Да изчистим Космоса за един ден

Не знам! Не знам какво още трябва да се случи в нашия и бездруго тревожен живот! За какво да се кахърим по-напред? Дали за сънародничката си във Франция Юлия Кръстева, която в апогея на зашеметяващата си научна кариера стана за резил с дейността си за Държавна сигурност? Дали за това колко руски дипломати и на какво основание трябва да изгони България? Или колко ще струва агнешкото за празниците?

Не ни стига всичко това, ами трябваше да се притесняваме дали няма да ни удари и парче от космическата станция на китайците Тянгун-1.

Не, не сме параноици. Като знаем колко корумпирана е нашата държава (доколкото изобщо има такава), като знаем колко мудни и безотговорни са институциите, като си даваме сметка каква трагична картинка представляват Гражданска защита, пожарната и полицията – като едното нищо ще вземе да ни удари някоя отломка и да ни свари неподготвени като снеговалеж през декември.

Но, слава Богу!, и този път ни се размина – снощи го съобщиха по телевизора: Тянгун-1 паднал някъде в океана и като по чудо никой в Океания не бил претрепан от него.

От телевизора научихме също така, че (ти да видиш!) вероятността да те удари отломка от Тянгун-1 е била 10 милиона пъти по-малка от тази да те удари гръм.

Тц, тц, тц... А каква е вероятността да те удари гръм? Бързата проверка показва, че е 587 000:1, но да те убие е 2 290 000:1. Тоест, вероятността да те убие парче от Тянгун-1 през цялото време е била 22 трилиона и 900 милиарда към едно.

Нищо. Важното е световните медии неотлъчно да държат пръст върху пулса на събитията и да ни информират за всичко, което може да има отношение към нашия живот, здраве и други неотменими граждански права.

Историята обаче не свършва тук. В същата емисия на "По света и у нас" (02 април 2018, 20:00 часа) се появи специалистът по международно космическо право (забележете: хем международно, хем космическо; не знам дали междугалактическото право е към него) Николай Натов, за да обостри вниманието ни върху следното.

Вече над половин век човечеството се занимава с активна космонавтика, поради което е успяло да замърси до безобразие Космоса около себе си.

Можете ли да си представите! Изхвърлили сме в Космоса не един тон, не два тона, а цели 8000 тона отпадъци от своите ракети и спътници! По бруталност това граничи с унищожаването на дъждовните гори в Бразилия или с втория кабинков лифт на Банско!

Нещо трябва да се направи! Някой трябва да бие тревога! Ето, специалистът по космическо право Натов я бие. Той предлага еколози и юристи да си протегнат ръце и да създадат нов "Международен договор", който да регулира цялата тази тревожна ситуация.

Знае ли човек, един ден може да се стигне и до данъци върху космическите отпадъци, както има върху въглеродните емисии. И тогава разни олигарси ще се замислят, преди да си изхвърлят автомобилите в Космоса!

Вече виждам как специалистите по международно космическо право се обединяват в нарочни тинк-танкове, за да умуват, а еколозите в зелени скафандри правят живи вериги в Космоса, за да спрат поредните комерсиални сателити. Всъщност, коректно ли е скафандрите на еколозите да са зелени? Не трябва ли да са черни на звездички?

Разбира се, правителствата ще бъдат задължени посредством специални международни конвенции да финансират усилията на спейс-правистите и еколозите, но не бива да се тревожим за тях, защото правителствата винаги намират пари, главно от данъци.

И никой нищо не може да каже, защото околна среда ли е Космосът? Околна е. По-околна няма накъде! А околната среда не бива да се замърсява, за нея трябва да се грижим и то най-вече чрез специализираните си за тази цел неправителствени организации.

Осем хиляди тона! Осем хиляди тона отпадъци в милия, беззащитен и девствен доскоро Космос! Можете ли да си представите осем хиляди тона? Та това са цели 400 тира! Това сигурно е повече от половин митничарска смяна на Дунав мост!

За сравнение използвах камиони, защото при корабите няма да се получи. Само някой много малък кораб ще се съгласи да натовари космическия боклук около Земята, защото по-големите ще останат празни.

