Нов поглед към Хитър Петър или искаме ли да възпитаваме деца тарикатчета? Обичани от малки и големи, приказките за Хитър Петър и Настрадин Ходжа са широко популярни в България.
Докато Настрадин Ходжа е фолклорен герой на много източни народи, Хитър Петър е изцяло локален - в европейските страни подобен герой липсва. И това може да бъде обяснено с отношението към хитростта - за българите хитростта е почти синоним на остроумието, докато останалите народи я равняват с измамата.
Трябва ли обаче Хитър Петър да се изучава в училище? Става въпрос за произведения, които са в програмата за възрастовата група 7-12 години, точно когато се гради ценностната система на човека. Искаме ли да учим децата, че хитростта е добродетел, а измамата полезно умение?
Когато една институция и то образователна внушава, че хитростта и измамата са добродетел, това е не само опасно, но и вредно. Пораженията върху съзнанието са трайни и по-късно няма как да се придобие нетърпимост към подобни прояви.
Логично обществото се изправя пред явления като Веселина Тенева (предложена - и оттеглена - за главен съдебен инспектор на инспектората към Висшия съдебен съвет) и до трудността да се обясни защо не е добре кандидати за обществени постове да са хитри - Танева е добър пример за хитро заобикаляне на законите и пестене от данъци.
В цитирания случай става дума за прехвърляне на имоти под формата на дарения между нея и възрастната й майка на силно занижена стойност. Това положително отношение към хитростта в българското общество е откроено още от Алеко Константинов в "Бай Ганьо": "Когато в другите народи думата "хитър" е синоним на лукав, вероломен и прикачена на някое лице, би го понижила в мнението на обществото, у нас с епитета хитър се кичат като с най-почтена декорация: "Бреей! Хитро момче излезе, да е живо на баща си, всинца ни измами! Не можахме да го излъжем. Ашколсун! Браво!".
Хитростта е съчетание от остроумие и измама. Българите обикновено се възхищават на съобразителността, открояват пъргавината на ума, остроумието, докато останалите народи акцентират върху етичната страна, върху измамата и нравствените поражения.
Хитър Петър често се надхитрува с Настрадин Ходжа, който е популярен герой не само в Турция, а и в други ислямски държави - сред иранци, пакистанци, араби. Като етнонационален герой Хитър Петър е въплъщение на българския национален характер и изражение на народопсихологията ни. Изграден е в периода ХV - ХVІІІ век. Настрадин Ходжа е представен като "много прочут с лъжите и шегите си." Той е силен в състезанията по надхвалване, по придобиването на престиж, където хитростта действа чрез словото.
Хитър Петър следва "мерака" си да е над другите. Той е изразител на народопсихологическото съзнание, че да бъдеш хитрец е въпрос на престиж, от хитреца се страхуват. Лъжата дава чувството за превъзходство, произтичащо от съзнанието, че другият не е достатъчно умен, за да я разбере - другият е "будала". Интересни са имената на двамата герои.
При Хитър Петър прилагателното "хитър", назоваващо качество на индивида, се е превърнало в собствено име. Докато при Настрадин Ходжа статусната позиция е станала собствено име. (Настрадин от арабското Несрредин означава "помощ на вярата", а с "ходжа" в мюсюлманския свят се обръщат към духовни лица.) В същината си хитростта е свързаността с някаква зависимост - хитростта например би могла да компенсира липсата на физическа сила.
Хитрецът е зависим човек - показателно е, че образът на Хитър Петър е създаден през епохата на турското робство. В българското самосъзнание хитростта е придобила измеренията на битова храброст, равна на геройство. Това го срещаме и до ден днешен - българите хитро заобикалят системата например когато слизащите от трамвая подават използваните си билетчета на качващите се.
В интернет е пълно с дребни хитрости как да се излъжат топломерите, така че да се отчита по-малко. Не бяха ли и финансовите пирамиди една голяма хитрост - да се печели без да се работи. Ако се върнем на образа на Хитър Петър, при него срещаме именно такова легитимиране на измамата и лъжата като начин на съществуване сред другите, като средство за надмощие и издигане над тях. Хитър Петър е "етносоциален лумпен, който съчетава в себе си цялата гама от качества, черти и дефекти, която може да се разгърне в едно безвластно и социално неразчленено общество като неговото. Понякога той въплъщава елементи на етническо достойнство, но другаде е просто мошеник, който не подбира кого да мами...", пише Владимир Трендафилов.
Показателно е, че в двубоите с Настрадин Ходжа Хитър Петър винаги печели, винаги е победител. За хитреца е важна победата, независимо как е постигната, независимо от използваните средства. Това отношение към хитростта остава приоритетно и в следосвобожденската, а и в съвременната литература. Любопитно е също, че в речника на Найден Геров хитростта присъства със значенията "лукавщина, враговщина, измама". Като второ значение са дадени "мъдрост, ловкост, коварство и острота".
