В клас без учители

В първия учебен ден в гимназията "Норт Маями Бийч", Наоми Батист очаква да бъде посрещната от учител, когато влиза в часа си по алгебра. "Навсякъде обаче в класа имаше само компютри," коментира Наоми, която се присъединява към тълпата объркани ученици. "Установихме, че през лятото са ни записали за тези курсове."

Наоми е сред 7000 ученици в държавни училища в района на Маями и Дейд, включени в програма, където основните предмети се преподават чрез компютри в класна стая без учител. "Обучаващ асистент" присъства в класната стая, за да се грижи за успешния напредък на учениците - и за да се справя с всякакви технически проблеми.

Чрез компютрите се заобикаля лимитът за ученици в час

Тези виртуални класни стаи, наричани "лаборатории по електронно обучение", са създадени миналия август в резултат на гласуваната през 2002 г. промяна в законодателството на Флорида, ограничаваща броя ученици в час. Тази промяна не засяга виртуалните лаборатории и важи само за учениците в класна стая с учител.

Въпреки че много от училищата са провели разяснителни кампании за програмата, някои ученици и родители казват, че не са били информирани за новата структура на обучение. Други твърдят, че не им е била дадена възможност да изберат дали желаят такъв тип преподаване - и изразяват опасения от степента на ефективност на програмата.

Онлайн курсовете се провеждат от Виртуалното училище на Флорида, което се предлага като избираем вариант в държавните училища в щата. Виртуалното училище е осигурявало и преди онлайн обучение за частни ученици и обикновени ученици, които искат да учат допълнителни предмети. Те влизат в уебсайт, за да получат достъп до уроците, които се състоят основно от текст и малко графики - и могат да се обаждат по телефона, да пишат по електронна поща или да изпращат SMS на инструктори онлайн при нужда от помощ.

Онлайн уроците протичат с подготвени "помощници"

54-те училища, включили се в програмата за лаборатории за електронно обучение в района на Маями и Дейд се възползват по различен начин от онлайн уроците. Представител на общината коментира, че системата "осигурява помощници в лабораторията, обучение за такива помощници и координация" между районните училища и виртуалното обучение.

Тереза Сътър, член на асоциацията на родителите, учителите и учениците в гимназията в Маями Бийч, споделя, че е смятала, че дъщеря й Кели е приключила с виртуалните уроци, след като е учила испански вкъщи миналата година. Когато Кели й споделила, че е във виртуална лаборатория, Сътър си спомня, че "зяпнала." Нито тя, нито дъщеря й имали представа, че Кели ще бъде включена в такова обучение. "Това е напълно различно от типичното обучение в класна стая," коментира тя.

Не повече от 25 ученици в гимназиален клас, 18 - до трети

Според ограниченията за броя ученици в клас, гимназиалните класове не могат да съдържат повече от 25 ученици по основни предмети като английски и математика. Учениците между четвърти и осми клас не могат да бъдат повече от 22, а тези до трети клас - не повече от 18.

15-годишната Аликс Браун от училището в Маями Бийч изучава макроикономика за напреднали в лаборатория за електронно обучение с 35-40 други ученици. В нейното училище 445 ученици са записани за онлайн курсове, и въпреки че Аликс сама избира да бъде включена в лабораторията, според нея повечето от съучениците й не са там по свое решение.

"Никой от тях не иска да бъде тук," споделя тя, "а за виртуално обучение е необходимо да си сериозно мотивиран. Това не е нещо, което те са избрали - и е наистина неприятна ситуация, в която си попаднал не по свой избор."

От училищната администрация коментират, че се е налагало да търсят заобиколни начини, за да избегнат ограниченията на лимитите за броя ученици в класовете. Зам.-директорът по учебната програма в гимназията в Маями Бийч Джоди Робинс твърди, че дори ако учениците имат затруднения по определени предмети, виртуалните лаборатории са необходимост, тъй като "няма начин да се справим с задължителните размери на класовете без тях."

Стандартизация по най-лошия начин

Част от учителите са скептични доколко ефективно програмата може да помогне на учениците да придобиват нови знания. "Начинът, по който Флорида се справя лимитите на учениците в клас, е почти престъпен," коментира учителят по английски Крис Киршнър от гимназията "Корал Рийф" в Маями. "Нещата се стандартизират по най-лошия възможен начин, което е очевидно във виртуалните класни стаи."

Въпреки че Киршнър оспорва ефективността в обучението на онлайн курсовете, тя твърди, че до известна степен от тях има полза. "Мисля, че би трябвало да има компютърно обучение," пояснява тя. "Но то би трябвало да бъде следобед, от 14:30 нататък. Първата половина на деня би трябвало да бъде отделена за обучение от живи преподаватели."

Майкъл Мур, професор по педагогика в държавния университет на Пенсилвания, коментира, че програмите, които съчетават виртуално образование с преподаване лице в лице биха могли да бъдат ефективни. Подобен тип обучение се нарича "обединена концепция за образование."

Полза има само при реални преподаватели в час

"Няма съмнения, че обединеното обучение може да бъде също толкова ефективно - и дори по-ефективно от класната стая", казва Мур, който също така е и редактор на списанието на американската асоциация по дистанционно обучение.

Според него обаче изследванията и личният му опит показват, че е необходимо подходящо планиране и помощ от преподавателите в класната стая. Асистент, който само следи напредъка на учениците и решава техническите проблеми във виртуалните лаборатории, не би могъл да бъде категоризиран като част от модел за обединено обучение, допълва той. Сред другите променливи също така са "зрелостта и интелигентността на ученика".

Въпреки някои оплаквания от виртуалния метод на обучение, според училищните администрации лабораториите за електронно обучение имат стабилно бъдеще. А и в рамките на цяла Америка обединеното обучение вече е възприето в някои райони. Например в държавните училища в Чикаго гимназиите имат програми за "възстановяване на кредити", които позволяват на учениците да изучават онлайн предмети, по които по-рано са се провалили, така че да могат да завършат. В държавните училища в Омаха също има подобни програми, които обаче в определени случаи изискват физическо присъствие на учениците.

Кучетата си лаят, програмата обаче си продължава

Джули Дъранд, мениджър на програмата за лаборатории за електронно обучение, коментира, че виртуалното училище има планове да работи в тясно партньорство с общинските училища, за да гарантира успех на програмата. Според нея лабораториите биха могли да навлязат и в прогимназиите и да се използват и в други образователни степени, а не само в гимназиите.

"Наистина съм убедена, че това би било вариант за много образователни институции в Америка," казва Дъранд. "Мисля, че това, което правим сега, е само върхът на айсберга."

Новините

Най-четените