Така например корабът "Българка" има товароподемност 41 327 тона, тоест може да натовари малко повече от 5 пъти целия човешки боклук в целия околоземен Космос. В същото време един наистина голям кораб, да речем Maersk Mc-Kinney Møller, побира 165 000 тона. На него купчина с големината на космическия боклук на човечеството от последните 60 години сигурно се събира, след като изметат трюмовете.

Какъв е изводът (освен че разни еколози и космически юристи си подготвят почвата за сладки бъдещи финансирания), какъв е изводът от тези две прости сметки: че вероятността да те удари отломка от спътник (припомням, че е почти 23 трилиона:1) и че целият космически боклук се събира в най-малкия търговски кораб? Изводът е, че човекът, човечеството се има за нещо много по-голямо, отколкото е в действителност.

Човекът продължава да е огромен само духовно и то ако наистина го пожелае. Иначе е смешна молекула на лицето на скромна планетчица, жужаща около невзрачно слънчице, забутано в най-затънтения ръкав на една с нищо незабележителна галактика, изгубена в мимолетна вселена, която проблясва за част от секундата на върха на пръста на Бог. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.

#1 pixie 04.04.2018 в 09:31:24

Понеже все още живеем на Земята и космосът ни е малко далеч, по-живо ме интересува кой и дали ще се потърси отговорност от китайците за Тянгун-1, дето падна в океана и кога ще изчистят океана от отломките му. Това също си е замърсяване.

#3 e-mil 04.04.2018 в 11:31:21

"... забележете: хем международно, хем космическо; не знам дали междугалактическото право е към него" Иронията е неуместна. Службата за космически работи на ООН го нарича именно така - международно космическо право за да го отличава от националното космическо право (някои държави са разработили собствени нормативи и политики за експлоатация на Космоса). http://www.unoosa.org/oosa/en/ourwork/spacelaw/nationalspacelaw/index.html * * * "цели 8000 тона... целият космически боклук се събира в най-малкия търговски кораб? Изводът е, че човекът, човечеството се има за нещо много по-голямо, отколкото е в действителност." Изводът е, че човек трябва да мисли малко преди да се подиграва на другите. Тонажът всъщност хич не е малък предвид, че един спътник не тежи много, а изстрелванията им доскоро бяха рядкост. Затова не теглото е важното, а броят. По средни оценки става дума за близо 30 000 предмета с големина над 10 см и около 167 МИЛИОНА с големина под 10 см. От всички тях можем да проследяваме орбитите на едва 18 000. Всичките останали милиони хвърчат както си искат. https://www.esa.int/Our_Activities/Operations/Space_Debris/Space_debris_by_the_numbers Затова боклукът е опасен - защото спътниците са по-уязвими дори от лека кола. Още не можем да ги правим от дебела ламарина, нито пък да ги бронираме. Парченце от 1 см летящо с 40 000 км/час пробива спътник толкова лесно, колкото картагенска стрела пробива шията на римски войник. * * * "Някой трябва да бие тревога!" Всъщност проблемът изобщо не е нов и е учудващо, че не сте чувал за него досега. Големите космически агенции периодично привличат внимание върху него. През първите 30 години след 1957 сме изстреляли малко над 2000 сателита. А сега само за последните десетина години сме изстреляли може би над 1200 сателита. Миналата година имаше рекорд - една ракета изведе над 100 сателита. Колкото повече тела качваме горе, толкова повече боклук ще генерираме. Само че броят му ще нараства експоненциално, а не линейно. Разбира се, част от тези парченца сигурно в един момент падат и изгарят в атмосферата, но пак остават твърде много. Така че няма значение какъв кораб сте приготвил, защото този боклук дори в бъдеще хич няма да е лесно да се събере. А с настоящата ни техника пък изобщо не може да бъде събран. Досегашното спокойствие през всичките десетилетия изследване на Космоса вече е минало, защото днес моментът е различен. Вече стана доста евтино да се изстреля спътник - даже една българска фирма изстреля свой. Скоро куцо и сакато ще започне да го прави и значението на Космоса ще нараства. Ето има и проекти за мащабен сателитен интернет. В бъдеще за много хора загуба на такива спътници няма да е като да останат без сателитна телевизия, както беше досега. Ще е като да останат без връзка, просто защото Интернет вече е ежедневна необходимост. Ще се появят и космически станции за наблюдение на приближаващи дребни астероиди и метеороиди, което също е важно. Днес ги забелязваме едва в последния момент, а те са риск. Вероятно сте чувал за случая в Челябинск, когато метеорит рани над 1500 души. Заблуждаваме се, че падат рядко, но всъщност само преди 50 години сме били около 3,5 млрд. След по-малко от 10 години ще бъдем 8 млрд. Колкото повече навалица, толкова по-голям риск за щети от падащи небесни тела. Без въобще да броим GPS спътниците без които съвременният човек не може да стигне дори до другия край на града, а камо ли да пътува извън него. Шегите са си шеги, но в бъдеще хората ще разчитат все повече на сателитите и загубата на космически станции ударени от космически боклук ще представлява проблем за тях. Иначе сте прав. Щом коментирате една сериозна тема въз основа само на нещо дочуто от телевизора, явно се имате за нещо по-голямо, отколкото сте в действителност. Но не е зле да се образовате се малко преди да иронизирате!