От седем изброени, едва две са позитивни. Разговорите за образование винаги са трудни, всички искат добро образование и хубаво време, но когато трябва да се пристъпи към конкретни действия, системата се оказва крайно консервативна и непропусклива.
Резултатът са истерии като онази неотдавна: "Махат Ботев от учебниците", когато всякакви аргументи и контрааргументи потъват в страха да не би да не сме достатъчно добри патриоти. Искаме ли децата ни да са тарикати, или може би е по-добре, съобразно съвременното ни битие на свободни хора, да ги учим на дълг и на достойнство?
Доцентката-малко се е объркала: Хитър Петър-е "кофти". Да ама после обяснява явлението: "Хитър Петър е създаден през епохата на турското робство. В българското самосъзнание хитростта е придобила измеренията на битова храброст, равна на геройство. Това го срещаме и до ден днешен - българите хитро заобикалят системата например когато слизащите от трамвая подават използваните си билетчета на качващите се." И моля Ви г-жо: не сравнявайте Хитър Петър с Бай Ганьо, и с разни съвременни мошенници(с мащабни "хитрости") Приличате ми на едни родоотстъпници дето обясняваха как Ботев и Левски са били престъпници-щото видиш ли са били против официалната власт(единия даже отвлякъл кораб). Или пък на 70% от форума на в-к СЕГА-там Андрешко е отрицателен герой. А това за билетчетата-смешно...на мен лично са ми подавали, после го изхвърлям и си дупча своето.... И накрая защо да уча детето си на чест и достойнство-като 90% от останалите не го правят. Случвало ми се е да ме гледат странно когато искам да помогна на непознат, погледа им казва: "бе тоя нещо не е наред".... Айде госпожо-бъдете здрава! И не пишете повече подобни "противоречия"
Айде, още една "Мукадес Наалбант" тръгнала да прекроява българската история и народо-психология Щом героят Хитър Петър е възникнал в народните предания, значи е имало нужда от него. Ако нямаше такава необходимост, щеше да потъне в забрава. Да, изобретателността е нож с 2 остриета. Може да се използва и за добро, и за лошо. Но ако съдим по писаниците в тази статия, същото положение е и с интелектът и образованието Не е виновен българинът в това, че се опитва да заобиколи системата. Защото дори и най-стриктният немец да дойде в България започва да прави същото. Очевидно причината е абсурдността на самата система.
"Да, изобретателността е нож с 2 остриета. Може да се използва и за добро, и за лошо." Много точно. От античността /древногръцката митология, например, бъка от такива примери/ хитростта е обект на оценка - често положителна. Аналогии на двойката Хитър Петър и Настрадин Ходжа има в почти всеки фолклор. На прима виста се сещам за Пъкала и Тъндала. За западна Европа, макар по-късно да е обрисуван по друг начин - Тил Ойленшпигел. Сърбите имат Йеро Хитреца, македонците - нашия Хитър Петър /Итар Пейо/. Бай Ганьо - Тартюф /макар да не е съвсем точно/, донякъде Тартарен Тарасконски, тук няма да ми стигнат дни за изреждане. Андрешко, за мен, е положителен персонаж /герой е силна дума, в какъвто и да е смисъл/. Всъщност нито едно литературно произведение не ме притеснява. Обаче тая самоцелна и безсмислена стрелба для себя, която е изключително модерна, съчетана с желанието за образователни промени, наистина ме безпокои.
Хитър Петър....празна му торбата! И защо като сме толкова хитри се сме като оня другия "герой" - винаги в каруцата и в блатото? Аа, сетих се - заради циганите, гейовете, турското робство, сирийските бежанци и плана Ран-Ът. Иначе сма абсолютни пичове и най-хитри сред хитрите, ама...... Добре че има кръчмар-патриотари да бранят винаги КлEta Majka BaLGAriQ по форумите, че сега и Хитър Петър искат да ни вземат, кекекекеке
А аз да попитам и за Робин Худ: тарикат в клинче, а не в потури? Обаче с потури си е грозно, виж в клинче е далеч по-секси, а и някак западняшки. Много неподготвена се изказва авторката.
Точно приказките за Робин Худ и за Андрешко са безкрайно вредни, защото са в основата на модерната дъвка напоследък за всички - социалното неравенство, социалната държава и как да вземем от богатите, та да даваме на бедните. И всички очакват как някой ще вземе от някои лоши богати и ще им даде на тях точно. А не се усещат, че самите те ще са тези "богати" от които ще се взема. Нали се сещате, че например помощите за циганите, от което всички толкова се възмущавате се вземат от вас, а не от друг. Плащате ги вие, не ги плаща ни Пеевски, ни Черепа, ни никой. Вие сте тези богати в крайна сметка, а си плачете за социална държава колкото си искате. Четете си приказки за Робин Худ и Андрешко и пазете някой да не ви вземе Хитър Петър. Както казах - на Хитър Петър...празна му торбата!
