценяване (малките матури и държавните зрелостни изпити) също не помогнали. Защото всяка година форматът и трудността на препитванията се променяли. По този начин не се разбирало какво се случва в системата, а и резултатите от самите изпити не се използвали за подобряване на обучението.

У нас също така броят на учителите в прогимназията и гимназията бил неоправдано голям в сравнение с другите европейски държави. Съотношението ученици/преподаватели в България е 1 към 11, докато в Холандия е 1 към 16.

За периода 2000-2009 г. относителният дял на педагозите над 50 г. се е увеличил от 19 на 38 процента.



Най-четените