#5 TheRock 04.04.2018 в 19:54:43

МарКом | 04.04.201813:02 Чиба, помияр гнусен!

#6 TheRock 04.04.2018 в 21:52:39

СТИГА скривани ИСТИНИ! СТИГА явни ЛЪЖИ! СТИГА смъртоносни братски прегръдки с Руската Мечка! Ежегодно “дотираме” Русия с над 4 Млрд. лв.колониален данък за руски газ и горива. Борисов и парламентът УМИЩЛЕНО държат най-ниския акциз върху горивата в Европа! За да може Лукойл и картелът на руско-българската енергийна мафия, да държат висока надценка. Сравнете сами. Акцизът тук е само 65 ст. на литър. В Германия е 1,20 лв. В съседна Гърция е 1,40 лв. В съседна Турция е 1,80 лв. на литър. Тези пари там държавата ги прибира в бюджета си и с тях строи магистрали, болници, училища… За да разберете колко ни ОГРАБВАТ годишно, да сравним с Австрия, където крайните цени на горивата са същите и дори по-ниски от тези в България, но акцизът е 1 лв. Разликата е 35 ст. на литър. При 3 милиарда литра годишно потребление, декларирано от Лукойл, това прави загуби за бюджета ни от над 1 млрд.!!!лв. на година. Разликата в акциза 35 ст. на литър. А колко милиарда са при разлика в акциза 55ст. ,както в Германия? А колко милиарда са при разлика в акциза 75ст. ,както в Гърция? А колко милиарда са при разлика в акциза 1лв.и 15ст. ,както в Турция? На всичко това отгоре,за последните 10 години Лукойл отчита тук над 60 млрд. лв. приходи, но не е декларирал и платил НИТО СТОТИНКА данък печалба! ТРАГИЧНО е положението с руския газ. Германия плаща 160$ за 1000 куб.м. Съседна Турция плаща по 180$ за 1000 куб. м. Ние – 225$!!! Спокойно можем да купуваме газ от съседна Турция! За да не стане това, Борисов уволни Трайков и пусна лъкардията за джапанките… Много ПОДОЗРИТЕЛНО е ПРЕМЪЛЧАВАНЕТО на ИСТИНАТА от Трайков, може би от страх. Още по-подозрително е мълчанието по въпроса на парламентарната и извънпарламентарна опозиция! Ще спестяваме над 3 милиарда лева годишно, а сметките за парно ще паднат с 30%. А ефектът върху българския бизнес ?! Няма как да си конкурентен, когато основният ти енергоизточник е с 30-40% по-скъп. Колкото и ниски заплати да плащаш, колкото и данъци да укриваш! Това е и една от основите причини за липсата на сериозни стратегически инвеститори в България. Освен това, ЕК осъди Газпром на 13.03.2017г. за монопол. За да избегне глоба от ЕК , Газпром отправи предложение за предоговаряне,но Борисов упорито отказва да отговори. Ни дума, ни вопъл, ни стон и т.нар. опозиция. Чрез ШАЙКАТА петоколонници на Путин и схемите за източване на България от Борисов, САМО от БЕНЗИН и ГАЗ, ежегодно: Все едно даваме на Путин по 2 ескадрили F-35 – единствения изтребител 5-то поколение. Всяка година. Все едно даваме на Путин по 500 км. магистрали всяка година. Все едно даваме на руската енергийна мафия по 8 млн. заплати вместо на нашите 3 356.900 работещи, според НСИ. Всяка година. Какво НАТО?! Каква армия?! Каква национална сигурност?! Какви пътища?! От 14 години сме член на НАТО, а един съвременен боен танк и самолет нямаме. Нашата армия е несъвместима с НАТО. И технологично, и тактически и кадрово-гъмжи от руски шпиони, начело с ДС-министъра! Борисов спонсорира още със стотици млн. $ руската корпорация МИГ, за безсмислени ремонти на остарели руски бракми,всеки може да свали дори и с дрон! Клета България в ЕС, превърната от Борисов е съвеЦки катун. Само с 4 млрд.лв. можем да закупим 2 ескадрили от най-съвременния изтребител 5-то поколение F 35. И България ще има най-боеспособната и респектираща авиация в Европа. СТИГА!