Абе интересно как като сте такива фенове на Хитър Петър сигурно няма друга страна където да има: - толкова будали измамени от финансови пирамиди - толкова будали измамени от телефонни измами - толкова будали "измамени" от кредити (за което естествено банките са виновни, че не може да получаваш 300 лв. а да си взел кредит с 500 лв. вноска) И да не продължаваме нататък.... Изобщо ако бяхте риби, на бастун щяха да ви хващат. Поне като четете Хитър Петър да бехте научили нещо, а да не е само патриотарски рев "вземат ни Ботев, вземат ни приказките"
Да, всъщност по-големият проблем на България се оказа, че от форум с десетина човека 50% знаят повече от един доцент. Мануела, много разочароваш. Като бъдещ учител по български език и литература е редно поне да имаш средно ниво на познания. Настръхвам при мисълта, че някоя като теб ще учи детето ми, че Андрешко е отрицателен герой.
"Лошото в случая е, образователната система е спряла на един жанр от ХV-ХVІ век, но не ни дава тази информация, а ни го представя като "нещо наше си; българско"." Изобщо не е вярно. Обратното - преди всяко произведение съвсем целенасочено и нарочно се обяснява кога е създадено, кога е живял авторът и какви са идеите на съответното време. Не знам какви са ви били учителите, вече почвам да се съмнявам, че с теб и някои от тук пишещите сме учили на една и съща територия, но не се сещам за учебник, помагало и каквото там, което изрично да не обяснява условията на епохата. Да сведеш обучението в училището до отношенията през последните 40-50 години е равносилно на това да опиташ да садиш дърво, на което предварително си отсякъл корените. И историята, и литературата, и геополитиката имат определен ход, обусловен от вековно развитие преди това, от идеи и ценности, които съществуват много преди последните 40-50-100 години. Проблемите на съвремието, както в България, така и по света, нито са нови, нито неразрешими. п.п. Иначе идеята да се изучава "Да убиеш присмехулник" в училище на мен поне ми звучи великолепно.
Боже, какво глупости! По-силно се ядосвам само, когато някой "умник" реши, че Адрешко бил тарикат и отрицателен герой! О, свещена простота!!!
Е, не! И тука разни умници обясняват как Андрешко бил отрицателен! Абе, умницииии, вие можете ли да разбирате ХУДОЖЕСТВЕН РАЗКАЗ!??? Съмнявам се!! От колко десетилетия не сте чели разказа!?? Ето, да ви го напомня! И го прочетете ВНИМАТЕЛНО!!! http://chitanka.info/text/5283
Мануела, обикновено пишеш много умно, но тука се изложи жестоко! "че Андрешко е положителен герой, понеже пречи на един друг човек да си свърши работата." Като малка, освен да ти казват кой бил добър и кой лош в литературата, науччили ли с ате да МИСЛИШ и РАЗБИРАШ текст!???
Мима, за настръхване си е, наистина!
Dear Ivan Сигурно имаш претенции, че си умен и че си написал току що нещо мъдро като отговор на Мануела, обаче интересно защо никой не ми отговори на въпроса по-долу? Ако е голямо постижение дето Андрешко е преебал системата и е бойкотирал ония с костююмите........ ако и ние се поучим от тоя светъл пример в днешни дни, откъде според теб идват парите за на баба ти пенсията? За майчинските? А какво стана със социалната държава дето всички ревете справедливост та има? Да не би Черепа и Пеевски да се бръкнат та да плащат пенсии или социални плащания? Хем всички рИвете за социална държава и социално равенство, а харесвате Андрешно(вщината). Това е шизофрения
Оня, Иван е направил повече преразказ отколкото анализ. Аз ще се опитам да анализирам. Остави сега за малко настрана Андрешко и нека се потопим в онова време, а то не е толкова различно от днешното. Бирници, данъци, охранени чиновници събират такси и ги използват донякъде за благо на народа, донякъде за собствени облаги. Ще използвам и съвременни думи като корупция, измами, подкупи, все неща характерни за чиновниците и властта. И на този фон се появява Андрешко, обикновено момче съхранило в себе си чувството си за справедливост. За това иде реч, да се научим без значение на каква позиция сме да постъпваме справедливо. Даже ще отида по-далеч от разказа, да имаме смелостта да се опълчим на властите и евентуално да ги променим, така че животът да бъде честен за всички. Но за да стане последното, на първо време трябва да съхраним, опазим справедливостта вътре в нас. На това учи Андрешко.