#8 e-mil 05.04.2018 в 15:28:54

c_est pas vrai | 04.04.2018 23:25 "... космическия боклук се разпределя по горе-долу 1 парче, средно по кило, на площ 67 кв км." 67 кв. км са кръг с диаметър около 9 км. Сигурно ти се струват много ако ги минаваш пеша или с колата, но при 35 000 км/час те се минават за по-малко от секунда. Разбира се парчетата хвърчат на различни орбити и празното пространство между тях е значително повече... айде да си въобразим, че има време от 10 секунди. Но сателитът не е кола и не можеш да врътнеш волана в последния момент за да избегнеш препятствие. Може само да му се намери място и да му се определи скорост, така че да хвърчи между другите предмети в Космоса. Но както вече казах - 99,9% от боклука е твърде малък и не може да се проследи. Само че няма никакво значение как се разпределя боклукът, защото не само малкият боклук е опасен. Вече имаше няколко случаи на сблъсъци между сателити или между сателити и кораби. Това са големи обекти, чиито орбити се знаят и въпреки това се сблъскват. А ти ми говориш за липса на опасност от парчета, които не знаем къде са? И изчисленията ти стават още по-грешни, понеже освен боклук край Земята хвърчат и метеороиди и микрометеороиди. Доста от тях са достатъчно големи за да минат през атмосферата и да стигнат до Земята, което означава, че в следващите десетилетия там горе ще започне да става наистина тесничко. Вече имаше опити от някои космически агенции за качване на станции за събиране на боклук. Не защото имат излишни пари за харчене, а защото проблемът нараства. Тия приказки за стригането са пълни глупости. Клиентите чакат на опашка за изстрелване на своите сателити, а агенциите вместо да печелят от тях отделят пари и хора за да се занимават с проблем, който според теб не съществува? Да, интелигентно момче съм и очевидно не аз пиша простотии. c_est pas vrai | 04.04.2018 23:25 "Ще ли сме да станем 8 млрд. Не. Аз няма да стана. Българите няма да станем." Да бе, да! Ние българите си стоим само в България, никъде не пътуваме, роднините ни никъде не емигрират и абсолютно нищо не ни заплашва. c_est pas vrai | 04.04.2018 23:25 "Тия спътници са застраховани, бе момче... Да не се трошат е по-лошо отколкото да се трошат. Знаеш ли колко хора ще останат без работа ако си работеха вечно спътниците?" Нещо си противоречиш. Хем тия лоши хора искат само да цоцат пари и затова вдигат аларма за боклука. Хем са заинтересовани да се трошат сателити, за да цоцат още пари от нови поръчки, тоест нямат интерес да вдигат аларма? Вместо да търсиш простотии у другите, по-добре се съсредоточи в своите! И въобще, какво го грее собственикът на спътника че е застрахован? Ти като си купиш кола искаш ли да и вземеш застраховката? Не, искаш да си я караш, искаш никой да не те удря и се радваш, ако изобщо не се срещаш със застрахователите. Освен това колкото по-евтино става да се изстрелват кораби, толкова повече хора ще се качват горе. Ти сигурно си малък (поне на акъл си най-много на 1, но някой ден ще имаш деца и внуци. И не е невъзможно някое от тези деца да е по-умно от теб и да се изучи да работи в Космоса. Ако се случи случка с него хич няма да ти дреме, че корабът е застрахован или че наследникът ти има застраховка живот. Само че тогава, след десетилетия ще си от ония, дето плюят по лошите учени, които не се били погрижили за нарастващия риск.

Новините

Най-четените